Gewoon weg kunnen gooien?
Voor een paar maanden terug weer eens een stukje hout met slaap te pakken kunnen krijgen.
Pruimenhout met slaap. Stukje, ahum een stammetje, ongeveer 1,50 lang en een diameter van 10-14 cm. Het leek me leuk om een schaaltje met een live-edge van te maken.
Zover zo goed. Het vormen van de buitenkant gaat goed met de schalenguts. Mooie tekening, de bast blijft mooi zitten. Top . Wel een beetje zacht of zoals ze elders zeggen PUNKY. Ik denk gewoon ROT. Eigenlijk te rot achteraf gezien.
Maar goed: voetje aan gedraaid en omgespannen.
De binnenkant uithollen is een feestje. Net peperkoek. Alleen wel grof potig. Beitel gescherpt en hele fijne snedes gemaakt. En jawel het wordt steeds gladder.
Uiteindelijk met een vers geslepen guts met een stompe snijhoek, gaat het nog beter steeds gladder. Zoals gezegd een feestje.
Wat denk je wat er gebeurt???
Floep!
Ondanks het frequente meten van de wanddikte, ploft m’n schaal door de schuur……**t Het voetje zit nog steeds in de klauw met een dikte van ongeveer 5 mm.
Het hout was te zwak om de schaal bij mekaar te houden.
Heb ik daar een schaaltje met een mooie tekening, en een gat in de bodem waar ik een lampefitting in kan monteren .
Ieder ander had vermoedelijk deze ellende in de kachel gegooid, denk ik.
Ik niet. Hier ligt het dan uiteindelijk een paar maanden te broeien, zonde van de tekening, en misschien nog een uitdaging om een bodem in te draaien.
Ik wilde al langer iets met inlegwerk doen, dus hier de gelegenheid.
Een motiefje gemaakt en een randje eraan gedraaid en dan het gat op maat maken.
Wat blijkt: het gat is te groot
Een ring blijkt de oplossing. Een contrasterende houtsoort. Amerikaans notenhout.
Erin gedraaid en gelijmd.
Nou komt m’n eigenlijke probleem.
Notenhout geeft donkerbruin stof.
Gevolg het lichte pruimenhout is gevuld met donkerbruin stof.
Mijn vraag is dit er nog uit te krijgen?
De bodem moet nog nagedraaid worden,
Ik heb nog ongeveer een wanddikte van 4-5mm dus dat moet nog wel lukken ( hoop ik)
Dit is trouwens de stand van vanavond
Tot nog toe wel al een paar leuke uitdagingen uit geprobeerd naar tevredenheid, dus ondanks teleurstelling toch de winst van kennisvergaring.
De volgende keer gaat het weer verder.
Ik hoop op tips voor de verdere afwerking
Voor een paar maanden terug weer eens een stukje hout met slaap te pakken kunnen krijgen.
Pruimenhout met slaap. Stukje, ahum een stammetje, ongeveer 1,50 lang en een diameter van 10-14 cm. Het leek me leuk om een schaaltje met een live-edge van te maken.
Zover zo goed. Het vormen van de buitenkant gaat goed met de schalenguts. Mooie tekening, de bast blijft mooi zitten. Top . Wel een beetje zacht of zoals ze elders zeggen PUNKY. Ik denk gewoon ROT. Eigenlijk te rot achteraf gezien.
Maar goed: voetje aan gedraaid en omgespannen.
De binnenkant uithollen is een feestje. Net peperkoek. Alleen wel grof potig. Beitel gescherpt en hele fijne snedes gemaakt. En jawel het wordt steeds gladder.
Uiteindelijk met een vers geslepen guts met een stompe snijhoek, gaat het nog beter steeds gladder. Zoals gezegd een feestje.
Wat denk je wat er gebeurt???
Floep!
Ondanks het frequente meten van de wanddikte, ploft m’n schaal door de schuur……**t Het voetje zit nog steeds in de klauw met een dikte van ongeveer 5 mm.
Het hout was te zwak om de schaal bij mekaar te houden.
Heb ik daar een schaaltje met een mooie tekening, en een gat in de bodem waar ik een lampefitting in kan monteren .
Ieder ander had vermoedelijk deze ellende in de kachel gegooid, denk ik.
Ik niet. Hier ligt het dan uiteindelijk een paar maanden te broeien, zonde van de tekening, en misschien nog een uitdaging om een bodem in te draaien.
Ik wilde al langer iets met inlegwerk doen, dus hier de gelegenheid.
Een motiefje gemaakt en een randje eraan gedraaid en dan het gat op maat maken.
Wat blijkt: het gat is te groot
Een ring blijkt de oplossing. Een contrasterende houtsoort. Amerikaans notenhout.
Erin gedraaid en gelijmd.
Nou komt m’n eigenlijke probleem.
Notenhout geeft donkerbruin stof.
Gevolg het lichte pruimenhout is gevuld met donkerbruin stof.
Mijn vraag is dit er nog uit te krijgen?
De bodem moet nog nagedraaid worden,
Ik heb nog ongeveer een wanddikte van 4-5mm dus dat moet nog wel lukken ( hoop ik)
Dit is trouwens de stand van vanavond
Tot nog toe wel al een paar leuke uitdagingen uit geprobeerd naar tevredenheid, dus ondanks teleurstelling toch de winst van kennisvergaring.
De volgende keer gaat het weer verder.
Ik hoop op tips voor de verdere afwerking