Groeffrees voor mijn bovenfrees

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Ik ben op zoek naar een 6mm frees met een schacht van 8 voor in mijn bovenfrees voor het maken van gaten voor een pen- en gatverbinding van een barkrukje.
Ik vind nu spiraalfrezen en 'normale' groeffrezen met een grondsnijder. De eerste zijn best aan de prijs. Maakt het veel uit?

Verder herinner ik me hier wel eens goede adresjes gelezen te hebben voor dit soort spul maar ik kan ze niet meer vinden. Iemand tips voor een gemiddeld goed merk?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
502
119
Omg. Eindhoven
Ik gebruik de groeffrezen van Ecotools, en die zijn goedkoop..

Wat het verschil is met een spiraalfrees kan ik uit ervaring niet zeggen.
Maar die groeffrezen werken prima voor de meeste houtsoorten.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
215
89
Rijswijk
een spiraalfrees zorgt ervoor dat het hout beter word afgevoerd. Net zoals een boortje.
verder kan een groeffrees niet 'boren'. De ondersnijder gaat vaak niet over de hele diameter, en dus houd je in het midden een stukje over waar de frees niet snijdt.

Tenminste, voor zover ik weet
 

jorisvh

Post veel
Een spiraalfrees zal in principe een mooiere snede geven doordat het snijprocess meer continu verloopt (niet telkens 1 snijkant die volledig inhapt, dan niks, dan de volgende snijkant).

Dat beter afvoeren klopt maar enkel voor een “upcut” of rechtsdraaiende spiraal want die snijdt en duwt de spanen richting de schacht van de frees. Daardoor dan weer meer risico op afbrokkelende bovenlaag. Voor gefineerd of gemelamineerd plaatmateriaal, geen goed plan.
voor massief geen ervaring maar zou ook tot afbrokkeling aan de zijkanten van de groef kunnen leiden.

Dan beter een downcut (links) spiraalfrees die naar binnen toe snijdt waardoor ze spanen wel slechter afvoert maar wel een mooiere bovenzijde zonder afbrokkelen geeft.

Recent zijn er wat linkjes voor webwinkels gepasseerd in een topic over de shaper
Onderwerp 'Shaper Origin - frezen kopen - CNC'
Shaper Origin - frezen kopen - CNC
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en jelmer

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
871
185
Ik gebruik de 5mm groeffrees van Ecotools om mijn 32mm raster te boren, dus ja: je kunt met sommige groeffrezen prima de diepte in.
De 6mm versie van Ecotools heeft geen ondersnijder, dus dat model zal waarschijnlijk niet gaan werken voor jouw toepassing. Als je 8mm pakt is er wel een versie met ondersnijder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.