Grenen ‘badplank’ beschermen tegen water.

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Zoals in de titel, ik heb een grenen badplank (zo’n plank voor over het bad waar je je glas wijn op kunt zetten etc). Die zou ik graag willen beschermen tegen de omgeving, water dus. Ik dacht zelf aan beits voor tuinhout oid, maar las ook wat over hardwaxolie en andere opties. Wat zouden jullie adviseren?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.157
439
Hardwaxolie, maar dat is vooral omdat ik ook zo'n plankje heb gemaakt en ik de hardwaxolie heb staan, maar het er nog op moet smeren.

Jan.vbeek

Nieuw lid
25 feb 2025
4
0
Nederland
Hoi, ik weet niet of dit topic nog een beetje actief is, maar ik wil zelf ook een badplank maken, omdat ik zag dat ze overal zo extreem duur zijn. Maar ik zou eigenlijk niet weten waar ik moet beginnen, hebben jullie nog wat tips? zoals welk hout, hoe ik hem moet behandelen of andere dingen om over na te denken.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.174
609
Noord-Veluwe
Als dit draadje dan toch weer tot leven is gewekt, dan wil ik toch even reageren op de suggestie van @Superkees . Hardwax is niet waterdicht! Ook niet nadat het volledig is uitgehard. Het lijkt me dus niet echt de beste keuze voor een badplank.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
536
248
Maakt dat echt uit? Zo'n plankje komt niet onder water te liggen.. Het gebruik is incidenteel en dan vallen er wat druppels op die daarna weer kunnen opdrogen. De gemiddelde eettafel wordt zwaarder belast.
En in een (goed geventileerde) badkamer valt de luchtvochtigheid ook mee, alleen bij gebruik kan het even pieken.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.174
609
Noord-Veluwe
Ik denk niet dat het hout zal wegrotten waar je bij staat, zelfs al is het grenen. Maar ik kan je zo'n beetje garanderen dat je watervlekken zult krijgen. Zeker als er, naast water, ook sprake is van zeep.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.403
522
Etten-Leur
Ik denk dat werkblabolie van de Cokerije een geschikte keus is hiervoor. Kopse vlakken goed behandelen en regelmatig herhalen; mij lijkt dat vernis gemakkelijk, gaat schilferen vanaf de kopse kant.Tweede gedachte is plastic coaring van rustins.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.157
439
Als dit draadje dan toch weer tot leven is gewekt, dan wil ik toch even reageren op de suggestie van @Superkees . Hardwax is niet waterdicht! Ook niet nadat het volledig is uitgehard. Het lijkt me dus niet echt de beste keuze voor een badplank.
Ik moet zetten dat ik mijn plankje nog altijd niet heb behandeld. Maar in de praktijk wordt het nauwelijks nat.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.878
564
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb een aantal jaren geleden een grenen badplank gemaakt. Die destijds afgewerkt met Osmo hardwax. Nu jaren later zie je toch wel de effecten van het water en zeep.

1000031663.jpg

1000031664.jpg

1000031665.jpg

Het is nog perfect functioneel, maar mooi is het niet meer.

Ik zou zelf voor een volgende keer alle olie- en wax-achtigen mijden en voor een 'plastic' oplossing gaat zoals een goede lak.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.