Glazen plaat voor op kloostertafel

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Beste allemaal,

Om van het plastic tafelkleed af te raken en de tafel normaal te kunnen gebruiken wil ik er een glazen plaat op leggen. (gehard glas)

Nu is de vraag welke dikte is het meest aan te raden.

6mm 8mm of 10mm

16482000698562681437538113440317.jpg
Zoals je ziet is het niet helemaal vlak.

Wie heeft het antwoord?

Groetjes Geert
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Beste allemaal,

Om van het plastic tafelkleed af te raken en de tafel normaal te kunnen gebruiken wil ik er een glazen plaat op leggen. (gehard glas)

Nu is de vraag welke dikte is het meest aan te raden.

6mm 8mm of 10mm

Bekijk bijlage 117019
Zoals je ziet is het niet helemaal vlak.

Wie heeft het antwoord?

Groetjes Geert
Vraag je glasleverancier eens. Die zou er iets zinnigs over kunnen zeggen.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Als eerste, ik heb geen ervaring met glas en minimaal met hout (kom net kijken in de houtbewerking). Mijn materiaalkennis zit dankzij mijn werk tot nog toe vooral in metaal en kunststoffen

Dat gezegd hebbende:
Een glasplaat direct en los op het hout lijkt mij vragen om problemen. Zelfs als je de tafel nu vlakt (wat ook betekent dat je de uitstraling van het huidige blad verwijderd) zal deze later weer wat vervormen (minimaal met oud hout, maar toch) wat maakt dat de glasplaat tzt sowieso gaat rammelen. Daarnaast wil glas heel goed over (glad) hout glijden.

Wil je er een glasplaat opleggen, dan kun je deze het beste op zacht rubberen dopjes of strips leggen. (Geen viltjes dan gaat de plaat glijden, of je moet er en rand omheen maken). Het rubber tilt de glasplaat dan boven de hoogteverschillen van het hout en door de het kunnen indrukken voorkom je gerammel en getik.
Hoeveel steunpunten je hierbij nodig gaat hebben is afhankelijk van de afmetingen en dikte van de gekozen glasplaat. Daar zal, zoals rinus ook aangeeft, je glasleverancier meer over kunnen zeggen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
+1 met de collega's die op de vlakheid van de tafel wijzen

dikte ?
mijn gietijzeren houtkachel van > 100 kg staat op een glasplaat van 8 of 10 mm die uit 2 glazen met daartussen een ondoorzichtige folie bestaat
in principe is de ondergrond niet volledig stabiel + gaat die met de seizonen mee, want het is een massieve eiken plankenvloer van 20 mm
wel verlijmd
de glasplaat voelt zich nog altijd lekker
plaat van 100 bij 70 cm kostte mij 10 jaar geleden rond de 150 euro
glas komt niet uit rusland
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Waarom moet er iets over?
Sommige mensen willen alles strak, sommige mensen willen een verweerd uiterlijk precies houden zoals het is, maar ik ben steeds meer fan van gebruikt, oud en versleten. In mijn beleving moet je die tafel gebruiken, zoals de monniken dat deden. Zonder glasplaat of plastic dus.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nee ,maar het gas dat nodig is om het te maken wel.
heb je volledig gelijk in
ik wenste een politieke wending aan dit draadje te vermijden
helaas heb ik een kleine voorzet gegeven
heb dit maanden geleden zien aankomen
duitsland dat voor minstens 30 % van zijn energie van putin afhangt
die hoeft enkel tijdens de winter de kranen dicht te draaien om de duitsers - en daarmee de grootste economie van de eu - op de knieën te krijgen
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Beste iedereen,

Voor de prijs valt het wel mee. Een €100 extra voor iedere 2mm extra dikte.

De reden dat ik er een glazen plaat wil opleggen is meervoudig;

1 - Door het rustieke karakter vallen etensresten en aanverwanten door de kieren en plakken in de groeven. Dit is moeilijk tot niet schoon te krijgen met schimmel en vuiligheid tot gevolg. Daarnaast geven zaken als bieten en rode wijn vlekken die er niet meer uit gaan. Zonde dus.

2 - door het rustieke karakter is het niet makkelijk om aan de tafel te schrijven of te werken met potloden want het reliëf komt erdoor.

3 - met twee kleine kinderen die graag knutselen, kleuren en schilderen gaat de tafel in de brokken delen. Met een plaat is dit probleem er niet. Want makkelijk af te nemen.

We hebben de tafel jaren gebruikt als tafel zonder bescherming, maae met het veranderen van de gezinssamenstelling veranderen ook de eisen aan de tafel. De tafel in de olie zetten is geen optie want daarmee is het probleem van de kieren en groeven niet opgelost.

