Gezocht: iemand die kanten kan fineren

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
123
13
Over enkele maanden start ik met het maken van mijn eigen keuken. Hiervoor gebruik ik gefineerd plaatmateriaal. Ik ben aan het onderzoeken of ik de kanten beter kan laten fineren i.p.v. dat zelf te doen. Ik heb geen kantenmachine tot mijn beschikking.

Wie is er gevestigd in de randstad, liefst regio Haarlemmermeer, die de beschikking heeft over een kantmachine, en mij tegen betaling zou kunnen helpen? Ik heb zelf het fineer.

Ik hoor het graag!

Mvg, Sander
 
  • Leuk
Waarderingen: borre

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.176
276
Goeree-Overflakkee
Komen er wel zaagkanten in het zicht?

Voordat ik aan een grote kast van meubelpaneel begon, had ik 20 m1 kantenband gekocht. Nu kom ik erachter dat er eigenlijk geen enkele zaagsnede in het zicht komt. Alleen de zijkant van het paneel. Mocht er toch een enkele in het zicht komen, is het er zo op gestreken.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
123
13
TS spreekt over gefineerde plaat, geen meubelpaneel.
er is dus wellicht helemaal geen kantenband.
Dat klopt! Ik heb fineervellen tot mijn beschikking. Kan dat niet op maat gemaakt worden voor een kantenmachine? Zo niet, is zelf plakken en met klemmen verlijmen dan de enige / beste oplossing?
 

jorisvh

Post veel
Alles kan, maar het is niet de makkelijkste weg.
Een kantenlijmer verwacht een rol.
Als je die strookjes van 2-3m gaat voederen, moet je de hele tijd in het oog houden of die lang genoeg zijn. Je gaat ook een hoop verlies hebben want bij aanzet en uitloop van elke strook ben je makkelijk 0,5m kwijt. Op een rol van 75m is dat niks, op een stuk van 2-3m wel.
En dan bestaat de kans nog dat die blijven steken omdat ze rafelen als je ze zelf gezaagd hebt.

Over welk houtsort gaat het? Kan je geen bijpassende fineerband vinden? Dat scheelt een hoop gedoe.
Misschien is er die zelfs voorgelijmd en dan kan je met een strijkijzer zelf aan de slag.

Je kan ook bij veel platenhandels gefineerd MDF laten zagen en afboorden.
 

BraveHendrik

Nieuw lid
20 apr 2023
11
2
Tilburg.
Ik heb een kanten aanlijmer met voorfrezen die ook fineer kan plakken.
De meeste exotische kant fineer soorten zijn in de handel.
Anders is het raadzaam om 2 of 3 lagen fineer op elkaar te plakken met houtlijm,zodat de kant wat dikker wordt.
Fineer moet je ook voorlijmen aan de plakkant voor goede hechting,dit kan op diverse manieren.
Als je losse bandjes maakt,altijd ca 250mm langer maken dan de plakkant.
Kom je er niet uit,stuur me een dm.

;)
 

BraveHendrik

Nieuw lid
20 apr 2023
11
2
Tilburg.
Wat wij normaal doen is stroken van ca 120mm op elkaar plakken,2 a 3 lagen,dan voorlijmen en daarna als het goed droog is op maat zagen.
Bij voorkeur op een zero tolerance manier.
Simpel te doen met een plaatje 8mm mdf op de zaagtafel die inzaagt op de juiste breedte,meestal 23mm bij 18mm materiaal.
Daarna op het plaatje de fineer zagen met de juiste voorzorg voor je ledematen.
Deze manier geeft wat meer afval,maar wat je niet kunt kopen kun je zo maken.

;)
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
123
13
Dank voor alle reacties! Jullie inbreng wordt erg gewaardeerd. Er komen zeker wel kanten in het zicht. De voorzijde van de kabinetten als de lades worden open getrokken en natuurlijk alle zijkanten van de ladefronten. Het zijn geen bijzondere houtsoorten. Ladefronten worden ws gemaakt van kwartiers eiken of walnoot dus kantenband is zeker een optie. Ik wil vanzelfsprekend geen kleurverschillen t.o.v. het plaatfineer.
 

BraveHendrik

Nieuw lid
20 apr 2023
11
2
Tilburg.
Mogelijk kun je de fronten laten plakken bij een lokale interieurbouwer of zo.
Scheelt je werk en weet je zeker dat het resultaat goed is.
Succes anyway.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.