Glasdragers voor houten platen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik kwam bij toeval dit filmpje tegen:


De inhoud is typisch Amerikaans en weinig boeiend. Maar één detail viel mij op en vind ik vrij geniaal. Aan het begin gebruikt hij een vacuüm glasdrager om de houten plaat te tillen. Iemand hier ervaring mee?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Ik was een poosje terug bij iemand in Dronten die mij heel trots zijn nieuwe Grabo liet zien. Het was echt heel bijzonder om te zien wat die allemaal kon optillen. Zowel qua gewicht als qua oppervlakte structuur. Hij tilde er o.a. een hele plaat 15 mm multiplex mee op. Maar die dingen zijn wel aan de prijzige kant...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dit kost 17- euro en kan 100 kg aan: Glasdrager kopen? Bekijk hier!

Als dat werkt, dan is het een geniale oplossing. Kost niets en ligt nauwelijks in de weg. De meeste platen zijn nog wel met één hand/arm tillen, maar wegens het formaat niet te handelen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Je had het over te tillen van een houten plaat. Die zijn meestal niet vlak en glad, tenzij ze al afgewerkt zijn. Soms zijn ze zelfs lichtelijk poreus. In dat geval gaat een gewone zuignap je niet van dienst zijn, want die laat binnen enkele seconden weer los. Zeker als het gewicht flink is. Denk daar even over na voordat je besluit of de zuignap waarnaar je verwijst geschikt is voor wat jij ermee wilt gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
76
17
Vlaanderen
Misschien is dit een alternatief ?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je had het over te tillen van een houten plaat. Die zijn meestal niet vlak en glad, tenzij ze al afgewerkt zijn. Soms zijn ze zelfs lichtelijk poreus. In dat geval gaat een gewone zuignap je niet van dienst zijn, want die laat binnen enkele seconden weer los. Zeker als het gewicht flink is. Denk daar even over na voordat je besluit of de zuignap waarnaar je verwijst geschikt is voor wat jij ermee wilt gaan doen.
Dat zou ook mijn eerst idee zijn. Tenminste vlak zijn ze wel, maar niet glad genoegd. Maar na terug kijken, lijkt hij inderdaad iets elektrisch te gebruiken. Sterker nog: het is inderdaad een Grabo.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
Het is dat ik al een setje Bessey KFP platendragers heb. En dat ik niet vaak genoeg iets dergelijks nodig heb, want anders zou mijn voorliefde voor gadgets me wel eens wat centen kunnen gaan kosten. :oops: Ik was best erg gecharmeerd van die Grabo. Gelukkig voor mijn portemonnee ben ik tevreden met mijn Bessey's... :sneaky:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Izzy verkoopt in zijn webshop het een en ander aan accessoires voor de Grabo waarmee je die voor stationair gebruik op een werkbank en dergelijke geschikt maakt. Hoef je geen aparte vacuümpomp en padjes te hebben, is het idee.
Ik heb een tijd geleden een Grabo gekocht toen die bij Sander in de aanbieding was. Belangrijke reden was dat ik wat gewrichtspijn in vingers en polsen heb. Gebruik ik hem dagelijks? Nope, maar als, dan is het een tof ding.
Trouwens, let wel op bij het gebruiken van zuig-dragers die eigenlijk voor glas bestemd zijn als je die voor plaatmateriaal wilt gebruiken. Sommige mdf-platen zijn nogal 'lek' & dat kan tot verrassingen leiden… En ook grove oppervlakken kunnen problematisch zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.