Gezocht leunspaan en banjo

Skywalker

Nieuw lid
18 nov 2021
8
0
Drechtsteden
Beste leden,

Vandaag heb ik me op dit forum aangemeld omdat ik laatst een incompleet draaibankje heb overgenomen van een kennis (zie foto)
Heel graag wil ik de houtdraaibank eens proberen om te kijken of ik hiervan een leuke hobby kan maken.

Natuurlijk mis ik veel kennis en hoop op dit forum veel bij te kunnen leren.
Wat ik vooral mis zijn de banjo en leunspaan die ik kan monteren en eens beginnen met een eerste werkstukje.

Is er iemand die mogelijk iets in een hoekje heeft liggen en dat ik voor een schappelijk prijsje kan overnemen?

Alvasr bedankt voor jullie support!

Hans

Bijlagen

• 5AEA34ED-83AC-476F-A9D5-470E60F7D2A4.jpeg
    5AEA34ED-83AC-476F-A9D5-470E60F7D2A4.jpeg
    146,3 KB · Weergaven: 46

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
317
53
Dalfsen.
Mijn eerste draaibank ooit, was een zelfbouw en daarbij bestond de leunspaan uit een stevige platte strip waarop een stuk zadelpenbuis haaks omhoog stond vastgelast. De feitelijke beitelsteun kan in die buis op elke gewenste hoogte worden vastgeklemd.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dat wordt zelf maken of bij een handelaar kijken die het merk verkoopt of die het ontbrekende deel kan bestellen,
Of een handig forum lid die het wil maken,

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.592
958
70
Veldhoven
Ik heb ooit bij een kringloop dezelfde op de kop getikt, maar dan in het groen. Ik zal hem uit de berging graven en foto's maken van wat je nodig hebt.
Wees er wel op bedacht dat het geen stabiel ding is. Ik heb de losse kop verstevigd.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.592
958
70
Veldhoven
Zie hier de foto's.
De "losse kop" heb ik een steuntje in de rug gegeven omdat die nogal achterover boog.
Handwiel en hendel zijn van een betere kwaliteit dan de plastic shit die er op zat.

20211118_121403.jpg20211118_121355.jpg20211118_121344.jpg

Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.662
1.170
Fryslân
Volgens mij heb ik beide wel voor je liggen. Ik zal vanavond even op zolder zoeken. Ik heb ooit zo'n draaibankje gekocht om er een schijfschuurmachine van te maken. De rest van de onderdelen liggen al jaren verstopt op zolder.

• Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Skywalker

Nieuw lid
18 nov 2021
8
0
Drechtsteden
Hartelijk dank voor jullie reacties en suggesties.
De laatste reactie is natuurlijk helemaal top Jelmer. Daarmee ben ik helemaal geholpen omeen vliegende start te maken.
Top!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.650
3.069
Gaanderen
Ik weet niet of je kan draaien? Deze modellen zijn slecht ontworpen. Dan is het leren lastig. Dit wil niet zeggen dat je er niets mee kunt maar zoals van de broek hierboven al liet zien, je moet hem verstevigen.
Succes.

• Leuk

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.592
958
70
Veldhoven
Ik weet niet of je kan draaien? Deze modellen zijn slecht ontworpen. Dan is het leren lastig. Dit wil niet zeggen dat je er niets mee kunt maar zoals van de broek hierboven al liet zien, je moet hem verstevigen.
Succes.
Ik kocht mijn apparaat in de kringloop, maar ben er inderdaad achter dat goedkoop duurkoop is.
De centers staan niet eens op dezelfde hoogte, dus kun je na gaan. Ik was eigenlijk verlekkerd op de lengte van het ding.
Ik onderschatte ook de krachten op alles. Dit soort bankjes zijn gewoon te slap en te buigzaam.
Ik had ook nog een tijdje geëxperimenteerd op mijn metaaldraaibank, maar dat is niks.
Het is inderdaad net wat je zegt: Het leren is dan moeilijk. Ik vergelijk het wel eens met een lesgitaar. Als zelfs de leraar er geen fatsoenlijk geluid uit kan krijgen, is de lol van het leren gauw voorbij.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.650
3.069
Gaanderen
Ik had een keer 5 van dit soort banken ingekocht voor 40 per stuk. 1 verkocht en terug gekomen. De rest is voor weinig verkocht als bouwpakket voor schijfschuurder.
Met andere woorden het is meuk.

• Leuk

Skywalker

Nieuw lid
18 nov 2021
8
0
Drechtsteden
Beste allen,
Heel hartelijk dank voor alle reacties.
Dat is allemaal wel klare taal over dit type houtdraaibank.
Alles wijst er op dat deze draaibank een "leergeld" ervaring is.
Ik wacht nog even op een reactie van Jelmer om het eventueel toch zelf te proberen, in het andere geval ga ik sparen voor een kleinere compacte goede machine.....

