Hammer A3-31 werkstuk grootte

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
71
5
Allen,

Ik zit te broeden op de aankoop van een hammer A3-31 met spiraalas en de gebruikelijke addons.
Nu voor ik finaal de trekker overhaal;

mijn huidige setup is een inca schaafmachine (tafelmodel) om te vlakken en een metabo HC260 (blauwe) die permanent als VVD dienst doet.

Doorgaans werk ik aan eerder kleinere werkstukken (vb. kistjes ipv. tafels of kasten). Ik besefte me net dat die Hammer misschien wel eens te "groot" zou kunnen zijn voor eerder kleiner afmetingen van werkstukken.

Ik zoek na jaren van gepruts aan diverse 2dehands machines mij eens te verwennen met een degelijke machine die de rest van mijn leven kan dienen, maar bedacht me dus of het misschien niet "overkill" gaat zijn voor werkstukken van 10 à 50 cm ?

iemand ervaring met "kleiner" stukjes op de Hammer ?

Alvast bedankt,

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.999
679
De minimumlengte voor de vandikte bewerking is 145 mm, bij vlakken wordt er niet gesproken van een minimumformaat. In jouw geval zou een A2 bijvoorbeeld ook al ruim voldoende zijn, als je toch vrij zeker bent dat het altijd kleine delen hout gaan zijn.

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
71
5
I would like to have the option voor grotere werkstukken offcourse :)

Tis voor de rest van mijn leven he. Daarbij de vertegenwoordiger van felder sprak dat die a2 serie maar speelgoed is

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
307
129
Zaanstreek
voor een felder vertegenwoordiger is hammer uberhaupt speelgoed. Als je kijkt naar de prof lijnen van format 4 / Felder dan hebben ze meerdere vlakbanken met tafels van >2.50m met een prijskaartje van 10-15.000 euro ex btw.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
457
190
Almen aan zee
Als je de ruimte hebt (fysiek en financieel) voor die A3-31, zou ik het doen.
Die spiraalas maakt het helemaal een feest.
En de Hammer is inderdaad geen Felder maar zeker héél wat meer dan de Metabo (spreek uit ervaring)

Heb zelf een 310 mm vvd die ook maar zelden op volle breedte en mogelijke lengte gebruikt wordt,
en die voldoet uitstekend op de smalle en korte stukken die er meestentijds doorheen gaan.
Maar dan die enkele keer dan ook nog de mogelijkheid voor groter werk: ik vind het super.

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
71
5
Dank voor de gemoedsrust heren, heb ondertussen nog eens goed gezocht en de metabo handleiding gevonden, de min afmetingen van de werkstukken daar wijken niet ver af van die van de hammer....ok morgen bestellen dan ;-) er komt binnenkort dan een metabo bij op het marktplein!

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
182
148
Bunde
Het grootste wat ik ooit heb geplakt heb oo de A31 zijn eiken balken van 5m lang en 15x15cm. Verre van ideaal, maar het lukte wel. De garage was eerder een beperkende en hinderende factor.
Dus denk niet dat voor een hobbyist deze te klein zal zijn.

Hoe veel weken of maanden levertijd zit er tegenwoordig op?
Suc6 met bestelen!

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
71
5
ja de schrik was eerder dat het machien fundamenteel te groot zou zijn voor 60% van mijn werkstukken (minder dan 1 meter)....

te klein zal het idd niet te gauw zijn voor de doorsnee hobbyist.

levertijd zou een maandje zijn had ik begrepen....

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.