Halfhoutverbinding pergola

Peypin

Nieuw lid
11 apr 2021
2
3
Groningen
Hallo allen!

Al een en ander gelezen op dit forum, maar zou toch graag mijn ‘schets’ willen voorleggen.

Komend weekend staat de bouw van een pergola op de planning, afmetingen +- 3,5 * 4,5 meter, met in totaal 6 staanders. Het hout is inmiddels binnen: Douglas 12x12cm.

Helaas waren de balken van 5 meter niet op voorraad, dus ipv 2x 5 m ben ik voor 4x 2,5 meter gegaan. Het is nu even puzzelen over de constructie in het midden, waar beide 2,5m balken aan elkaar komen te liggen, steunen op een staander en er ook een dwarsbalk komt.

plan is nu als volgt, waarbij ik twijfel over de diepte van de inkeping. Bij de halfhout in de hoek lijkt het me duidelijk (6 cm voor beide), bij de midden verbinding lijkt dit me wat krap doordat er slecht 6cm van elke balk op de staander rust.

advies is welkom :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Kijk in dit topic voor de oplossingen:

 
  • Leuk
Waarderingen: Peypin

Peypin

Nieuw lid
11 apr 2021
2
3
Groningen
Dat topic inderdaad gevonden! Uiteindelijk door enig tijdgebrek en wat moeizame eerste pogingen (1e project) voor simpele halfhoutverbinding en gegaan. Natuurlijk minder sterk, maar er hoeft ook geen dak op. Alles bevestigd met schroeven.

Voor een eerste sessie met hout dik tevreden. Als ik ooit nog zo’n constructie ga maken dan ga ik eerst oefenen met de verbindingen. Op papier toch wat makkelijker dan in de praktijk.

Hieronder foto’s van het eindresultaat (en van tafel/bank die tegelijkertijd zijn gemaakt):
12C7C6A8-0675-48E7-A3B7-A6FC6D06CA3F.jpeg

9497FBC1-94AF-42D9-90A3-D69E54313CAA.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.