Gezocht beiteltjes voor freesschijfje Inca cirkelzaag.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.070
902
Oss
Bij sommige Inca cirkelzagen zit een freesschijfje, waarin losse beitels kunnen worden gezet.
Weet iemand of deze nog ergens te koop zijn?
Heeft iemand ervaring met het gebruik van zo’n schijf?

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
265
140
Omgeving Alkmaar
Ik zou even @de Haan vragen of de freesschijven uit zijn advertentie misschien toch niet voor een universal bedoeld zijn. Even asgatdiameter meten(15 vs 20 mm).

ik heb die schijven voor de Major, maar die zien er aan de achterkant anders uit. Zal zo even een foto plaatsen.

Laatst bewerkt:

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
265
140
Omgeving Alkmaar
IMG_6390.jpeg

Ik ben overigens ook erg benieuwd naar gebruikerservaringen. Er is echt niets over te vinden op het web of in documentatie, en ik heb ze eigenlijk nog steeds niet durven gebruiken.

IMG_6389.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.998
3.541
Dat er weinig over te vinden is, ligt vermoedelijk deels aan het feit dat dit soort gereedschap gebruikt is door mensen die of hoog bejaard, of reeds overleden zijn. Die dus ook geen kekke jijbuis filmpjes hebben gemaakt. Zo te zien, zitten de beiteltjes geborgd door een bout, in de freeskop. Als je beiteltjes hebt, kan je ze gewoon gebruiken. Nieuwe beiteltjes zal wel een uitdaging geven. Als ik moet gokken, dan zeg ik dat ze ergens in 1980 voor het laatst nieuw zijn verkocht.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.998
3.541
Je hebt wel een hulpstukje nodig om de beiteltjes op gelijke diepte te zetten. Maar dat is wel na te maken. In de usa had je van bijvoorbeeld sears, ook zulke soort freeskopjes met diverse verschillende profielmesjes. Met een, twee of drie beiteltjes. Voor gebruik in een zaagtafel, of op een radiaalzaag.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
200
135
Kapellen (Antwerpen)
Mijn vader had een Inca zaagtafel met zo'n freesschijfje en hij gebruikte dat voor heel wat verschillende profielen.
De freesmesjes werden afgesteld tegen een zelfgemaakt beukenblokje dat met een houtbout op de aanslag van de zaagtafel vastgezet werd: freesje tot tegen het blokje schuiven en vastzetten, dan het schijfje 180° draaien en het tweede freesje op dezelfde manier afstellen.

Ik heb de zaagtafel zelf als tiener heel veel gebruikt, maar net zoals de bijhorende slingerzaag vond ik dat freeshulpstuk maar niks: veel te grof resultaat en eigenlijk gewoon gevaarlijk.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.998
3.541
Waarom grof en waarom gevaarlijk? Ik gebruik ook freeskoppen op mijn radiaalzaag. Dan draaien ze maar 2800 toeren. Dat geeft gewoon een glad schaafbeeld.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
200
135
Kapellen (Antwerpen)
Waarom grof en waarom gevaarlijk? Ik gebruik ook freeskoppen op mijn radiaalzaag. Dan draaien ze maar 2800 toeren. Dat geeft gewoon een glad schaafbeeld.
Het is intussen ruim veertig jaar geleden en hoewel ik die Inca als zaagmachine prima vond, herinner ik me van de freesschijf vooral dat ik er nooit een aanvaardbaar resultaat mee kreeg. Ik denk dat dat vooral te maken had met het kleine tafelblad en de vrij lage aanslag. Ook daardoor ging het materiaal naar mijn gevoel niet stabiel over de machine en dan wordt meteen ook het risico op terugslag te groot.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
258
103
Delft
Inca had speciale aanduwblokken als accessoire erbij. Ik heb er zelf geen, gebruik een zelf geknutseld freestafeltje. Ik vind het wel jammer dat er geen moderne varianten zijn met hardmetalen mesjes, dan ben je toch wat flexibeler.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.