Grote crosscut sled.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Omdat de TKS-80 zaagtafel van Festool geen mitre-slots heeft en omdat de bijgeleverde afkort aanslag niet handig werkt heb ik zelf maar een uit de kluiten gewassen zaagslede bij gemaakt. Deze glijdt over de buitenste rand van de zaagtafel waar normaal gesproken de afkort aanslag over glijdt. Door de grote afmeting is het mogelijk om panelen tot zo'n 58cm haaks te zagen. Het opbergen wanneer je hem niet nodig hebt is een dingetje, maar ik heb er al veel gebruik van gemaakt.

thumbnail_20201210_135412.jpgthumbnail_20201210_135421.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Het opbergen wanneer je hem niet nodig hebt is een dingetje, maar ik heb er al veel gebruik van gemaakt.

tip, als het gewicht te zwaar is om eenvoudig weg te bergen kan je de plaat uitboren met gaten van bv 35mm. Functionaliteit blijft identiek maar gewicht daalt drastisch...
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
tip, als het gewicht te zwaar is om eenvoudig weg te bergen kan je de plaat uitboren met gaten van bv 35mm. Functionaliteit blijft identiek maar gewicht daalt drastisch...
Op zich een goed plan, alleen dan gaat zaagsel zich wel ophopen/opstropen. Persoonlijk zou ik dat niet doen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
De achterste "aanslag" heeft z'n functie nu eigenlijk verloren doordat je hem bijna doorgezaagd hebt. Je zou er een blokje of latje bovenop kunnen lijmen zodat het z'n sterkte weer terug krijgt.
Wordt het wel weer lastiger om hem op te bergen....🤐
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Nou, als je de schuiftafel hebt kan je natuurlijk veel makkelijker een paneel haaks zagen. Ik heb die schuiftafel (nog) niet dus ik kan dat nu maak ik een haakse zaagsnede met deze slede.
Wat ik onhandig vind van de schuiftafel met de afkortgeleider is dat je nergens een maataanduiding hebt. Je kan dus niet een stop zetten op een bepaalde afstand en zo een aantal gelijke stukken zagen. Je moet eerst weer meten en zelf een stopblok fabriceren. Jammer dat een merk als Festool voor een tafel van dit bedrag daar niet aan denkt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.