Mijn belangrijkste doel is in eerste instantie het draaien van mesheften als voorbereiding op de verdere bewerking. (zie foto)

Als het niet lukt met dit apparaat, dan gaat hij een tweede leven als schuur- of polijstmachine tegemoet.

Na enig zoeken op het forum ben ik uitgekomen dat goede hobby machines o.a. zijn:
a) Record power dml 305
b) Woodfast 305
c) HBM 450x300
d) ?
e) ?

Ben dan van plan om op zoek te gaan naar een netjes gebruikt exemplaar omdat ik nog steeds moet uitvinden of hout draaien iets voor mij is.....

Bijlagen

• 1637337890111934426486045760394.jpg
    1637337890111934426486045760394.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.592
958
70
Veldhoven
Is ergens een workshop volgen of een draaibank lenen dan iets? OK, met corona is een workshop misschien niet voor handen. Maar wellicht is er een forumlid die jou een paar uurtjes wil begeleiden?
Goede draaibanken zijn niet goedkoop. Verder denk ik dat je lijstje in de goede volgorde staat, alleen moet je na c) eerst wat andere merken aanvoeren voordat je met c) begint. NB: Ik heb heel veel HBM spul in huis tot volle tevredenheid, maar heb ook vaak hardgrondig gevloekt op de spullen. Gelukkig kon ik met mijn metaaldraaibank en metaalfreesbank en mijn lasapparaat veel oplossen, maar ik heb bijvoorbeeld een zaagtafel van 1200 euro na twee jaar voor 550 euro (inklusief een afzuiging!!!) verkocht en heb nog steeds last van mijn geweten. Zo ook een tafelfrees, hetzelfde verhaal.

Skywalker

Nieuw lid
18 nov 2021
8
0
Drechtsteden
Is ergens een workshop volgen of een draaibank lenen dan iets? OK, met corona is een workshop misschien niet voor handen. Maar wellicht is er een forumlid die jou een paar uurtjes wil begeleiden?
Goede draaibanken zijn niet goedkoop. Verder denk ik dat je lijstje in de goede volgorde staat, alleen moet je na c) eerst wat andere merken aanvoeren voordat je met c) begint. NB: Ik heb heel veel HBM spul in huis tot volle tevredenheid, maar heb ook vaak hardgrondig gevloekt op de spullen. Gelukkig kon ik met mijn metaaldraaibank en metaalfreesbank en mijn lasapparaat veel oplossen, maar ik heb bijvoorbeeld een zaagtafel van 1200 euro na twee jaar voor 550 euro (inklusief een afzuiging!!!) verkocht en heb nog steeds last van mijn geweten. Zo ook een tafelfrees, hetzelfde verhaal.
wederom dank voor de feed back. wat zijn de merken en types die voor de HBM komen? Met de hier aanwezige marktkennis is het aanvullen van mijn lijstje waarschijnlijk een makkie!?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.662
1.170
Fryslân
20211120_090400.jpg
Bij deze een foto van de gevonden onderdelen.
Ik weet niet of het uberhaupt compleet is, maar dat zullen anderen vast weten.

Skywalker

Nieuw lid
18 nov 2021
8
0
Drechtsteden
@ Jelmer
Dat ziet er goed uit en kan ik met wat bevestigings middelen wel gebruiken om eens uit te vinden of ik met dit bankje iets kan bereiken.
Laat me via pb even weten wat de kosten zijn en hoe ik deze kan voldoen.
Bedankt alvast!

Hans

Skywalker

Nieuw lid
18 nov 2021
8
0
Drechtsteden
Mocht mijn missie met dit bankje niet slagen dan is dit alternatief mogelijk te overwegen. Ik vond vandaag nog een ander nieuw bankje voor een zeer aantrekkelijke prijs en zou graag van de experts hun visie krijgen of dit voor een beginner bruikbaar is....

Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.592
958
70
Veldhoven
Ik heb geen verstand van houtdraaibanken, maar ik en vele anderen hier hebben wel verstand van VDH.
Laat ik het anders zeggen: Als VDH de laatste draaibankwinkel op de hele wereld was, dan kocht ik er nog niets. (Niets méér, want ik heb er in het verleden voor vele duizenden guldens gekocht)
Wat betreft de leunspaan: De bout en de onderlegplaat zitten er niet bij. En die onderlegplaat moet echt wel een substantieel stukkie ijzer zijn. De bout is M20, dacht ik. (Sleutelwijdte 27/30) . Als je dat precies wil weten stuur dan even pb. Ik had het draaibankje uit een hoek uitgegraven voor de eerdere foto's, had hem alweer in die hoek terug begraven en heb nu op dit moment even geen tijd om hem nogmaals uit te graven.
EDIT @Skywalker: Een uurtje later: Bij deze een foto van de (gietijzeren) onderplaat. Bout is M18, sleutel 27
20211120_115007.jpg

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.