GEZOCHT: iemand die handig is met hout (Zuid Holland)

Arie68

Nieuw lid
26 apr 2022
7
2
Rotterdam
Via wat omzwervingen op dit forum terecht gekomen en hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

Ik ben op zoek naar iemand die, uiteraard tegen betaling, een nestkast op maat kan maken waar een camera in past (zie voorbeeld nestkast en afmetingen van de camera hieronder). Helaas beschik ik zelf niet over het nodige gereedschap en heb ik ook nog eens twee linkerhanden :oops:

Helaas heb ik geen exacte afmetingen van de nestkast maar weet in ieder geval dat het hout minimaal 1,5cm dik moet zijn en de gebruikte houtsoort red cedar.


bird-nesting-box-2-scaled.png nestbox_hikvision.JPGafmetingen_DH-SD1A203T-GN.PNG
 

Arie68

Nieuw lid
26 apr 2022
7
2
Rotterdam

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ja dat maakt het wel wat lastiger, misschien kun je een workshop vinden waar je dit zelf kunt leren/maken, anders succes bij het zoeken naar een houtbewerker die dit een leuk klusje vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie68

robertchris

Nieuw lid
6 okt 2019
13
3
Hoi Arie,

Ik ben zelf naast mijn werk heel veel met hout bezig, geweldige hobby en inmiddels ook wel een prof, echter en daarom reageer ik: In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een beveiligingsbedrijf. Hikvision is van alles wat we voeren toch wel mijn favoriet. De camera die je wilt plaatsen is echt mega groot, ik zou zeker voor een andere camera en heb varianten met een hoge 4-8 mp resolutie die in je bestaande nestkast passen.

Mocht je meer willen weten stuur me maar een berichtje.

Groeten
Vedicom.nl
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Hoi Arie,

Ik ben zelf naast mijn werk heel veel met hout bezig, geweldige hobby en inmiddels ook wel een prof, echter en daarom reageer ik: In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een beveiligingsbedrijf. Hikvision is van alles wat we voeren toch wel mijn favoriet. De camera die je wilt plaatsen is echt mega groot, ik zou zeker voor een andere camera en heb varianten met een hoge 4-8 mp resolutie die in je bestaande nestkast passen.

Mocht je meer willen weten stuur me maar een berichtje.

Groeten
Vedicom.nl
IK woon dan niet in Zuid Holland maar ben wel geïnteresseerd in dit concept. Kijk een kast bouwen is niet zo heel moeilijk. Alleen de hard- en software kant is een ander dingetje. Heb hier veertien kasten hangen in mijn project HaBuur. En eentje waarbij je live kan zien wat er gebeurt binnen zou een leuk aanvulling zijn.

Maar er zitten voor wat mij betreft zeker budgettair wel beperkingen aan. Het liefst gratis, maar ook dat bestaat niet, dat weet ik ook wel. Al eens een nestkast gezien met een oude laptop camera. Verder zoek ik Jip en Janneke uitleg over wifi verbindingen en accu's dan gaat het vast voor ons houtbewerker vast ook

20220507_190957.jpgwel lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie68

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Heb enkele jaren geleden ook een camera in deze nestkast gehad .
Maar na ongeveer 100 filmpjes in 3 jaar had ik het wel gezien . Daarna de camera en bekabeling verkocht .
Mijn eerste nestkast was een stuk kleiner , daarna deze grotere gemaakt en het resultaat was meer eieren en dus meer kuikens .
Toevallig zijn deze net zien uitgevliegen , 9 kuikens .
De nestkast is van populieren multiplex .
De camera die ik toen had was er een voor achter in voertuigen , wel met infrarood .
Denk niet dat je een dure camera nodig hebt , de afstand is hooguit 15 cm .
Lijkt mij dat je de camera zo veel mogelijk onzichtbaar moet maken , bij mij zag je alleen de lens .
Eventueel een stokje niet te laag monteren , zoek voor meer tips op het internet .

