Gezocht: beukenhout ca 25mm dik

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
78
27
Velp
Ha collega's,

Vraagje: hebben jullie een tip voor - of goede ervaring met - een houthandel die geschaafd en gedroogd beuken verkoopt voor een redelijke prijs?

Ik heb een opdracht binnengekregen voor het maken van houders voor o.a. menukaarten, ca. 500 stuks. Qua ambacht lijkt me dit een eenvoudig klusje, maar qua bedrijfsvoering ben ik (op z'n zachtst gezegd) beginnend. Ik ben me aan het oriënteren op degelijke houthandels die (redelijk) recht hout kunnen leveren voor een (redelijk) prijsje. Ik woon in omgeving Arnhem, dus Duitsland is eventueel ook een optie!

Hopelijk heb ik deze vraag in het juiste kanaal gepost.

Hartelijke groet,
Guus

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.400
521
Etten-Leur
Ha collega's,

Vraagje: hebben jullie een tip voor - of goede ervaring met - een houthandel die geschaafd en gedroogd beuken verkoopt voor een redelijke prijs?

Ik heb een opdracht binnengekregen voor het maken van houders voor o.a. menukaarten, ca. 500 stuks. Qua ambacht lijkt me dit een eenvoudig klusje, maar qua bedrijfsvoering ben ik (op z'n zachtst gezegd) beginnend. Ik ben me aan het oriënteren op degelijke houthandels die (redelijk) recht hout kunnen leveren voor een (redelijk) prijsje. Ik woon in omgeving Arnhem, dus Duitsland is eventueel ook een optie!

Hopelijk heb ik deze vraag in het juiste kanaal gepost.

Hartelijke groet,
Guus
Masave in Zwolle voor kleine volumes maar netjes afgewerkt; AFH Arnhem voor zelf vlakken en schaven. Als je met ‘redelijk’ bedoelt ‘goedkoop’ dan passen beide niet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Ik vraag me af of je uit 27mm schaaldelen 25mm schoon aan de haak overhoud.
Al denk ik niet dat het veel uitmaakt voor de toepassing als het iets minder dik word. Dat is aan de opdrachtgever.

• Leuk
Waarderingen: Guus2

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
78
27
Velp
mocht je de ware houthandel nog niet gevonden hebben . . . hier dwaalt een draadje met adressen van houthandels rond
Dank, ik ga ernaar op zoek!

@Steeneik, goeie! Die zag ik ook voorbij komen. Vond de prijs wel vrij stevig, maar ik heb in alle eerlijkheid niet echt een referentiekader. Is de kwaliteit van het hout dat zij leveren in jouw ervaren okee, of vereist het veel herstelwerkzaamheden?

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
78
27
Velp
wat vind je een redelijke prijs en ben je in staat het zelf op dikte te maken, of moet het exact 25 mm en mooi geschaafd zijn?
Hmm., ik heb een HC260 (220v) om te vlakken, maar dat kost wel mega veel tijd. Ik zag wel dat de prijsverhouding tussen geschaafd/ongeschaafd heel groot is (nabij 600%). Misschien een investering waard. Laat beuken zich een beetje redelijk schaven in jullie ervaring?

Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal! Wordt zeer gewaardeerd

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
249
133
In mijn ervaring is geschaafd hout ongeveer 2x zo duur als ruw hout.
Op maat geschaafd is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan moet het exact volgens jouw specificaties gemaakt worden.
Meer verlies, meer tijd, meer kosten.

Als je het zelf kan is het natuurlijk 'goedkoper', het kost je minder centen maar meer tijd.
Als je iets specifiek op maat wil laten maken dan zal iemand net zo lang er mee bezig zijn tegen zijn uurtarief, dus dat kost nou eenmaal veel geld.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.764
1.178
Riemst
Als je eerste keus beuk wil, moet je op zoek naar een leverancier voor Pollmeier beuk. Eerste kwaliteit gestoomd beuken zonder noemenswaardige fouten. Maar voor houders voor menukaarten is mindere kwaliteit waarschijnlijk ook geschikt, vermits je kleine afmetingen nodig hebt. Dan kan je op zoek naar een bool of boolplanken, bijvoorbeeld bij Jaap Van Leersum.

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
21
7
Dank, ik ga ernaar op zoek!

@Steeneik, goeie! Die zag ik ook voorbij komen. Vond de prijs wel vrij stevig, maar ik heb in alle eerlijkheid niet echt een referentiekader. Is de kwaliteit van het hout dat zij leveren in jouw ervaren okee, of vereist het veel herstelwerkzaamheden?
Ik koop er al > 10 jaar mijn hout, 4 zijdig geschaaft en over het algemeen foutvrij. Ze geven me ook gewoon de tijd en mogelijkheid om rustig dat uit te zoeken wat ik graag wil hebben. Hebben ook een zolder met resthout waar ik vaak ook nog wel wat kan vinden als het om kleinere stukken gaat. En ja.... mooi hout is nu eenmaal niet goedkoop.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.