Had ik eigenlijk…….

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
Gewoon weg kunnen gooien?
Voor een paar maanden terug weer eens een stukje hout met slaap te pakken kunnen krijgen.
Pruimenhout met slaap. Stukje, ahum een stammetje, ongeveer 1,50 lang en een diameter van 10-14 cm. Het leek me leuk om een schaaltje met een live-edge van te maken.
Zover zo goed. Het vormen van de buitenkant gaat goed met de schalenguts. Mooie tekening, de bast blijft mooi zitten. Top . Wel een beetje zacht of zoals ze elders zeggen PUNKY. Ik denk gewoon ROT. Eigenlijk te rot achteraf gezien.
Maar goed: voetje aan gedraaid en omgespannen.
De binnenkant uithollen is een feestje. Net peperkoek. Alleen wel grof potig. Beitel gescherpt en hele fijne snedes gemaakt. En jawel het wordt steeds gladder.
Uiteindelijk met een vers geslepen guts met een stompe snijhoek, gaat het nog beter steeds gladder. Zoals gezegd een feestje.
Wat denk je wat er gebeurt???
Floep!
Ondanks het frequente meten van de wanddikte, ploft m’n schaal door de schuur……**t Het voetje zit nog steeds in de klauw met een dikte van ongeveer 5 mm.
Het hout was te zwak om de schaal bij mekaar te houden.
Heb ik daar een schaaltje met een mooie tekening, en een gat in de bodem waar ik een lampefitting in kan monteren 😤.
Ieder ander had vermoedelijk deze ellende in de kachel gegooid, denk ik.
Ik niet. Hier ligt het dan uiteindelijk een paar maanden te broeien, zonde van de tekening, en misschien nog een uitdaging om een bodem in te draaien.
Ik wilde al langer iets met inlegwerk doen, dus hier de gelegenheid.
Een motiefje gemaakt en een randje eraan gedraaid en dan het gat op maat maken.
Wat blijkt: het gat is te groot 🤬
Een ring blijkt de oplossing. Een contrasterende houtsoort. Amerikaans notenhout.
Erin gedraaid en gelijmd.IMG_6155.jpeg

Nou komt m’n eigenlijke probleem.
Notenhout geeft donkerbruin stof.
Gevolg het lichte pruimenhout is gevuld met donkerbruin stof.

Mijn vraag is dit er nog uit te krijgen?
De bodem moet nog nagedraaid worden,
Ik heb nog ongeveer een wanddikte van 4-5mm dus dat moet nog wel lukken ( hoop ik)
Dit is trouwens de stand van vanavond IMG_6160.jpeg
Tot nog toe wel al een paar leuke uitdagingen uit geprobeerd naar tevredenheid, dus ondanks teleurstelling toch de winst van kennisvergaring.
De volgende keer gaat het weer verder.
Ik hoop op tips voor de verdere afwerking

Bijlagen

• IMG_6161.jpeg
    IMG_6161.jpeg
    52 KB · Weergaven: 9

Efvee

Post veel
9 jun 2021
820
325
RegioRotterdam
Bij 4-5 mm wanddikte kun je niet zoveel meer doen, zeker niet als het hout qua sterkte al niet meer je dát is. Die natuurrand is een extra obstakel want die zorgt voor extra trillingen en vervorming onder centrifugale krachten.
Het donkere stof niet wegwrijven maar zo veel mogelijk wegzuigen. Is dat iets?

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
Puntzuiger ken ik niet, heb wel zo’n verloop om een toetsenbord uit te zuigen. Dat ga ik dus straks proberen 👍🏼. Daarna denk ik dat ik eerst het gedeelte met slaap moet verzuipen met standing sealer om insluiping van stof te voorkomen.
Daarna zal het veel schuurwerk worden…

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Dunne superlijm erop en als die droog is schuren. Werkt een beetje als houtverharder en die hele dunne lijm dringt best wel diep in het hout. Ik doe dit dus voor ik ga schuren (bij pennen) of werk met gestabiliseerd hout,

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
@Efvee en @elzenmaa bedankt voor de tip over het uitzuigen, puntzuiger was een retegoeie opmerking, werkt als een tierelier.
@henkverhaar het vacuüm impregneren ben ik wel benieuwd naar maar heb het vandaag nog niet uitgezocht, maar toch bedankt voor de tip
@Wim Kluck , de impregnering met seconde lijm, ook top👍🏼. Ik had de ultra thin van Marco. Dat spul trekt erin als een malle. Natuurlijk teveel lagen erover gedaan ( totdat het niet meer zuigt). Dat kwam tot uiting toen ik ging schuren. Brandende ogen tot en met maar het resultaat ben ik best tevreden over.
Alles geschuurd en gepolijst en afgewerkt met een acryl spuitbus van ons aller leverancier met de blauwe hoofdletter A.
Dit is het resultaat geworden IMG_6163.jpegIMG_6162.jpegIMG_6164.jpegIMG_6165.jpeg

• Leuk
Waarderingen: joop1967 en DitchDeurne

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
Resumerend:
stammetje pruimenboom wat al 2 jaar dood in een tuin in Den Bosch stond om uitgegraven te worden​
Stukje 85x85 mm 18 mm dik Amerikaans walnoot overgebleven van een deeltjes plafond uit Rosmalen​
Stukje zaagafval padouk gevelbekleding uit Macharen​
Stukje Esdoorn parketvloer uit Vught ( sinds 2011 hier in de opslag)​
Het is dat de oorspronkelijke vorm niet meer herkenbaar is. Eigenlijk is het vandaag nog één dag voor de december Challenge🤔

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.