Glazen overkapping reparatie en preventie advies

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
Dit weekend ben ik bezig geweest met het schilderen/bijwerken van de glazen overkapping van mijn huis dat in 2010 gebouwd is. Over het algemeen is het schilderwerk nog prima. maar onder de glazen overkapping bladdert de verf op een paar plekken af. Het afbladderen is aan de onderkant van een balk die nooit nat wordt van buitenaf/regen. Nu ontdekte ik dat op een plek deze balk zelfs behoorlijk rot is.Ik heb nu twee vragen. Hoe herstel ik dit en hoe voorkom ik dit opnieuw. De oorzaak is volgens mij condens dat langs het glas naar beneden loopt en dan in de naad tussen de verticale blaken en de horizontale drager dan loopt. De balk is van gelamineerd hout. De glazen plaat kan niet worden verwijdert zonder een kraan vermoed ik. Op de foto's heb ik het rotte hout weg gestoken.

Alvast mijn dank voor de reacties.
IMG_2342.JPG

IMG_2346.JPG
IMG_2347.JPG
IMG_2348.JPGIMG_2352.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Volgens mij is de combinatie van een ijzeren hoeklijn en min of meer opgesloten kop van een balk, die al niet echt van buitenhout gemaakt is, niet zo'n goede combinatie. Ook eventuele schroeven door het hout zorgen op die plek voor condensatie. Is er alleen op die plek houtrot, of ook bij de andere hoeken?
 
  • Leuk
Waarderingen: robert1964

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Ik denk dat daar inderdaad het probleem kan liggen, ook via de stenen wand en het ingemetselde hoekijzer kan er mogelijk een vochtophoping plaatsvinden. Vooral onbehandeld kopshout van de liggende balk zuigt dan water op. Ik zou kiezen voor een vrij radicale aanpak en een bouwstempel onder de balk zetten, een lengte van veertig cm schuin afzagen en er een nieuw hardhouten stuk in lijmen en met RVS schroeven zekeren. De kopse einden goed tegen inwateren beschermen. Ik heb dat onlangs gedaan door vochtgevoelige delen van mijn dakkapel met Woodmax in te smeren. Daarbij is het wijs om met kit te voorkomen dat er nog vocht naar de balkoplegging kan komen. Zodanig onder het schuinlopende glas kitten dat het condensvocht eerder naar benden zal vallen.

Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: robert1964

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de oversteek van de loodslabben op de schouw is te kort
dat zie je direct aan de zwarte (mos-?)plekken op de baksteen
je plaatst ze beter tot aan de voor-(buiten-)zijde van de schouw
ze zouden ook over de L van de dakrand moeten liggen, en niet er naast
nu loopt het water gewoon tussendoor
en hoe zijn ze bovenaan geplaatst ? voldoende diep in de voeg ?

1600080060613.png 1600080167479.png
 
  • Leuk
Waarderingen: robert1964

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik vraag me ook af of het lood wel aan de achterzijde van de schoorsteen zit. Als het er al zit, dan een heel klein randje. Anders loopt het er van die kant ook gewoon tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: robert1964

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Eerste idee was ook het lood. Wat opvalt is dat de balk vnml aan de binnenzijde slecht is. Daardoor lijkt me dat het water van hoger komt. Hoe is de aansluiting van het glas achter de schoorsteen? Daar verzameld veel water.
 
  • Leuk
Waarderingen: robert1964

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Nu ik er nog eens naar kijk, moet ook het water van de glaspanelen achter de pui nog via deze zijkanten worden afgevoerd, dat geeft nog meer waterdruk op die plek. Eigenlijk zou dat met zinkwerk en een afvoerpijpje buiten de steenkolom moeten worden gebracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: robert1964

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
Dank voor de opmerkingen en adviezen. Er zijn geen andere plaatsen met rot. Wel was de verf op meerdere plekken aan het afbladderen geslagen en heb ik dat ook een aantal jaar terug bijgewerkt. Voor mij pleit dit voor een condens probleem. Vocht dat naar beneden loopt langs het glas en inwatert tussen de spant en draagbalk. Hier had ik inderdaad ook bedacht met kit te zorgen dat het vocht eerder afstroomt naar de grond.
Dat er bij de schoorsteen meer aan de hand is zou kunnen. De andere zijde is prima. Aan de achterzijde van de schoorsteen zit ook een loodslab. Deze zorgt ervoor dat er een soort gootje is dat het water naar de kanten afvoerd. Onder de loodslab zit nog weer een stuk EPDM dat onderhet glas zit achter de schouw en onder de aluminium strip die het glas klemt. Dus volgens mij kan er van boven/buiten af geen vocht bij het hout komen. Maar dat ga ik checken door wat schroeven los te draaien en eens te kijken hoe het allemaal zit. Het hout is ook alleen aan de binnezijde rot. en niet aan de buitenzijde. De balk meet 26x13cm. Er zitten geen zichtbare schroeven in de balken.
Een stuk schuin afzagen en vernieuwen is mischien de oplossing maar krijg ik dat nieuwe stuk op zijn plaats tussen hoekijzer en spant? Stempels plaatsen is geen probleem. Stuk afzagen en afvoeren ook niet/ Maar dan...

Op de aannemer verhalen zal niet meer gaan, want die bestaat niet meer.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Als het condens is zou ik dat op meerdere plaatsen verwachten. Bovendien heeft de schoorsteen achterkant onder de overkapping best wat water gezien.
Overigens lijkt mij de balk nu ook weer niet zo slecht dattie eruit moet?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.