Goedkoop zelf te maken slijppasta

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
390
171
Noardeast-Fryslân
Kom er net achter dat het geposte filmpje onderdeel is van een grotere op het hoofdkanaal over slijpen.
Filmpje gaat over slijpen met keramisch schuurpapier en eindigt met polijsten zoals in het eerdere filmpje getoond met de zelf gemaakte polijst pasta.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.943
959
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe kom je hier aan alu oxide? Is dat net zoiets als korundpoeder? Zoiets? Slijppoeders Siliciumcarbide
Korund is idd aluminiumoxide - als mineraal, in een bepaalde kristalstructuur. SiC - siliciumcarbide - wordt wel carborundum genoemd (is / was een merk/bedrijfsnaam), als 'woordspeling op carbon/carbide en korund. SiC wordt gemaakt door een hele hoge stoom te leiden door een mengsel van zand en koolstof(poeder). Het komt ook, sporadisch, als mineraal voor - de gangbare theorie is geloof ik dat het onder bepaalde omstandigheden gevormd kan worden bij blikseminslagen. Er zijn voor zover ik weet geen geologische processen die het kunnen produceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.530
583
De slijpmethode van het filmpje overtuigd mij niet.

Lijkt mij weer iemand die lood in goud kan veranderen.

Het zal wel werken , zoals zoveel slijpmethoden.

Dat het scherper wordt? neen.

Dodekop en de groene chroomoxide kosten als poeder ook niet veel.
Een groene stick kun je op een stuk MDF wrijven de dat werkt ook . Een grote blok ervan kost rond 10 euro

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
De slijpmethode van het filmpje overtuigd mij niet.

Lijkt mij weer iemand die lood in goud kan veranderen.
Het is een veel gebruikte methode, o.a. in het polijsten van metaalpreparaten voor (electronen)microscopie, of in de motoren revisie het inslijpen van kleppen. Het slijpmiddel is ook niet heel bijzonder. Waar het om gaat is dat hij "grid 8000"[*] gebruikt. Als je daarvan weet hoe groot de korrel in micrometers is dan krijg je met veel slijpmiddelen een vergelijkbaar[**] resultaat alleen zitten die dan niet in een pasta maar op glas, papier, kunststof net oid. Ik zie niet echt een winst, of verlies, tov andere methoden.

[*] grid 8000 is betekenisloos omdat het in ieder "norm" een andere relatie met de korrelgrootte heeft. We moeten eigenlijk af van al die nummertjes en dingen op een goede manier identificeren.

[**] afgezien van de vorm en hardheid van de korrel, die invloed kan hebben.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.943
959
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is een veel gebruikte methode, o.a. in het polijsten van metaalpreparaten voor (electronen)microscopie, of in de motoren revisie het inslijpen van kleppen.
Ja. Let wel, bij wat hier gedaan wordt en in de toepassingen die jij noemt is in feite sprake van een slijpslurrie, niet een slijppasta. In sommige toepassingen kan het verschil relevant zijn...
[*] grid 8000 is betekenisloos omdat het in ieder "norm" een andere relatie met de korrelgrootte heeft. We moeten eigenlijk af van al die nummertjes en dingen op een goede manier identificeren.
Idd. Beter is een 'mesh' classificatie zoals in de chemie van poeders gebruikt wordt: mesh staat voor de grootte van openingen in zeven. Die zijn al tientallen jaren (min of meer) gestandaardiseerd. Silica voor filteren en adsorptie (en chromatografie) worden meestal in 'mesh' klassen verkocht. Nog beter zou zijn een feitelijke korrelgrootteverdeling. Met daarbij dan:
[**] afgezien van de vorm en hardheid van de korrel, die invloed kan hebben.
Hardheid bepaalt met name snelheid van slijpen/mate van afname - en wat je ergens wel en niet mee kan slijpen (het slijpmiddel moet harder zijn - kort door de bocht - dan datgene wat je er mee wilt slijpen. vorm is belangrijker voor het resultaat - de kwaliteit van het 'scherp'. Er zijn veel verschillende korrelvormen, veelal hoe beter hoe duurder ;-) Ook een van de redenen dat coticules zo fijn slijpen - de kristalvorm van de granaten in het materiaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en ornament

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
Er zijn wel meer kwalificaties voor schuurpapier/middelen. Kijk maar hier Korrelgrootte in micron, JIS of FEPA? Knivesandtools geeft uitleg!
Er zijn een aantal standaarden en nog veel meer bedrijven met een eigen standaard. Al die getalletjes zijn te converteren naar micrometers. Waarom niet die gebruiken?

Het zelfde overigens met mesh. Da's ook maar een nummer in een systeem. Niet in micrometers aangeven, deeltjes van x micrometer en kleiner worden doorgelaten. (mesh is dan ook nog eens op niet SI eenheden maar inches gebaseerd (ik weet niet of ze in de zeven in de chemie de zelfde standaard hanteren))
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
Let wel, bij wat hier gedaan wordt en in de toepassingen die jij noemt is in feite sprake van een slijpslurrie, niet een slijppasta

Pasta vs. slurrie? @henkverhaar Wat is wat, het verschil?

Slurrie, mengsel van een vloestof en vaste stoffen, hier slijpmiddel en slijpsel. Denk aan watersteen waar je op de steen een mengsel van afgeslepen steen en water hebt?

Pasta, (veel) hogere viscositeit, tandpasta of bijvoorbeeld slijpmiddel in vet, vaseline oid?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.943
959
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pasta vs. slurrie? @henkverhaar Wat is wat, het verschil?

Slurrie, mengsel van een vloestof en vaste stoffen, hier slijpmiddel en slijpsel. Denk aan watersteen waar je op de steen een mengsel van afgeslepen steen en water hebt?

Pasta, (veel) hogere viscositeit, tandpasta of bijvoorbeeld slijpmiddel in vet, vaseline oid?
Inderdaad. Een slurrie is en blijft een 'vloeistof', een suspensie (slijpmiddel in olie) van lage viscositeit. Een (slijp)pasta is (voor mij) zo'n blok groene 'klei' van Koch (met chroom(III)oxide, of een blok tripoli. Iets waar je je polijstwiel of lederen strop mee 'invet'. Geen wezenlijke verschillen, maar verschillende manieren van toepassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.