Gezocht: houtdraaibank

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Hoi, ik ben op zoek naar een eerste houtdraaibank om wat eerste projecten op te gaan draaien.

Ik ben een absolute leek in de wereld van het houtdraaien en tot op heden heb ik me vooral beperkt tot het verslinden van Youtube-filmpjes en wat lectuur.
Bedoeling is om op termijn wat schalen en kommen te kunnen draaien maar ook voor spindeldraaien zie ik wel wat leuke mogelijkheden in projectjes.

Qua budget zit ik om en bij de 1000 EUR, daarbij vraag ik me af of ik me dan beter oriënteer op een tweedehands draaibank of dat het toch eerder aan te raden is om meteen een nieuwe draaibank aan te schaffen. Voor een tweedehandstoestel vraag ik me af of je daarbij het risico loopt een kat in een zak te kopen? Kan het zo zijn dat een draaibank echt versleten of 'op' is maar dat je daar als leek niets van merkt bij de aanschaf maar achteraf dan wel met de gebakken peren zit? Op Marktplaats en 2dehands kom ik, naar mijn bescheiden mening, niet veel soeps tegen, daar zijn het vaak niet-gietijzeren versies, licht, zelf- of ombouw...

Ik koop liever meteen een degelijk toestel (nieuw of degelijk tweedehands) dat wat future-proof is zodat ik er alle kanten mee op kan. Ik heb geen zin om nu een eenvoudig instapmodelletje te kopen om dan binnen een jaartje al op zoek te moeten naar een opvolger met meer mogelijkheden. Daarom dat ik ook graag een draaibank zou willen met een vaste draaibare kop en regelbaar toerental. Ook een onderstel heb ik nodig. Ik zie bij Baptist dat Record Power heel veel leuke dingen heeft zoals de Coronet Herald (vind ik ook een mooi toestel met veel goede reviews), de Teknatool vind ik esthetisch misschien wat minder mooi maar lijkt me ook een zeer degelijk toestel met goede beoordelingen. Voorts heb ik ook al wat rondgeneusd op de website van de Houtdraaierij en dat lijkt me vaak een andere "stijl" van draaibanken maar wel zeer kwalitatieve toestellen. Bij hen liet ik m'n oog vallen op de Midi Pro, daarbij wel mezelf de vraag stellend dat er daarvoor op het eerste zicht geen onderstel beschikbaar is.

Kortom, het is soms moeilijk het bos door de bomen te zien voor mij en daarom hoor ik graag jullie ideeën, aanbevelingen en ongezouten meningen...Mocht er iemand een leuke degelijke draaibank hebben die stof staat te happen in de werkplaats, laat het me zeker weten! Ik kom uit regio Leuven, België maar ben ook geregeld in Nederland voor professionele doeleinden.

Beste groeten!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
In het algemeen is het aan te raden om bij een collega op bezoek te gaan voor orientatie, of een cursus. Kijk ook eens op facebook, de Belse groep DeHoutdraaier. En op de website van Radius, houtdraaiers in Nederland. Ik ben zelf gestart met Nova 1644 en heb nu Stratos Fu230. Het budget is niet alleen voor de bank nodig maar ook voor alles eromheen nodig. Daar zul je nog raar van staan te kijken..
 
  • Leuk
Waarderingen: twanido

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Hoi, bedankt voor je reactie, ga ik zeker doen. Heb m'n licht al even opgestoken om cursus te volgen maar is niet eenvoudig in deze corona-tijden... Ik vind op Facebook wel geen groep met de naam 'de houtdraaier'... Of zie ik iets over het hoofd?
 

Alb

Nieuw lid
4 jul 2010
4
0
Ik heb een draaibank te koop; een grote degelijke gietijzeren draaibank van het Oostenrijkse merk Kirchner.
Centerhoogte = 30 cm; dus werkstukken tot 60 cm tussen de centers.
Tussen de centers is ruim 1.30 meter.
Hij heeft een op maat gemaakte verloop naar M33 (inbegrepen), zodat je gewone courante chucks e.d. (niet inbegrepen) kunt gebruiken.
Er zijn 4 toeren (610, 766, 976 en 1370) te schakelen d.m.v. een band met poelie om te schakelen (gaat makkelijk en snel!).
De bank is 2 meter lang 75 cm breed en de werkhoogte is ongeveer 1.20 meter, kop en center zijn beide schuifbaar.
De bank weegt enige 100-en kg (schatting 200 - 300?), is in delen uit elkaar te halen (poten, bed, motor en koppen) en zo transporteerbaar.
De bank is in 2018 gereviseerd; de glij-druklagers van messingbrons zijn goed en worden op de originele wijze gesmeerd met behulp van ingebouwde olieringen en een drukkogel.

