Goedkope Bessey lijmtangen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik geef toch de voorkeur aan gesmede lijmtangen. Die van ecotools zitten in de zelfde prijsklasse, maar zijn dus wel gesmeed. Moet ik er wel bij zeggen dat ik ze ook voor metaalwerk gebruik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Als je er een beetje kracht op zet, breken ze niet. En omdat ze helemaal gesmeed zijn, hebben ze meer veerkracht, wat fijn is als je je werkstuk nog met een hamer moet behandelen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Klemmen met gietijzeren bek hebben het voordeel t.o.v. smeedijzer dat de vlakken evenwijdig blijft staan tijdens het aanspannen van de klem. Bij kwaliteitsklemmen wel te verstaan. Dit is gunstig voor het verlijmen en samendrukken van hout. Vandaar de naam lijmklem ;) .

Een smeedijzeren klem buigt de bekken een beetje naar buiten toe tijdens aandraaien. Met gevolg dat de bekken niet meer evenwijdig t.o.v. elkaar liggen. Hierdoor bestaat de kans dat de raakoppervlakte van de bekken op het hout kleiner wordt, met als gevolg een indrukking krijgt. Dit kun je makkelijk verhelpen door nog een stukje hout toe te voegen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Dat van die schroevendraaiers als beitel gebruiken, doe ik ook regelmatig. Daar koop je schroevendraaiers met doorlopende stift en een slagdop voor. Ik sla liever een paar butsen in een schroevendraaier, dan in een beitel. Je hebt nou eenmaal nooit al het gereedschap dat je zou willen voor een klus, dus moet je wel eens wat improviseren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Dit zijn uitstekende actie's voor de verkopers van gereedschap.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Niet te enthousiast wim. Ik slijp er weer een nieuwe bek aan. En als hij te ver is maak ik hem warm en hamer er weer een nieuwe bek aan. Maar een knappe schroevendraaier kan nog een hoop hebben.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Op die manier heb ik ook 2 oude schroevendraaiers die ik gebruik voor sloopwerkzaamheden. Ooit voor een euro uit de bak bij de kringloop gevist toen we gingen verbouwen en ik iets nodig had wat ik mocht slopen. Maar ze hebben de hele verbouwing overleefd en zijn toch aardig mishandeld. Kozijnen eruit gesloopd, maar ook gebruikt om voegen uit te hakken en bestrating los te krijgen.
Als ik de moeite zou nemen om ze weer glad te slijpen zijn ze ook weer bruikbaar als schroevendraaier, maar daarvoor zijn ze niet (meer) bedoeld en gezien de aankoopprijs heb ik daar geen zin in...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik heb ook een set goeie schroevendraaiers. Die worden alleen gebruikt waarvoor ze zijn.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Ik zag ook dat lijmtangen bij Klium een stuk goedkoper zijn, vooral de diepspanlijmtangen. Ik ken Klium verder niet. Is het een betrouwbare leverancier?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.