Succes Willem
IMG_3749.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Arie68

Arie68

Nieuw lid
26 apr 2022
7
2
Rotterdam
Hoi Arie,

Ik ben zelf naast mijn werk heel veel met hout bezig, geweldige hobby en inmiddels ook wel een prof, echter en daarom reageer ik: In het dagelijks leven ben ik eigenaar van een beveiligingsbedrijf. Hikvision is van alles wat we voeren toch wel mijn favoriet. De camera die je wilt plaatsen is echt mega groot, ik zou zeker voor een andere camera en heb varianten met een hoge 4-8 mp resolutie die in je bestaande nestkast passen.

Mocht je meer willen weten stuur me maar een berichtje.

Groeten
Vedicom.nl
Het formaat valt wel mee hoor, het is een 2MP Dahua PTZ minidome, 1/2.8" CMOS sensor met een lensbereik van 2.7mm~8.1mm. Met een close focus distance van 10cm is hij perfect voor waar ik hem voor wil gaan gebruiken (en hij was ook nog eens erg gunstig geprijsd). Ik heb aardig wat voorwerk gedaan en heb op diverse buitenlandse forums zeer goede ervaringen gelezen, specifiek met deze camera en het gebruik in een nestkast, dus dat zit wel goed.

Overigens heb ik thuis al een video bewakingssysteem met een aantal Dahua camera's hangen die ik gebruik i.c.m. een Synology NAS en Surveillance Station. Dit systeem voldoet exact aan mijn verwachtingen met een prima beeldkwaliteit (zelfs in het donker in kleur bij het licht van een straatlantaarn). Deze camera komt er dus bij te hangen met een extra licentie. Hikvision is meer premium t.o.v. Dahua. Dit zie ook terug in de prijs, die is over het algemeen minder gunstig dan Dahua. Ik heb dus bewust voor de combinatie prijs/kwaliteit gekozen.

IK woon dan niet in Zuid Holland maar ben wel geïnteresseerd in dit concept. Kijk een kast bouwen is niet zo heel moeilijk. Alleen de hard- en software kant is een ander dingetje. Heb hier veertien kasten hangen in mijn project HaBuur. En eentje waarbij je live kan zien wat er gebeurt binnen zou een leuk aanvulling zijn.

Maar er zitten voor wat mij betreft zeker budgettair wel beperkingen aan. Het liefst gratis, maar ook dat bestaat niet, dat weet ik ook wel. Al eens een nestkast gezien met een oude laptop camera. Verder zoek ik Jip en Janneke uitleg over wifi verbindingen en accu's dan gaat het vast voor ons houtbewerker vast ook wel lukken.
Je zal eerste een keuze moeten maken of je bedraad of draadloos een camera aan wenst te sluiten. Ik ben persoonlijk voorstander van bedraad omdat dit minder storingsgevoelig en veiliger is.

Je kunt met een UTP kabel de camera voorzien van stroom middels PoE (max. 100 meter). PoE = Power over Ethernet. Uiteraard moet de camera ook PoE geschikt zijn, maar dat zijn de meeste tegenwoordig wel.

Er vanuit gaande dat je thuis een netwerk hebt, heb je het volgende nodig:
  • een modem/router met PoE. Heb je die niet dan heb je een PoE switch of een PoE injector nodig
  • een IP camera geschikt voor PoE
  • UTP kabel (goede CAT 5E buitenkabel met een 100% koperen kern)
  • Software om de beelden op je PC of in een app te kunnen bekijken
De software om de beelden te bekijken via PC en/of een app wordt vaak door de fabrikant van de camera gratis beschikbaar gesteld.

Inmiddels ben ik afgelopen week met een vriend aan het klussen gegaan en zijn we al een heel eind gekomen. Helaas wel wat hout verspeeld maar we zijn op de goede weg. Aankomende week wordt een plexiglas plaatje geleverd die voor voldoende licht moet zorgen in de nestkast en dan is hij klaar.

