GOTOOLS TV Domino review

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
GOTOOLS TV heeft een mooie review op YT gezet over de Domino.

Interessant om te zien hoe veel sterker de domino's zelf zijn tov lamello's.

Ik vraag me eigenlijk af, je gebruikt deze toch niet zonder houtlijm en wordt de sterkte tussen de verbindingen dan eigenlijk niet in grote lijnen bepaald door de lijm?
De lamello lijkt me wel meer vergeeflijker als de gaten niet precies op hetzelfde plek tereht komen door onnauwkeurigheid van de gebruiker :)

Hij heeft het wel steeds over hout zoals eiken. Gebruik je domino's ook met plaatmateriaal zoals multiplex of juist dat dan weer niet en bepaalt het materiaal wat je gebruikt eigenlijk welk apparaat je nodig hebt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb de video niet bekeken
wel raar dat jij - na het bekijken van die video - onderstaande vragen stelt

De lamello lijkt me wel meer vergeeflijker als de gaten niet precies op hetzelfde plek tereht komen door onnauwkeurigheid van de gebruiker
je kan de df zo instellen dat die breder dan nodig uitfreest
Hij heeft het wel steeds over hout zoals eiken. Gebruik je domino's ook met plaatmateriaal zoals multiplex of juist dat dan weer niet en bepaalt het materiaal wat je gebruikt eigenlijk welk apparaat je nodig hebt?
uiteraard gebruik je de df ook voor plaatmateriaal
de df 500 is voor de kleinere domino's, dus vooral plaat
de df 700 voor de grotere domino's, die krijg je moeilijk in platen, want die zijn meestal te dun, dus vooral voor verbindingen van massief hout
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is ook een beetje theoretisch geneuzel..... beide systemen hebben zich al ruim voldoende bewezen.
De verbindingen voldoen gewoon prima voor het beoogde doelen.

En dat een lamello dan weer primair voor plaatmateriaal en de domino voor massief is bedacht geeft een richting voor het meest optimaale gebruik, maar in de praktijk zijn ze beide best flexibel in te zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het is ook een beetje fruit vergelijken vind ik. Beide systemen zijn niet met elkaar te vergelijken. De domino gebruik je het meest voor sterkere verbindingen. De lamello meer om uit te lijnen en minder voor de stevigheid.
Zoals GH1 ook aangeeft, beide systemen hebben zichzelf bewezen op hun eigen vlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Een df500 is zeker niet alleen voor massief bedoeld/geschikt. Hij is juist met zowel platen als massief handig. Dat is de reden dat ik hem heb, net wat veelzijdiger dan een lamello.
De df700 is gewoon voor zwaarder werk (zou ik ook graag willen hebben...), maar dat is idd wel echt appels met peren vind ik.
Kort gezegd; lamello's werken zeker prima, alleen voor minder toepassingen dan de domino.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Wat ik wel jammer vind, is dat er nog steeds geen goedkoper alternatief voor de Festool te koop is. Ik heb een lamello-machine van Ferm, en die voldoet voor mijn gebruik (100 lamello's per jaar) uitstekend. Mede dankzij wat tips op Youtube. Het zal wel met patenten dicht getimmerd zijn, dus zal ik het wel niet meer mee maken dat er een kloon op de markt komt...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Wat ik wel jammer vind, is dat er nog steeds geen goedkoper alternatief voor de Festool te koop is. Ik heb een lamello-machine van Ferm, en die voldoet voor mijn gebruik (100 lamello's per jaar) uitstekend. Mede dankzij wat tips op Youtube. Het zal wel met patenten dicht getimmerd zijn, dus zal ik het wel niet meer mee maken dat er een kloon op de markt komt...
Het domino mechanisme is volgens mij wel wat complexer dan een basic lamello machine. Zou best kunnen dat goedkope namaak nog lastig is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
re

1614256168169.png

in een video over de DF van meer dan 29 min mag ik verwachten dat daarin ook getoond wordt dat je de DF zo kan instellen dat hij de gaten breder dan nodig boort + hij zowel voor massief hout én plaatmateriaal gebruikt kan worden
mijn uitdrukking 'raar' slaat op de onvolledigheid van de video
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
De vraagsteller heeft het over vergeeflijker van de lamello, integenstelling tot de mogelijkheid van de df500 om de dominogaten breder te maken. Dat wordt prima uitgelegd in de video. Als je de video zou hebben bekeken, dan had je dat gezien en het feit dat lamello’s er nogal sloppy in zitten. Gr. John
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Wat ik wel jammer vind, is dat er nog steeds geen goedkoper alternatief voor de Festool te koop is. Ik heb een lamello-machine van Ferm, en die voldoet voor mijn gebruik (100 lamello's per jaar) uitstekend. Mede dankzij wat tips op Youtube. Het zal wel met patenten dicht getimmerd zijn, dus zal ik het wel niet meer mee maken dat er een kloon op de markt komt...
Maak je er toch zelf een :sneaky: Als ik het goed begrepen heb kun je goed met metaal en hout uit de voeten, dus verwacht ik in de toekomst een geweldig topic van je:)

Fons

 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Nou wat de breedte van de gaten betreft bij de df dat klopt, maar als ze dan te breed worden, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om de domino iets smaller te maken.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Heb ik net ontdekt. Daar heb ik zelfs al een motor voor. Ga zijn filmpje straks kijken.
re

Bekijk bijlage 99339

in een video over de DF van meer dan 29 min mag ik verwachten dat daarin ook getoond wordt dat je de DF zo kan instellen dat hij de gaten breder dan nodig boort + hij zowel voor massief hout én plaatmateriaal gebruikt kan worden
mijn uitdrukking 'raar' slaat op de onvolledigheid van de video
Half inch shy heeft een YT FILMPJE GEMAAKT #56 over hoe je bredere sleuven kunt frezen met de DF 500 en 700. Op zijn site ook de uitleg en PDF met maatvoering. Met 10 mm frees komt hij met 2 x frezen op 56 of 58 mm. Dan kun je een pen van 56 x 56 erin zetten.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.