Haaks

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Beste leden,

weet niet of ik hier goed ben maar toch. Ik heb 4 planken van eiken en bankirai om en om met elkaar verlijmd. De diktes van de plank zijn nagenoeg hetzelfde. Als ik deze nu met mijn verstekzaag haaks wil zagen om een vierkante blokjes van te maken is alles scheef zie foto’s. Iemand een idee hoe dat kan komen? Mijn verstekzaag is een nieuwe Bosch professional enkele weken geleden aangeschaft.
 

Bijlagen

  • B6D133F8-6DDC-4946-8ABD-4BEB6B9903D9.jpeg
    B6D133F8-6DDC-4946-8ABD-4BEB6B9903D9.jpeg
    111,3 KB · Weergaven: 57

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
uit foto's kunnen we met zekerheid niets opmaken, want daarop zijn de verhoudingen dikwijls veranderd
dit zijn kleine en dikke stukken
die zijn moeilijk perfect vast te houden
als je wil controleren of de 0° inderdaad de 0° is, dan neem je best een stuk plaat
leg een volledig rechte zijde tegen je aanslag, zaag er een stuk af, en controleer de rechtheid
dan kan met een winkelhaak, en in principe ook door het afgezaagde deel langs de andere kant van het zaagblad te leggen
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
uit foto's kunnen we met zekerheid niets opmaken, want daarop zijn de verhoudingen dikwijls veranderd
dit zijn kleine en dikke stukken
die zijn moeilijk perfect vast te houden
als je wil controleren of de 0° inderdaad de 0° is, dan neem je best een stuk plaat
leg een volledig rechte zijde tegen je aanslag, zaag er een stuk af, en controleer de rechtheid
dan kan met een winkelhaak, en in principe ook door het afgezaagde deel langs de andere kant van het zaagblad te leggen
Oké Thanks ga ik morgen proberen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
365
Alphen aan den Rijn
Ik denk dat door de dikte van het hout je zaag iets verbuigt en daarom niet meer haaks is .
Misschien is je verstekzaag te licht om door dik hout recht te zagen .
Mijn oude radiaalzaag heeft dit probleem ook , waarschijnlijk ergens iets speling .

Succes Willem
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Uit je eerste bericht maak ik op dat je eerst 4 planken op elkaar hebt gelijmd.
Daarna heb je met de zaag er blokjes van gezaagd. Klopt dat?
Als dat zo is dan moet je er zeker van zijn dat in elk geval één zijde van de gelijmde planken helemaal vlak is én haaks met de onderste plank.
Anders leg je iets scheefs tegen de aanslag en kopieer je de afwijking bij het zagen gezellig mee.
Behalve dat je zaag precies in 90 graden moet zagen tov van de aanslag ( het horizontale vlak) moet het zaagblad ook precies haaks staan ten opzichte van het gedeelte waar je je werkstuk op legt.( verticale vlak)
 

Wotikar

Nieuw lid
9 aug 2021
18
1
Doetinchem
Ik denk dat door de dikte van het hout je zaag iets verbuigt en daarom niet meer haaks is .
Misschien is je verstekzaag te licht om door dik hout recht te zagen .
Mijn oude radiaalzaag heeft dit probleem ook , waarschijnlijk ergens iets speling .

Succes Willem
Ik dacht dat ie met 1600 Watt toch wel wat aan moest kunnen. Het is inderdaad wel hardhout ook wat er gezaagd wordt
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
365
Alphen aan den Rijn
Aan de maat van je waxine lichtjes te zien ( 4 cm ) is het blok ongeveer 8 x 8 cm . Dat is wel veel voor zo'n zaag .
Het vermogen zal het probleem niet zijn , maar de constructie is daar te licht voor .


Willem
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.