grote garage

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
4
0
thuis
Dag allen,


ik ga binnenkort deze garage zetten: Fusion
Deze is 8m x 6m40 en 3m10 hoog in totaal (2.60 nuttige hoogte aan binnenkant) er zitten 8 palen in van 14x14cm voor de stevigheid en voor de rest is het een frame constructie. Op dit frame (en dus ook de palen) komt er een damp-open folie, latten voor ventilatie en een houten gevelbekleding. Ook het dak wordt geisoleerd met PIR platen en hierop komt er EPDM. De burgen van het dak zijn I-joist.

Mijn vraag: Ik ben onzeker hoe ik best de palen plaats.

Optie 1 (advies dat ik heb gekregen van de houthandel): gedrenkte palen van 14x14cm rechtstreeks in de grond zetten en dan de een bekisting errond maken voor het betonnen dek. Volgens de persoon van de houthandel moet ik de palen ongeveer 80 diep ingraven en deze op kiezel zetten met een laagje zand erover en dan met snel beton over. Het zand zou ervoor dienen dat de beton zich niet vermengt met de kiezel en zijn drainage functie behoudt. Als het betonnen dek dan niet onder de garage uitkomt kunnen de palen onmogelijk rotten volgens de persoon van de houthandel. De houthandel raadt niet aan om de palen op ijzeren ankers te zetten boven de grond gezien er dan een scharnierpunt ontstaat dat niet zo stevig gaat zijn.

Optie 2 (advies van de buurman die schrijnwerker is): Volgens hem gaan de palen in optie 1 sowieso rotten op een termijn van 10 jaar ter hoogte van de grond. Hij raadt sowieso aan om ijzerenankers te zetten in de beton waarop de palen steunen zodat de palen niet in aanraking komen met de ondergrond. Wat hij volgens mij geen rekening mee houdt, is dat de palen aan de binnenkant van de garage staan gezien hierrond nog spouwlatten en gevelbekleding komen goed voor 5-6cm extra aan alle kanten. Dus regen op de houten gevel constructie zal normaalnooit tot bij de houten palen komen zeker niet als de beton niet onder de garage uitkomt? Bij zijn garage zijn de palen wel zichtbaar aan de buitenkant waarbij het rotten van de palen volgens mij wel een probleem kan zijn.

Moet ik dus voor optie 1 of 2 gaan? Zelf ben ik niet meer zo een fan van paal ankers. Ik heb H-ankers voor een omheining gebruikt en deze zijn altijd iets groter dan de paal zelf. Hierdoor is het moeilijk om de paal perfect waterpas in de 2 richtingen te bevestigen gezien je de H-ankers buigen bij het aanschroeven van de ankers. Dan moet je prullen met uitvulstokjes om ervoor te zorgen dat de paal uiteindelijk niet scheef staat...


Bedankt!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
525
32
Zweden-Delft
Ik zou een randfundering maken of nog beter een betonplaat, metsel een rand van kalkzandsteen. Dpcfolie erop en dan randbalk bevestigen met chemische ankers. Wat is het nut van de 14x14 palen? Of blijft de constructie in het zicht?

Optie 1 is echt een no-go voor mij
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
46
28
Puttershoek
Ik kan uit je profiel niet opmaken waar je precies woonachtig bent, maar ik vermoed dat je op zandgrond zit.

Ongeacht wat precies de ondergrond is, optie 1 zou ik absoluut niet aan beginnen. Je schrijnwerker heeft gelijk; geïmpregneerde palen direct in de grond is vragen om problemen. Dit is leuk voor een schutting, maar niet een schuur/garage. Je zou het wat kunnen rekken met hardhouten palen, maar dan nog moet je denken aan ca. 15-20 jaar levensduur.

In navolging van Sven hierboven, zou ik ook aanraden om een vorm van fundering te storten. Zit je op zand, kan je waarschijnlijk prima uit de voeten met een betonplaat. Zit je op iets anders, dan wordt 't mogelijk iets meer werk.

Aansluitend kan je er nog voor kiezen om een borstwering te metselen; heb je ook geen problemen met opspattend water op je gevelbekleding t.h.v. het maaiveld.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
118
49
Almen aan zee
Optie 1 gaat geheid mis, zoals je buurman zegt.

Die ijzeren ankers waar hij het over heeft zou ik ook doen.

Een dik rvs draadeind vanuit de fundering omhoog, zoals bij een betonpoer.
Daarop een stelplaat waar je 14x14 staander op rust.

De paal perfect waterpas in twee richtingen haal je uit het geheel van de constructie.
Een kruis, een diagonaal, een schoor ten opzichte van je andere staanders, daarmee stel alles recht.
En met je gevelbekleding zet je alles vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: koffiedrinker

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
4
0
thuis
ok bedankt voor de reacties! Het zullen dan toch beton ankers worden die ik in de betonplaat meegiet.

Nog een bijkomende vraag: Er ligt een soort van houten ringbalken op mijn palen waarop de hangers van de I joists bevestigd worden. Deze baken zijn 3.8 dik na schaven en 30cm hoog. Kan ik deze gewoon op de palen laten rusten en natuurlijk vastboren schuin in de palen + de houten frames vastmaken aan deze balken + palen zodat alles 1 geheel wordt? Of is het nodig voor extra stevigheid dat ik de paal laat doorschieten en een stuk eruit zaag en een soort van "lap joint" maak tussen de palen en de ringbalken?
 

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
4
0
thuis
Hoe ga je het afschot van je dak maken? Ik heb die I balken aan een zijde wel eens dieper ingezaagd voor het afschot,
Ik laat het dak hellen in 2 richtingen door de plaatsing van de hangers op de ring balken: In 1 richting helt het dak fel (1cm per meter) in de andere richting helt die maar lichtjes. Toch wil ik aan 2 kanten een waterafvoer voorzien voor als bij noodweer 1 buis het niet allemaal zo snel kan slikken. Of het water naar die kant niet snel genoeg stroomt door de kleinere helling.

Niet zeker wat jij bedoelt met dieper inzagen maar ik zou precies van die I-joist niet zomaar een stuk in de lengte richting afzagen. Die I-joist zijn exact gebouwd en berekend op bepaalde lasten.

Ook niet zeker wat de relevantie hiervan is voor mijn vraag van het bevestigen van de ringbalken op de palen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.917
2.704
Gaanderen
Bij mij steken de balken uit over de ringbalk, daar zitten de boeidelen aan vast. Ik heb het stuk wat op de ringbalk ligt aan een kant ingekeept. Het is wel een kleiner schuurtje van ongeveer 4 x 2.5 meter. Ligt wel een sedum dak op. Gebruik ik voor opslag, brandhout en tuingereedschap. Ik heb niets berekend. Douglas palen en ringbalken van 15x15 cm vond ik mooi robuust. Tussen de palen zit een frame waar de planken op vast zitten en aan de binnen zijde zit 18 mm plaat.
 

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
4
0
thuis
die I joists laten aflopen is niet zo een probleem.

Mijn 2e vraag hierboven was vooral hoe ik de ringbalk best bevestig op de palen. Via een lapjoint (links), sowieso steviger maar meer werk. Of gewoon erop leggen en schuin inschroeven, waarschijnlijk ook stevig genoeg doordat frames de ringbalk en palen ook nog eens samenhouden (rechts). Tekeningen zijn doorsnedes.
 

Bijlagen

  • joint.png
    joint.png
    2,3 KB · Weergaven: 17

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.