Halfhouts roede overkruizing

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Esthetische vraag:
Ik ben raampjes aan het maken voor mijn jaren ‘30 huis in Eindhoven. Die komen op de zolderverdieping in twee dakkapellen.
Het is een drievlaks kozijn met links en rechts twee binnendraaiende ramen en een vast raam in het midden.

Dit zijn de laatste enkelglasramen in het huis en die vervang ik nu dus door ramen met hr++ glas. De raampjes zijn zo goed als klaar, het glas laat ik op een glasatelier plaatsen en afkitten voordat ik ze in het kozijn zet (kleine ramen van 850h x 650b)

Om de stijl van het huis te behouden ga ik plakroedes plaatsen, die maak ik uiteraard ook zelf maar ik zit wat in dubio.
Laat je bij die roede overkruizing de horizontale of de verticale roede doorlopen?

Optisch zal het op zo’n hoogte niet veel uitmaken aan de buitenkant maar binnen ga je het natuurlijk wel zien. Tenzij ik de naad dicht plamuur maar ik neig naar een R3 randje tussen de aansluitingsvlakken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.711
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij ons huis lopen de de horizontale roedes door en zijn verticale roedes met verstek ingelaten. Zo zat het in de oude ramen waar nog losse glazen inzitten . De nieuwe heb ik er zo bijgemaakt met plakroedes.
Van de oude ramen (zit al wel dubbel glas in) is de kit aan de buitenkant niet best meer, waardoor met de zware buien van de laatste tijd het water door de kozijnen heen komt. Daar moet ik binnenkort maar serieus mee aan de slag... Als iemand tips heeft.

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
753
Enschede, Twente
Ah ... soms, op je ouwe dag, is het hoofd er niet bij. Ik dacht die gaat een stukje R3 materiaal in de 'voeg' stoppen. Pfff.

BB8, R2D2... en waar past WD40 in het plaatje ;)
WD40 = Water Displacement 40-ste poging (om een formule te ontwikkelen die werkte). Tenminste, dat is de urban myth, die waarschijnlijk ook wel waar is. Maar ik was er toen niet bij, dus…
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Laat je bij die roede overkruizing de horizontale of de verticale roede doorlopen?
ik kijk altijd naar de plaats waar het water kan blijven staan
bij horizontaal doorlopen heb je horizontale kanten aan de vertikale roede
op een horizontale kant blijft water staan
dus vertikaal doorlopen
dan lopen de eindes van de horizontale roeden vertikaal
daar blijft geen water op staan
uiteraard zorgt afkitten voor een bescherming van de kopse kanten
hoe perfekt is het afkitten ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Ja da’s ook nog iets ZotVanHout. De tape die ga gebruiken is speciaal ontworpen om nog een kitnaadje over te houden.
De verbinding zelf wordt watervast verlijmd.
En uiteraard gebruik ik goede beglazingskit.

Misschien toch ook een randje kit voorzien in de overkruizing zelf?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja da’s ook nog iets ZotVanHout. De tape die ga gebruiken is speciaal ontworpen om nog een kitnaadje over te houden.
De verbinding zelf wordt watervast verlijmd.
En uiteraard gebruik ik goede beglazingskit.
Misschien toch ook een randje kit voorzien in de overkruizing zelf?
ben benieuwd naar het filmpje 'het maken van . . .'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.