Hammer A3 31 230V

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
14
21
Assenede
Ik heb ook Hammers - maar op 400 V - Daar wordt nergens gesproken over de startknop langer in te drukken. Is dit eigen aan de 220 V ?
gr,
Danny

wist niet dat je een startknop ingedrukt moet houden
maar ken ook de hammers niet
Enkelfasige motoren hebben een hulpspoel met startcondensator om te helpen met het aanlopen. (zeker op grotere vermogens)
echter zijn deze niet geschikt om continu belast te worden. Hier zullen ze ervoor gekozen hebben deze te onderbreken door de startknop te lossen (goedkoop en betrouwbaar)
Als je te vroeg de drukknop lost is de motor nog niet helemaal aangelopen en zal hij mogelijks terug stoppen.

op andere motoren word voor het onderbereken een centrifugaalcontact of kliksonschakelaar gebruikt.
Maar dat zijn weer onderdelen die kunnen falen.

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
34
42
Boortmeerbeek
Bij het aanlopen verbruikt een motor ongeveer 8 keer zoveel stroom als tijdens nominaal gebruik.
Als je motor 2kW is verbruikt hij 8.5A of 70A bij het starten. Als het starten te lang duurt zal uw aurtomaat dus openen op overbelasting.

Het aanloopkoppel van een enkelfasige motor is altijd lager dan bij een driefasige machine.

Elke machine heeft een "dood" punt. Dit is de plek waar het meeste koppel moet overwonnen worden om hem aan het draaien te krijgen. Soms zal die machine stoppen op dat punt en andere keren voorbij of voor dat punt.

Je zou het kunnen testen door als hij niet aanloopt hem te helpen door even aan de as te draaien
Maar dat is niet aan te raden door het mes :unsure:
Of eens een markering plaatsen op de as als je het voorhebt en vergelijken met successvolle starten.

Ik weet niet hoe ze bij Hammer werken (een driefasige motor met hulpcondensator of een enkelfasige fasemotor. Maar je kan door de waarde van de condensator te veranderen het aanloopkoppel ook iets veranderen. Vuisregel is 50 x P. Voor 2 KW is dat dus 50 x 2 = 100 MicroF

Hopelijk ben je hier iets mee.

Groet

Joey
Bedankt Joey, dat is interessant om weten. Vroeg mij ook al af of het gelinkt was aan de startpositie van de as/messenblok. Zal er eens wat strepen op trekken. Wat ik wel soms doe, zeker als het kouder is, de messenblok manueel wat ronddraaien zodat die wat beweging heeft gehad (maar is ook niet altijd succesvol).

voorlopig ga ik niks veranderen aan de machine, zeker omdat het maar af en toe gebeurt.

Ik ga de tip toepassen die hier eerder passeerde, machine uitzetten als je hoort dat hij niet opgang geraakt.

• Leuk
Waarderingen: Friendly_joe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.