Het is een prachtige tafel waar ik nog jaren van kan en wil genieten, maar ik wil hem ook mooi houden. In mijn bescheiden mening doet het huidige plastic tafelkleed geen eer aan de tafel.

Het liefst had ik de plaat koud op het hout gelegd zonder iets op. Hoewel dat ik ook m'n bedenkingen had bij de antislip. Het is voor wat betreft oneffenheden niet zo dat er cm hoogte verschil is. Maar hier en daar een mm meer en minder wel. Dacht zelf eventueel enkele blokjes kurk tussen de plaat en de tafel te leggen om hem zwevend te houden.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is naar het waarom en waarvoor.

De tafel normaal gebruiken en tezelfdertijd het karakter en aanzicht van het blad behouden.

Zoals op de foto in de openingspost zie je rechts een grote ronde vlek (lichter verkleurd) nadat er door ons zoontje een fles ontsmettingsalcohol is om gestoten.

Groetjes Geert
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beste iedereen,

Voor de prijs valt het wel mee. Een €100 extra voor iedere 2mm extra dikte.

De reden dat ik er een glazen plaat wil opleggen is meervoudig;

1 - Door het rustieke karakter vallen etensresten en aanverwanten door de kieren en plakken in de groeven. Dit is moeilijk tot niet schoon te krijgen met schimmel en vuiligheid tot gevolg. Daarnaast geven zaken als bieten en rode wijn vlekken die er niet meer uit gaan. Zonde dus.

2 - door het rustieke karakter is het niet makkelijk om aan de tafel te schrijven of te werken met potloden want het reliëf komt erdoor.

3 - met twee kleine kinderen die graag knutselen, kleuren en schilderen gaat de tafel in de brokken delen. Met een plaat is dit probleem er niet. Want makkelijk af te nemen.

We hebben de tafel jaren gebruikt als tafel zonder bescherming, maae met het veranderen van de gezinssamenstelling veranderen ook de eisen aan de tafel. De tafel in de olie zetten is geen optie want daarmee is het probleem van de kieren en groeven niet opgelost.

Het is een prachtige tafel waar ik nog jaren van kan en wil genieten, maar ik wil hem ook mooi houden. In mijn bescheiden mening doet het huidige plastic tafelkleed geen eer aan de tafel.

Het liefst had ik de plaat koud op het hout gelegd zonder iets op. Hoewel dat ik ook m'n bedenkingen had bij de antislip. Het is voor wat betreft oneffenheden niet zo dat er cm hoogte verschil is. Maar hier en daar een mm meer en minder wel. Dacht zelf eventueel enkele blokjes kurk tussen de plaat en de tafel te leggen om hem zwevend te houden.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is naar het waarom en waarvoor.

De tafel normaal gebruiken en tezelfdertijd het karakter en aanzicht van het blad behouden.

Zoals op de foto in de openingspost zie je rechts een grote ronde vlek (lichter verkleurd) nadat er door ons zoontje een fles ontsmettingsalcohol is om gestoten.

Groetjes Geert
ik volg jou volledig
de madam was ovendol van zo'n teakhouten kunstwerk
niks vlak, niks recht, links + rechts + bovenaan + onderaan met het ruwe staal geschraapt, fouten met de botte beitel hersteld
maar ja, wat zeg je tegen tafelliefde op het 1ste zicht ?
kiept er een glas wijn om, dan verzamelt het vocht zich in de valleien
leg ik er een blad op om te schrijven of tekenen, dan volgt mijn pen de rauwe tekeningen van het hout ipv mijn harde hand
ik verwacht niet dat de glasplaat zo maar gaat schuiven
een paar doorzichtige schokbrekers er onder, en je zit veilig
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
@ZotVanHout
ik volg jou volledig
de madam was ovendol van zo'n teakhouten kunstwerk
niks vlak, niks recht, links + rechts + bovenaan + onderaan met het ruwe staal geschraapt, fouten met de botte beitel hersteld
maar ja, wat zeg je tegen tafelliefde op het 1ste zicht ?
kiept er een glas wijn om, dan verzamelt het vocht zich in de valleien
leg ik er een blad op om te schrijven of tekenen, dan volgt mijn pen de rauwe tekeningen van het hout ipv mijn harde hand
ik verwacht niet dat de glasplaat zo maar gaat schuiven
een paar doorzichtige schokbrekers er onder, en je zit veilig
Zeer goed beschreven, ik mag je posts graag lezen. Zijn vaak erg treffend 😉

Dit brengt ons dan terug naar de eerste vraag welke dikte. De glasboer is in deze niet neutraal want dikker is meer inkomsten ☺️

Zelf adviseren ze 8mm maar aan een afmeting van 1000 * 2196 mm is dit aardig aan het gewicht (47kg)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.