Gezocht iemand om planken te zagen van een kersenboomstam

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik informeer voor mijn buurman, die heeft een kersenboom geveld en een dikke stronk bewaard schat het op 1meter diameter en 2 a 2.5 lang. Hier wil hij later traptreden van maken. Ook nog een vraag is het eerst drogen en dan zagen , of andersom
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Eerst zagen, dan drogen.
Hoe ziet de stam er uit? Zoete kers heeft de neiging om te rotten van binnen uit. Ben nog maar weinig zoete kers tegen gekomen (zeker grotere diameters) die niet rot waren of aanzet tot rot.
Los daarvan twijfel ik er aan of kersenhout geschikt is voor een trap. Het is namelijk een erg zachte houtsoort.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Eerst zagen, dan drogen.
Hoe ziet de stam er uit? Zoete kers heeft de neiging om te rotten van binnen uit. Ben nog maar weinig zoete kers tegen gekomen (zeker grotere diameters) die niet rot waren of aanzet tot rot.
Los daarvan twijfel ik er aan of kersenhout geschikt is voor een trap. Het is namelijk een erg zachte houtsoort.
Het zou ook niet mijn voorkeur hebben als trappen hout.... toch zijn er mensen die het doen en er blij mee zijn. Wat voor soort prunus dat is weet ik niet.

succes iig
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Je houdt van gezaagd hout vaak veel minder bruikbaar hout over, om te beginnen kan je het spinthout niet gebruiken, dan vaak nog last van droogscheuren. Kersen hout is daarnaast een erg grillig hout om te drogen.

Reken maar op ten minste 30% verlies aan kubieke meters.

Vervolgens verzagen en drogen, vlakken en haaks maken.

Voor een beetje traptrede is algauw zo'n 40mm hout nodig, dat betekent zagen op tenminste 50mm ruw hout door zager/zagerij. Droogtijd voor hout gemiddeld genomen 2-2,5cm per jaar (1cm per kant), dus dat is ook al twee jaar drogen en dan is het hout nog maar winddroog en eigenlijk nog niet droog genoeg voor gebruik binnen, daarvoor zal het hout ook nog een tijd binnen moeten drogen.

En dan heb ik het nog niet over de constructie van een goede trap.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar bezint eer ge begint.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Je houdt van gezaagd hout vaak veel minder bruikbaar hout over, om te beginnen kan je het spinthout niet gebruiken, dan vaak nog last van droogscheuren. Kersen hout is daarnaast een erg grillig hout om te drogen.

Reken maar op ten minste 30% verlies aan kubieke meters.

Vervolgens verzagen en drogen, vlakken en haaks maken.

Voor een beetje traptrede is algauw zo'n 40mm hout nodig, dat betekent zagen op tenminste 50mm ruw hout door zager/zagerij. Droogtijd voor hout gemiddeld genomen 2-2,5cm per jaar (1cm per kant), dus dat is ook al twee jaar drogen en dan is het hout nog maar winddroog en eigenlijk nog niet droog genoeg voor gebruik binnen, daarvoor zal het hout ook nog een tijd binnen moeten drogen.

En dan heb ik het nog niet over de constructie van een goede trap.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar bezint eer ge begint.
Ik zou eerder zeggen, reken maar dat je ongeveer 30procent bruikbaar hout over hout.
pas wanneer je zelf hout hebt gezaagd, gedroogd en gedimetioneerd, begrijp je (deels) waarom hout uit de houthandel zoveel kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en zaagfabriek

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Even een vraag tussendoor:
Heb hier al jaren een paar m3 wilde kriek liggen en dit gaat nu gebruikt worden om een koof boven het kook eiland en een vloer onder een bad te realiseren. Maar wat is het nadeel van een klein beetje spint? (de nathoutboorders in het spinthout zijn al een paar jaar dood)

Alvast bedankt.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Maar wat is het nadeel van een klein beetje spint? (de nathoutboorders in het spinthout zijn al een paar jaar dood)
Het is niet alleen minder resistent tegen insecten en schimmel, maar ook mechanisch minder sterk en minder duurzaam omdat dit ten tijde van de boom nog levend hout was. Het heeft zich niet kunnen 'ontwikkelen' tot het hardere kernhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.