Gezocht: 1/4 inch shelf pins gezocht - plankendrager

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
Dag,

Ik heb - inmiddels met veel spijt - een boormal gekocht van Milescraft (deze: Amazon.nl, kan het niet aanraden..). Deze kwam enkel met 1/4 inch boor en helaas kan je de boor niet vervangen door een dunnere 5mm boor. Nu zit ik met een kledingkast met 1/4 inch (6.35mm) gaten maar geen pinnen waar ik een plank op kan laten rusten. 5 en 6 mm pinnen passen niet.

Heeft iemand toevallig 12 a 16 kwart inch plankendragers liggen die ik over kan nemen? Of wellicht een adresje in Nederland waar ik deze kan kopen?

Tot op heden enkel op Amazon US iets gevonden.

Groet,
Roel

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
stukje rondhout van 7 of 8mm afdraaien/afschuren tot 6,35mm lijkt mij de gemakkelijkste manier
Stokje in een boormachine zetten, stukje schuurpapier vasthouden en schuren maar.
Hier zijn bijvoorbeeld stokken van 7mm te koop.

hdv

Post veel
24 nov 2019
998
523
Noord-Veluwe
Mocht je een 6.5 mm boortje hebben liggen, kijk dan eens of die met de achterkant in de gaatjes past. Vaak zit er namelijk best wat speling op en zou het verschil tussen 6.35 en 6.5 mm geen probleem moeten zijn. Zeker als je boormachine last heeft van een beetje acentrische speling. Mocht dat passen, dan zou ik messing of aluminium rondstaf van 6.5 mm kopen en met de afkortzaag in stukjes van de juiste lengte zagen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.598
3.033
Gaanderen
Je hebt ook plankendragers met busjes. Volgens mij is dat een 5 mm drager met een 7 mm bus. Ben er al weer een tijdje uit dus even zoeken op het www

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
77
57
Drunen
En als je een HSS boor van 6,35 mm voor staal bestelt?
Daarmee een gat van 6,35 mm in een stuk staal van 3 of 4mm dik boren en vervolgens een deuvel 8 of wat dan ook door dat gat in het staal meppen. Dan heb je rond 6,35...

Of wellicht dat er proppenboren of deuvelsnijders van 1/4" te koop zijn...?

Of je boort met een HSS boor de al geboorde gaten op naar een diameter waar wel dragers van beschikbaar zijn?

Bij de Wurth of Fabory of wie dan ook een doosje bouten of draadeind van 1/4 bestellen als laatste redmiddel? Daar de koppen van afzagen en een stukje siliconenslang of zoiets over het dragende deel zodat de draad is weggewerkt en de plank zacht ligt?

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.184
3.058
Die plankendragers met zo'n hoekje kan je ook bij amazon. nl bestellen. 30 stuks voor 7,99 euro. Morgen in huis.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
Ja precies wat ik zocht. Ik hoop alleen stiekem dat iemand zoiets nog heeft liggen voordat ik veel geld betaald voor zo'n setje plus verzendkosten.

De suggesties voor zelf maken zijn ook allemaal goed, zowel van hout als metaal.

Ik kruis mijn vingers nog even voor iemand die toevallig wat heeft liggen!

• Leuk
Waarderingen: ope1967

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
K
En als je een HSS boor van 6,35 mm voor staal bestelt?
Daarmee een gat van 6,35 mm in een stuk staal van 3 of 4mm dik boren en vervolgens een deuvel 8 of wat dan ook door dat gat in het staal meppen. Dan heb je rond 6,35...

Of wellicht dat er proppenboren of deuvelsnijders van 1/4" te koop zijn...?

Of je boort met een HSS boor de al geboorde gaten op naar een diameter waar wel dragers van beschikbaar zijn?

Bij de Wurth of Fabory of wie dan ook een doosje bouten of draadeind van 1/4 bestellen als laatste redmiddel? Daar de koppen van afzagen en een stukje siliconenslang of zoiets over het dragende deel zodat de draad is weggewerkt en de plank zacht ligt?
Kijk, boordevol goede ideeën! Ik vind je eerst optie om zelf een deuvelmaker te maken wel een hele goede!

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
77
57
Drunen
K

Kijk, boordevol goede ideeën! Ik vind je eerst optie om zelf een deuvelmaker te maken wel een hele goede!
Dat werkt prima ja, In mijn jeugd geleerd van de meubelmaker waar ik toen werkte.
Ik heb een stuk staal met daarin gaten geboord met een halve millimeter oplopend. Als ik een rond pennetje of stopje nodig heb van welke diameter ook dan mep ik een stukje hout door het juiste gat. Meestal zaag ik een pennetje wat ik met een beitel een eindje op maat steek, of de hoeken eraf, beetje aanpunten en dan peer ik het door het gaatje. Wel even kijken dat je met de draad mee slaat anders gaat het niet altijd goed.
Het verkregen stukje rond kun je dan afkorten zo je het hebben wil.
Met wat handigheid en een beetje experimenteren gaat dat zeker lukken.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
800
319
RegioRotterdam
Kijk bij de lokale IKEA in de kast met reserveonderdelen. De dragertjes van de IVAR stelling zijn stukjes staf 1/4". Je kunt ze gratis meenemen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.586
954
70
Veldhoven
Kijk bij de lokale IKEA in de kast met reserveonderdelen. De dragertjes van de IVAR stelling zijn stukjes staf 1/4". Je kunt ze gratis meenemen.
Helaas...Ik ben meteen na het lezen van jouw zeer goede tip mijn voorraadje gaan checken. Ik heb twee maten in het bakje. 6,35 mm inderdaad, maar ook 6 mm. En de laatste tijd word die service (In Eindhoven/Son in ieder geval) afgebouwd. De helft van de wandrekken zijn weg en in het resterende deel zit niet veel meer.

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
186
97
Utrecht
OH! Nou, ik heb al zoveel geld gedoneerd aan de blauw-gele doos dat er gerust wat terug mag komen! Bedankt voor de tip!!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.