groeven in plaat maken

camcam

Nieuw lid
2 okt 2022
2
0
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van een eetkamer tafel.
Ik wil 2 brede poten maken met een geribbeld oppervlak.
Heeft iemand een idee hoe dit het beste aan te pakken?
Ik dacht zelf aan een bovenfrees maar kan geen freesbits vinden met dergelijke vorm(wel veel holprofiel frezen, geen bol profiel frezen)

WhatsApp Image 2022-10-02 at 13.28.49 (1).jpegWhatsApp Image 2022-10-02 at 13.28.50 (1).jpeg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
De groeven kun je met een frees of een schaaf maken. De afronding van de opstaande randen zou ik met m'n combinatieschaaf en het juiste profiel doen.

Een freesbit voor het afronden ga je niet vinden. Ga maar na, hoe wil je dat doen met een ronddraaiend snijvlak? Maar wat wel zou kunnen is niet de opstaande randen afronden, maar juist tussen de groeven werken. Dan kun je wel met een afrondprofiel aan de slag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
De groeven kun je met een frees of een schaaf maken. De afronding van de opstaande randen zou ik met m'n combinatieschaaf en het juiste profiel doen.

Een freesbit voor het afronden ga je niet vinden. Ga maar na, hoe wil je dat doen met een ronddraaiend snijvlak? Maar wat wel zou kunnen is niet de opstaande randen afronden, maar juist tussen de groeven werken. Dan kun je wel met een afrondprofiel aan de slag.
Theoretisch zou het wel kunnen maar je moet dan in een ander vlak denken. Bovenfrees onder de tafel en net zoals een topie. Idee als een verlijmfrees. Gezien de afmetingen totaal niet mogelijk met een bovenfrees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.601
Waar zien jullie hoe dit profiel er uit moet gaan zien? Ik zie nergens een aanzicht van de kopse kant.
 

camcam

Nieuw lid
2 okt 2022
2
0
Nijmegen
De groeven kun je met een frees of een schaaf maken. De afronding van de opstaande randen zou ik met m'n combinatieschaaf en het juiste profiel doen.

Een freesbit voor het afronden ga je niet vinden. Ga maar na, hoe wil je dat doen met een ronddraaiend snijvlak? Maar wat wel zou kunnen is niet de opstaande randen afronden, maar juist tussen de groeven werken. Dan kun je wel met een afrondprofiel aan de slag.
Voor een freesbit dacht ik aan onderstaande vorm, met 2 keer frezen heb je dan één bolling.

WhatsApp Image 2022-10-02 at 15.51.56.jpeg
Theoretisch zou het wel kunnen maar je moet dan in een ander vlak denken. Bovenfrees onder de tafel en net zoals een topie. Idee als een verlijmfrees. Gezien de afmetingen totaal niet mogelijk met een bovenfrees.
Het idee van een verlijmfrees is inderdaad wat ik nodig heb, alleen moet de bit dan een kwartslag gedraaid zijn om het hele vlak te kunnen frezen.
Wellicht zijn er voor een vlakschaafmachine messen met deze vorm te vinden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.080
2.601
Ik denk dat zo'n punt op nul laten uitkomen met zo'n scherpe hoek niet sterk genoeg is. Mijn freesmes dat er het dichtste bij komt , maakt bolletjes met een R van 4 en een puntje met een rechte onderkant van 3mm. 3 bolletjes per gang. Het is een freesmes voor een Dewalt radiaalzaag.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Hmm... ik moet toegeven dat ik bij de eerste keer kijken had gedacht dat er meer ruimte tussen de opstaande delen zat. Zoiets als in het plaatje hieronder. Vandaar mijn opmerking over "tussen" de delen. Niet goed gekeken blijkbaar. Sorry.

profiel.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Als je dit gaat doen met het model frees die bernard43 voorstelt moet je wel goed nadenken of je geleiding goed genoeg is. Je ziet heel snel alle fouten. Met een incra freestafel gaat dat, anders moet je denken aan vaste maat om de boel te laten verspringen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zou het niet makkelijker zijn om een 20-tal latten te verlijmen tot 1 poot in plaats van een paneel in te frezen?? Dan kan het (gewoon) met de gangbare radius-freesjes lijkt me.

Zegt post #4 ook al zie ik.
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Ik heb iets soortgelijks aan de hand, zakelijk. Hiervoor laat ik de fabriek stroken schaven van ca. 15cm breed, massief eiken. Dit wordt dmv een vierzijdige gedaan met een speciaal hiervoor bestelde beitel. Deze stroken worden later weer op een basisplaat verlijmd tot panelen van 60cm breed. Hiermee gaan we uiteindelijk wat wanden bekleden.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.