Gezocht: Kleine houtdraaibank voor beginner

Anita5

Nieuw lid
28 okt 2021
13
1
Vlaardingen
Hoi, helemaal nieuw en eerlijk gezegd geen verstand van houtdraaien en dat wat hiervoor nodig is. Ik ben op zoek naar een kleine houtdraaibank voor een beginner.
Wie heeft/weet een 2de hands die geschikt is?
En wie weet wat ik juist niet moet hebben?
Alvast bedankt voor de reacties!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
welkom Anita5, eigenlijk vraag je om een advies en zit je hier nu in de verkeerde rubriek. Misschien kan een van de moderatoren je bericht verplaatsen naar de rubriek Houtdraaiers gereedschap/werkwijze. Als je nog helemaal blanko bent wat houtdraaien betreft, kun je beter eerst eens ergens een dagje gaan houtdraaien bij een ervaren draaier. Want met een draaibankje alleen ben je er nog niet.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Voor een cadeautje..... De HBM 450*300 Vario is geschikt voor de beginner.
De Midi van de advertentie ook maar is een klasse beter en fors duurder.
Of de beginner het verschil merkt in de eerste twee jaar waag ik te betwijfelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Anita5

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Weet je wat de draaier wil gaan maken. Op een grote draaibank kan je wel hele kleine dingen maken maar andersom gaat dat niet. Nu zijn grote banken wel zwaar en ze kosten meer. Dus beginnen met een kleintje kan ik me voorstellen. Ik zou zeggen zie je eerste draaibank ook een beetje als leergeld. Voor een beginner maakt het niet zo heel veel uit. Belangrijkste is dat de centers zuiver tegenover elkaar zitten.
Bedenk wel dat er nog een hoop spullen bij komen voor je kan beginnen. Chuck draaibeitels en een slijpmachine. Hout is tegenwoordig echt duur als je het moet kopen. Maar ja in het bos is het gratis en nat hout draait uitstekend (ja dat mag weer niet).
 
  • Leuk
Waarderingen: Anita5

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Zoek niet zozeer info als wel een kleine gebruikte draaibank voor mijn partner. Deze heeft al de nodige ervaring met houtbewerking en zou graag een draaibankje willen.
Vandaar mijn berichtje, ik dacht als ik er nu eentje op de kop weet te tikken is dit een leuk cadeautje.
Weer terug gezet;)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Let er op dat de motor sterk genoeg is bij een kleine bank, niet dat je de beitel er tegen aan hout dat de boel gelijk stil staat,
En voor een gebruikte dat er onderdelen bij de bank zitten of nog te koop zijn ,
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Als ik er nu een van marktplaats af zou willen halen is dat deze ≥ houtdraaibank 100cm Flott Flottjet 380 volt — Draaibanken — Marktplaats
Geen kleintje wel een klein prijsje. Je moet wel krachtstroom hebben.
Nou, dat is een leuk ding inderdaad.
Als je erg handig ben en hem helemaal uit elkaar haalt, schoonmaakt, vetten, nieuwe draden er in enzovoort.
Buitenkant even mooi laat moffelen, dan heb je een draaibank die een paar generaties mee kan.
Het is dat ik er totaal geen tijd voor hebt, anders had ik hem gekocht.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nou, dat is een leuk ding inderdaad.
Als je erg handig ben en hem helemaal uit elkaar haalt, schoonmaakt, vetten, nieuwe draden er in enzovoort.
Buitenkant even mooi laat moffelen, dan heb je een draaibank die een paar generaties mee kan.
Het is dat ik er totaal geen tijd voor hebt, anders had ik hem gekocht.
Een draaibank is een simpel ding. Daar zitten niet zoveel kosten aan als er wat vervangen moet worden.
Of de bedrading al vervangen moet worden? bouwjaar 80 tiger jaren daar zou ik niet als eerste aan beginnen als dat al nodig is. Lagers misschien. V-snaar als ie heel lang heeft stilgestaan.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het is zeker een simpel ding, daarom kan je hem voor weinig geld weer helemaal als nieuw maken.
De bedrading, ik noemde een paar punten op, ik zie nu dat de machine van 1984 is.
Het ziet er naar uit dat de machine lang heeft stil gestaan, de vraag is hoe de status is van de elektromotor.
Ook deze is goed te vervangen en zelfs voor een 230v variant als je niet met 400v wegkomt.
Het is een draaibank die eerst wel grondig moet worden aangepakt.
Ik zou het zeker wel aandurven, alleen zoals ik al schreef, tijd is een ding voor mij.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik noem dit niet een klein bankje En zou hier zeker niet veel kosten aan maken om op te knappen.
Als hij nog redelijk werkt gewoon gaan draaien. De motor is in ieder geval niet erg sterk.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ha ha, ha, het forum slaat weer op hol.
Goedbedoelde en goede adviezen natuurlijk, maar @Anita5 zoekt een eenvoudig draaibankje als cadeau.
Het is lastig anita om wat in de houthobby voor iemand anders uit te zoeken. Misschien niet zo leuk dat ik het zeg, maar ga liever samen met je man eens ergens kijken. Jij steekt er straks een hoop moeite in en wordt dan teleurgesteld als het zorgvuldig uitgezochte cadeau het toch niet helemaal is.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik noem dit niet een klein bankje En zou hier zeker niet veel kosten aan maken om op te knappen.
Als hij nog redelijk werkt gewoon gaan draaien. De motor is in ieder geval niet erg sterk.
Voor een beginner is deze motor meer dan goed genoeg kwa sterkte. Draai al jaren op een bank met een lichtere motor. Nog nooit problemen meegehad
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Voor een beginner is deze motor meer dan goed genoeg kwa sterkte. Draai al jaren op een bank met een lichtere motor. Nog nooit problemen meegehad
Ieder z’n ding, maar ik vind z’n lichte motor voor een draaibank van deze afmetingen te licht.
Komt nog bij dat het hier krachtstroom bereft en dat heeft niet iedereen tot zijn beschikking.
Maar iedereen maakt natuurlijk zelf zijn keuzes in deze :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Thomas heeft ook een goed punt, hoe vaak ik ook niet goed bedoeld rommel van gereedschap heb gekregen
Op verjaardag ,
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als het om een klein formaat draaibankje gaat, staan er op dit moment op MP niet zo veel aangeboden….een HBM voor €265 met een klauwplaatje, een Record Power. En dan hier op het forum ( het marktplein) een Midi 2. Die Midi is kwalitatief de beste keus, maar ja, kost ook meer. Anders zou ik de ogen open houden voor een HBM 450 vario. Kosten nieuw ook de wereld niet (€350). Www.hbm-machines.com. Kun je via de webwinkel bestellen. Wil en kan je meer geld uitgeven, kijk dan eens bij de Houtdraaierij (ook eenvoudig te vinden op het net).
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik zou niet twijfelen voor die prijs. 00 euro is toch geen geld en het is echt wel een hele draaibank.
Maar ja wie ben ik om iets te zeggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.