In 2018 is de bank met zijn historie (vanaf 1950 gebruikt bij HEMAF om mallen te draaien) en de toegepaste revisie beschreven in een Engelstalig artikel (World of wood, 2018; IWCS, International Wood Collectors Society).

De draaibank wordt geleverd inclusief:
a) leunspaan en 1 beitelsteun,
b) een sleutel om de leunspaan op de bank te bevestigen,
c) een los center met daarin een meedraaiend center,
d) een motor met stekker en aandrijflijn
e) een op maat gemaakte verloop naar M33

De conditie is goed; direct te gebruiken, je moet alleen zelf voor je klauwplaat, beitels en verlichting zorgen...
Ik vraag er ongeveer € 500,- voor, maar voor een beginnende draaier of een collega van Radius kunnen we kijken wat redelijk is...
 

Bijlagen

  • IMG_5105-v_resultaat.jpg
    IMG_5105-v_resultaat.jpg
    239,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG_5108a_resultaat.jpg
    IMG_5108a_resultaat.jpg
    147,5 KB · Weergaven: 15
  • IMG_5110vs_resultaat.jpg
    IMG_5110vs_resultaat.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_5111a_resultaat.jpg
    IMG_5111a_resultaat.jpg
    151,9 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5112a_resultaat.jpg
    IMG_5112a_resultaat.jpg
    245,2 KB · Weergaven: 15

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ik mis is wat de topic starter wil gaan draaien. Pennen of grote vazen. Trapspindels?
Als je poten van 1 mtr lang wil draaien heb je wat anders nodig dan borden of schalen.
Bedenk wel dat je op een grote bank wel kleine dingen kan draaien maar anders om niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een draaibank te koop; een grote degelijke gietijzeren draaibank van het Oostenrijkse merk Kirchner.
Centerhoogte = 30 cm; dus werkstukken tot 60 cm tussen de centers.
Tussen de centers is ruim 1.30 meter.
Hij heeft een op maat gemaakte verloop naar M33 (inbegrepen), zodat je gewone courante chucks e.d. (niet inbegrepen) kunt gebruiken.
Er zijn 4 toeren (610, 766, 976 en 1370) te schakelen d.m.v. een band met poelie om te schakelen (gaat makkelijk en snel!).
De bank is 2 meter lang 75 cm breed en de werkhoogte is ongeveer 1.20 meter, kop en center zijn beide schuifbaar.
De bank weegt enige 100-en kg (schatting 200 - 300?), is in delen uit elkaar te halen (poten, bed, motor en koppen) en zo transporteerbaar.
De bank is in 2018 gereviseerd; de glij-druklagers van messingbrons zijn goed en worden op de originele wijze gesmeerd met behulp van ingebouwde olieringen en een drukkogel.

In 2018 is de bank met zijn historie (vanaf 1950 gebruikt bij HEMAF om mallen te draaien) en de toegepaste revisie beschreven in een Engelstalig artikel (World of wood, 2018; IWCS, International Wood Collectors Society).

De draaibank wordt geleverd inclusief:
a) leunspaan en 1 beitelsteun,
b) een sleutel om de leunspaan op de bank te bevestigen,
c) een los center met daarin een meedraaiend center,
d) een motor met stekker en aandrijflijn
e) een op maat gemaakte verloop naar M33

De conditie is goed; direct te gebruiken, je moet alleen zelf voor je klauwplaat, beitels en verlichting zorgen...
Ik vraag er ongeveer € 500,- voor, maar voor een beginnende draaier of een collega van Radius kunnen we kijken wat redelijk is...
/www.woodworking.nl/threads/draaibank-gezocht.30868//www.woodworking.nl/threads/draaibank-gezocht.30868/
Er is dus al interesse van een forumlid voor je draaibank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.