(Gezocht) Tormek BGM 100 montageset + SE-77 slijphulpstuk voor schaaf en steekbeitels

ndk

Actieve deelnemer
6 feb 2022
158
28
Schiedam
Is er misschien iemand die deze onderdelen heeft maar er verder niets/weinig mee doet en evt wil verkopen?

Hoor het graag!

Dank alvast.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
724
257
Middelburg
Is er misschien iemand die deze onderdelen heeft maar er verder niets/weinig mee doet en evt wil verkopen?

Hoor het graag!

Dank alvast.
Vraag ik zit namelijk over dezelfde combinatie te denken BGM100/SE77 voor mijn bankslijper, wie van jullie heeft deze combinatie aan Tormek Jigs en hoe zijn jullie bevindingen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Ik heb gewoon een lip aan een stukje as gelast en dat vastgezet op de plek waar normaal het steuntje vast zit. Ik gebruik daar het oude model beiteljig van tormek op.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
257
102
Almen aan zee
Ik heb dat SE77 slijpknijperhulpstuk en vind 't een heel fijn ding.

Op m'n oude Tormek, dus heb die montageset niet nodig.

Is misschien wel handig om daarmee die SE77 op een andere bankslijper te kunnen gebruiken

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
724
257
Middelburg
Ik heb gewoon een lip aan een stukje as gelast en dat vastgezet op de plek waar normaal het steuntje vast zit. Ik gebruik daar het oude model beiteljig van tormek op.
Bedankt voor je bijdrage, inderdaad kost een hoop minder (€67), alleen het instelbare zoals je die van de BGM100 heb, heb je niet, of je moet met één slijphoek tevreden zijn? Ik ben geen houtdraaier dus wellicht is die verstelbare slijphoeken overbodig, 25 graden hoek is voor mij voldoende de laatste 5 graden doe ik liever met de hand. Maar als ik het asje zelf moet vervaardigen dan heb ik hoogstwaarschijnlijk een metaaldraaibank nodig, en laat ik die nou net niet hebben. Neem aan dat er geen exacte diameter aan as in de handel is die exact past op de SE76/77??, ...............dus in mijn geval denk ik dat het voordeliger is om die BGM100 aan te schaffen ipv een uitbreiding van mijn machinepark.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Gewoon asje van uit mijn hoofd 12mm. Als je het boutje los draait, kan je het asje verder van de steen af zetten. Of dichterbij. Je bepaalt de hoek door de uitsteeklengte van de beitel. Ik verstel het asje nooit. Ik heb de afstand zo staan, dat ik eerst op de bankslijper de hoek goed kan zetten en daarna de houder op de tormek kan schuiven om het laatste stukje te scherpen. Dat gaat een stuk sneller dan alleen de tormek. Ik doe dan vaak meerdere beitels achter elkaar. Ik krijg vaak oude zooi, die nog al mishandeld is. Dat vraagt vaak wat meer slijpwerk. En dat duurt op de tormek te lang naar mijn zin. Ik heb een aparte slijpmachine waar ik aan de ene kant vlakbankmessen kan slijpen en aan de andere kant op de vlakke zijkant boren met zo´n goedkoop hulpstukje en op de ronde kant heb ik dus een stukje as voor het tormek hulpstuk. Het stukje as komt uit een een of andere printer die ik gesloopt heb. Maar is ook gewoon te koop.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
724
257
Middelburg
Bedankt Chevy66 voor je uitleg, ik heb mijn bankslijper met de zelfde reden aangeschaft, met mijn waterstenen gaat het te langzaam en kost ook te veel qua verbruik. Tormek is een mooi stuk gereedschap om je beitels scherp te houden als ze al in goeie staat zijn, maar om een afgeragde mishandelde beitel op te knappen, nou nee (en ik koop regelmatig ouwe meuk met een beschadigde snijhoek). Dit is ook voor mij een reden om geen tormek aan te schaffen. Als een 12mm as standaard wordt verkocht en ook daadwerkelijk exact past zonder frictie op de SE77/76 dan is het een goede optie, dank voor de info!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Ik heb een goedkope. Ik heb ook nog een las mal voor het maken van een lange uitvoering. Ik vond het origineel te kort. Je kan voor het vastzetten ook 4 sk12 blokjes gebruiken. Is ook een stuk goedkoper dan het tormek onderdeel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.