hammer a3 31 gezocht

Koen van Ast

Nieuw lid
4 jan 2021
6
3
Iemand een hammer a3 31 te koop? Sprak de vertegenwoordiger van hammer levertijd van deze machine staat op augustus.
Daarom liever een gebruikte machine of weet iemand een plek waar hij op voorraad is?
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Op 2dehands staat er eentje voor €2700, bijna nieuwprijs dus en 12j oud zonder extra's.

Maar mocht je er een handvol vinden aan schappelijke prijs sta ik ook in de rij 😄
 

Koen van Ast

Nieuw lid
4 jan 2021
6
3
Op 2dehands staat er eentje voor €2700, bijna nieuwprijs dus en 12j oud zonder extra's.

Maar mocht je er een handvol vinden aan schappelijke prijs sta ik ook in de rij 😄
haha, oke ik kan hem niet meer terug vinden, maar dat is inderdaad wel erg duur voor een 12 jaar oude machine.
 

Koen van Ast

Nieuw lid
4 jan 2021
6
3
Toch die a3-31 gekocht die jij stuurde, uiteindelijk voor 2500 euro meegenomen en ook nog eens 300km voor gereden.

Toen de machine eenmaal in mijn werkplaats was bleek ongeveer alles verkeerd afgesteld te zijn. Het begon met de tafels, die stonden ten opzichte van elkaar meer als 5mm krom. Die recht gesteld. Bleek er nog het een en ander niet te kloppen.

Na een week gebruik zocht ik het in de messen, wat bleek tussen de drie messen onderling zat een verschil van ruim een mm in hoogte. Al die tijd heeft de machine dus met 1 mes geschaafd, wat de grootte machine slag ook verklaard.

Na de messen te hebben schoongemaakt even omgedraaid. Hierna heb ik het beitelblok volledig opnieuw afgesteld, daarna het afvoer blad, toen het aanvoer blad parallel aan afvoer blad. En als laatste de vandikte tafel parallel aan de beitels afgesteld. Alles klopt nu tot op 1/20ste mm, en schaaft nu prima.

Toch jammer nieuw kost de machine 3100 euro nu 2500 euro voor betaald. 12 jaar oud, dus een afschrijving van 50 euro per jaar. En dan ben ik totaal 8 uur het afstellen en schoonmaken geweest. Plus als ik hem nieuw kocht had ik liever eentje met spiraal as gehad.
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Toch die a3-31 gekocht die jij stuurde, uiteindelijk voor 2500 euro meegenomen en ook nog eens 300km voor gereden.

Toen de machine eenmaal in mijn werkplaats was bleek ongeveer alles verkeerd afgesteld te zijn. Het begon met de tafels, die stonden ten opzichte van elkaar meer als 5mm krom. Die recht gesteld. Bleek er nog het een en ander niet te kloppen.

Na een week gebruik zocht ik het in de messen, wat bleek tussen de drie messen onderling zat een verschil van ruim een mm in hoogte. Al die tijd heeft de machine dus met 1 mes geschaafd, wat de grootte machine slag ook verklaard.

Na de messen te hebben schoongemaakt even omgedraaid. Hierna heb ik het beitelblok volledig opnieuw afgesteld, daarna het afvoer blad, toen het aanvoer blad parallel aan afvoer blad. En als laatste de vandikte tafel parallel aan de beitels afgesteld. Alles klopt nu tot op 1/20ste mm, en schaaft nu prima.

Toch jammer nieuw kost de machine 3100 euro nu 2500 euro voor betaald. 12 jaar oud, dus een afschrijving van 50 euro per jaar. En dan ben ik totaal 8 uur het afstellen en schoonmaken geweest. Plus als ik hem nieuw kocht had ik liever eentje met spiraal as gehad.
Goed dat je dit deels. Ook dit soort ervaringen zijn waardevol!
 
  • Leuk
Waarderingen: Koen van Ast

Koen van Ast

Nieuw lid
4 jan 2021
6
3
Fijn van de feedback, bezie het zo: je hebt er plezier van gehad en wat bijgeleerd :)
ja dat is zeker waar, machine is veder eigenlijk zo goed als nieuw, eerste set messen zat er nog op en die waren eigenlijk nog scherp. maar de beste man heeft niet geweten hoe de machine werkte en hoe je het moet afstellen, ik heb hier al aardig wat ervaring mee met andere vlak en vandikte banken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
bedankt! ik heb het idd voor andere kopers gedaan. ik krijg het idee dat je de hammer machines niet stuk krijgt. Over alles is goed nagedacht en je kan het allemaal afstellen.
Ik heb al met meerdere vvd gewerkt, maar sta echt verbaasd over de kwaliteit van de hammertjes. Enige reden van wijzigen zou voor mij een silentpower as zijn omdat ik in een stedelijke omgeving en ook wel wat lastigere houtsoorten in het verschiet zie om te schaven.
Misschien dat ik dan eens kijk of ik niet iemand met haast kan vinden die wil ruilen met een nieuwe op mijn specs....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.