Hallo allemaal...

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
... Mijn naam is Nocki en woon in Zeeland.
Binnenkort staat er een verhuizing op stapel en ik hoop in het nieuwe huis wat ruimte te hebben om wat zaken te gaan maken. Het eerste zal zijn een werkbank om goed op te kunnen werken. Op dit moment ben ik al mn gereedschap wat door de jaren heen versleten is aan het vervangen. Al het ell. handgereedschap is al vervangen en het hand gereedschap is later aan de beurt. Ik wil gaan vervangen wat ik gebruik en niet teveel in 1 keer kopen.

Wat ik nog niet eerder had waren de vaste machines in de werkplaats. Ik wil dus graag wat kleinere machines gaan aanschaffen zoals een zaagtafel en een kolomboor. De eerste stappen zijn al gemaakt met een bank slijpmachine en en een afkortzaag.

Mijn eisen zijn niet hoog. Ik wil weg blijven bij het goedkope spul en als ik iets koop graag investeren dat het lang mee gaat. Zo heb ik voornamelijk groen Bosch spul liggen nu en kijk ook in die catagorie.

Verder ben ik getrouwd, 3 kids en werk in het groen. Mijn hobbies zijn muziek en dingen maken. Verder vind ik het leuk om dingen te leren. Vandaar dat ik me hier heb geregistreerd.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Welkom kerel, er is een schat aan informatie hier.

Dit is een fijn forum waar je terecht kan met al je vragen, domme vragen zijn er niet.

Succes nog kerel.

Gr Danny
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Welkom.
Bosch groen is voor vele hier niet echt je dat maar voor vaker gebruik wat minder.
Ik weet niet hoe groot je werkplaats is maar vaste machines nemen veel plek in.
Denk eens aan een invalzaag met geleiderail.
Zoek ook eens op YouTube naar mft tafel diy. Zoiets moet wel je ding zijn maar je kan er zuiver me werken wat bij goedkopere zaagtafels wel een ding kan zijn.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Bedankt allemaal voor het warme welkom.
Ik heb inderdaad al een hoop leuke info gevonden. Tis net als de tip met gereedschap kopen, zoeken naar wat je op dat moment nodig hebt ander ligt je werkplaats vol en zit je hoofd ook vol merk ik...

Bosch groen is idd niet de top, dat heb ik al gemerkt. Aan de andere kant, heb ooit flink geïnvesteerd in allemaal Black & Decker spul waarvan alleen een delta schuurmachine (nooit echt gebruikt want niet goed genoeg) en een invalzaag het overleefd hebben. De rest is allemaal stuk gegaan in no time. De decoupeerzaag van Bosch die ik kocht omdat er toen geen andere voor handen was heeft het altijd goed gedaan en heeft zelfs een collega die alles er met kracht doorheen jast overleeft... Dat was voor mij een reden om ook ander spul van Bosch groen te kopen. Op MP is het allemaal niet duur als je even zoekt en als je een Bosch groen klopboormachine kunt kopen voor 10,- dan is dat z'n geld wel waard. Zeker omdat ik het niet bedrijfsmatig gebruik.

Een invalzaag met geleiderail heb ik. Enorm handig idd. Ik heb net eens zitten kijken naar je tip mbt de MFT tafel. Super handig idd. Een echte keuze hoe ik dingen wil gaan inpassen moet nog komen. Pas na de verhuizing weet ik welke ruimte ik heb en hoe ik dingen moet oplossen... Welke vast machines ik wil hebben en of het ruimte verlies erdoor het ook waard is... Tot die tijd is het leren.

Ik doe er een foto bij van wat ik al verzameld heb aan Bosch spul. Ik wordt wel blij ervan als alles netjes in een koffer zit en opgeruimd is. Ik heb helaas het soort karakter dat als het niet opgeruimd kan worden alles overal ligt. Wanneer het ordelijk opgeruimd kan worden doe ik dat vaak ook. Zelfs als dat wat tijd verlies op levert door alles de koffer in en uit te doen... En ik wordt er wel blij van om alles van 1 merk te hebben. Dat doet iets met m'n waardegevoel van dingen.

Ook een foto van mn eerste DIY of restauratie projectje. De bankschroef vond ik in mijn woonplaats voor 5,-. Hij was flink verroest en na het zien van wat enthousiasmerende filmpjes op Youtube mbt restauratie van oude bankschroeven ben ik hieraan begonnen. Ik wilde m niet beter hebben dan nieuw maar vond het wel leuk om m weer goed werkbaar te krijgen. Dat is gelukt. Uiteindelijk weer mooi vlak gekregen wat vlak moest zijn en gespoten in mijn favoriete kleur.

Het volgende project is de bankslijpmachine. Die zal ook uit elkaar gaan en groen eindigen...

Op dit moment ben ik me aan het inlezen en voorbereiden op wat voor werkbank ik in mijn werkplaats wil gaan maken. De eerste Irwin meubelmakers bankschroef is al binnen voor aan het korte eind van de werkbank. en de rest bedenk ik nog. En om die te kunnen maken ben ik me ook aan het inlezen mbt zaagtafels. Ik las hier al de tip voor een Dewalt 7485 en ik ben al ver verkocht.... Maar zoals met alles niet te snel geld er tegen aan gooien en eerst even inlezen.

Bedankt voor de reacties ook en ik ga nu eens verder met die tip over de MFT tafel. Ik kende het nog niet... Een leven lang leren.
 

Bijlagen

  • 20200521_120444.jpg
    20200521_120444.jpg
    217,7 KB · Weergaven: 13
  • 20200521_120624.jpg
    20200521_120624.jpg
    207,1 KB · Weergaven: 13

WR1944

Oud hout
Welkom. Bij een werkbank kun je ook denken aan iets dat aan de muur bevestigd kan woorden. Dan kun je lichter bouwen in toch stabiel zijn. Houdt er wel rekening mee dat je met langer materiaal moet kunnen werken. Dingen als zaagtafels of vlak/vandikte banken kunnen ook op wielen zodat je ze na gebruik in een hoek kunt rijden.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Dankje. De werkbank wil ik graag stabiel hebben en wordt een bank op eigen poten zodat bij het gebruik van de hamer (spijkers of beitel) alles lekker stabiel aanvoelt. Is goed voor mn gewrichten. De andere zaken op wieltjes is een goed idee. Niet alles gebruik je altijd. Kun je het weg rijden is er altijd ruimte. Goed idee! Dankje!

Ik heb ondertussen een eerste draadje aangemaakt mbt de werkbank die ik graag wil. Dit is de link:
Aangezien ik nog weinig ervaring heb ik wil ik iets bouwen wat vrij standaard is om het meeste te kunnen. Het gebruik van een werkbank als mal en klem staat me erg aan. Vroeger deed ik dit altijd door mn werkstuk vast te spijkeren of schroeven aan de werkbank. Dat levert lelijke plekken op en kan ik zo voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.