Gezocht: tips voor stationaire kettingfrees.

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
33
Angerlo
www.instagram.com
Dag.
Sinds afgelopen zondag heb ik nieuw speelgoed. Maar ik zit met een aantal vragen:
Er zit een oliereservoir aan de zijkant maar die is leeg. Wat voor olie is hier geschikt voor? Gewone kettingzaagolie? Of is iets anders beter?
Het slangetje hangt ook los. Klopt het dat die op de kettinggeleider hoort te zitten? Zie foto. En hoe 'strak' hoort een ketting idealistisch te staan? Tips om dit in de praktijk te controleren zijn zeker welkom. Mocht iemand toevallig meer informatie over de machine hebben dan is dat meer dan welkom. Het betreft "mod-nuova OM Italia brevetto 526759"
Wat is een ideale "kettinginbreng" snelheid. En moet je net als met een kolomboor omhoog gaan om te legen of neemt de ketting deze functie nu over?
Dank alvast voor mogelijke informatie.

Groet!

Bijlagen

• 20230306_145619.jpg
    20230306_145619.jpg
    66 KB · Weergaven: 37
  • 20230306_222241.jpg
    20230306_222241.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 37
  • 20230306_222220.jpg
    20230306_222220.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 37

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb geen persoonlijke ervaring met kettingfrezen, maar aangaande de olie ga ik gokken dat je een smeermiddel wil gebruiken dat 'veilig' is op hout. Sommige smeermiddelen (zoals die op siliconenbasis) brengen een film aan die het lastig maakt het hout daarna af te werken met olie of verf.

• Leuk
Waarderingen: huge

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
33
Angerlo
www.instagram.com
Ik heb geen persoonlijke ervaring met kettingfrezen, maar aangaande de olie ga ik gokken dat je een smeermiddel wil gebruiken dat 'veilig' is op hout. Sommige smeermiddelen (zoals die op siliconenbasis) brengen een film aan die het lastig maakt het hout daarna af te werken met olie of verf.
Volgens mij pompt die per handeling een beetje op het lager en de ketting tegen het uitdrogen. Ik verwacht niet dat het hele hout er meteen onder zit. Het gat zelf zie ienlater ook niet meer terug dus dat zal niet zo'n probleem zijn schat ik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.