Wat beeldmateriaal:
WhatsApp Image 2022-05-11 at 4.08.35 PM.jpegWhatsApp Image 2022-05-11 at 4.08.36 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-05-11 at 4.08.36 PM (3).jpegWhatsApp Image 2022-05-11 at 4.08.36 PM.jpegWhatsApp Image 2022-05-11 at 4.28.13 PM.jpeg

Als straks de camera hangt ga ik een 24/7 livestream draaien met DIT als hopelijk resultaat :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Tympy

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Interessant, ik lees graag mee, ik maakte al diverse nestkasten en ik hang ze elk jaar weer bijtijds op en ze voorzien duidelijk in een behoefte.
En ik heb nog een berg mooi restmateriaal liggen voor nog veel meer kastjes.

Maar, nu heb ik toch al weer lang geleden begrepen dat een stokje juist geen goed idee is, daar kunnen de roofdieren dankbaar gebruik van maken.

Van : Nestkast - Wikipedia
Mensen die zelf een nestkastje knutselen, maken vaak een zitstokje onder de vliegopening. Vogels hebben daar geen behoefte aan en bij professionele nestkastjes zal men zo'n zitstokje dan ook niet aantreffen.
( en ook hier wordt weer eens gestrooid met de term "professioneel", staat altijd leuk maar bij een nestkastje kan ik me er al helemaal niets bij voorstellen )

Maar, - over het stokje- ik praat ook maar na wat ik hoor of lees.
Zo ben ik een trouwe luisteraar van "vroege vogels" maar ik kan bijna geen enkele vogel herkennen.
En zo heb ik ook een flinke latente planten namen kennis (van horen zeggen) waar van ik ook geen idee heb hoe ze er uit zien.
 

Arie68

Nieuw lid
26 apr 2022
7
2
Rotterdam
Interessant, ik lees graag mee, ik maakte al diverse nestkasten en ik hang ze elk jaar weer bijtijds op en ze voorzien duidelijk in een behoefte.
En ik heb nog een berg mooi restmateriaal liggen voor nog veel meer kastjes.

Maar, nu heb ik toch al weer lang geleden begrepen dat een stokje juist geen goed idee is, daar kunnen de roofdieren dankbaar gebruik van maken.

Van : Nestkast - Wikipedia

( en ook hier wordt weer eens gestrooid met de term "professioneel", staat altijd leuk maar bij een nestkastje kan ik me er al helemaal niets bij voorstellen )

Maar, - over het stokje- ik praat ook maar na wat ik hoor of lees.
Zo ben ik een trouwe luisteraar van "vroege vogels" maar ik kan bijna geen enkele vogel herkennen.
En zo heb ik ook een flinke latente planten namen kennis (van horen zeggen) waar van ik ook geen idee heb hoe ze er uit zien.
Klopt helemaal, een stokje is volledig overbodig en wordt inderdaad gebruikt door eksters, kraaien, spechten en ander gespuis die de nesten zo makkelijker kunnen leeghalen wanneer er eieren of jongen zijn.

De diameter van de invliegopening is van belang voor het soort vogel dat je in je nestkast wilt krijgen. Ik richt me specifiek op mezen/tuinvogels (invliegopening met een diameter 32mm of 28mm). Meer info: Nestkasten
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou een stukje glas gebruiken voor de lichtopening.
dat blijft schoner en is bestand tegen uv waar het perplex door verweerd.

stokje inderdaad beter weglaten of aan de zijkant plaatsen in plaats van onder de vliegopening
 

Arie68

Nieuw lid
26 apr 2022
7
2
Rotterdam
ik zou een stukje glas gebruiken voor de lichtopening.
dat blijft schoner en is bestand tegen uv waar het perplex door verweerd.

stokje inderdaad beter weglaten of aan de zijkant plaatsen in plaats van onder de vliegopening
Vandaag de dag is het meeste plexiglas UV bestendig en verweerd niet. Omdat het maar een klein plaatje is (11 cm x 16cm) is het ook niet echt nodig om wekelijks de ramen te zemen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.