Gevraagd: MFT mal

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Ik wil mijn werkbank aanpassen en wil als bovenzijde een HDF plaat met gatenpatroon. Dit vooral om makkelijker dingen vast te zetten in het midden van het blad en ook om benchdogs te kunnen gebruiken.
Omdat ik deze tafel waarschijnlijk niet zal gebruiken met invalzaag zou het minder erg zijn als het patroon niet 100% haaks is, maar desondanks lijkt het mij het meest handig om het patroon met een mal te maken.
Is er iemand die er 1 heeft welke ik mag lenen of overnemen?
Ik weet dat @Superkees er in het verleden een aantal had gemaakt?

Op Marktplaats worden er verschillende aangeboden voor een schappelijke prijs, maar ik heb alleen een Metabo bovenfrees welke slechts een kopieerring van 24mm heeft en je hebt 30mm nodig voor het gebruik van de mallen die aangeboden worden....
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Heb zelf een tijd geleden een mal gekocht, maar er nog niet aan toe gekomen om te gebruiken.
Ik heb bewust voor mijn Makita een 24 m. kopieerring gekocht en een frees van 14 mm. Wanneer de gaten wat ruim zouden worden kan ik met tape om de buitenkant van de kopieerring nog corrigeren.
Ik heb ook een mal met 30 mm gaten, je moet er ook dogs bij hebben met 30 mm voor in de mal en 20 mm voor de gefreesde gaten, ik kon die toen nergens vinden en heb ze zelf 3d geprint, later gezien dat Trend deze heeft.
 

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
81
6
Ik heb zelf een mft mal van 247wood liggen. Ze verkopen hem zelf volgens mij niet meer.

Ik zag op het forum een foto voorbij komen, deze is het. Kan gebruikt worden met 24mm kopierring als ik het goed heb.


Deze mag je overnemen van me, hij is nooit gebruikt.

Groeten,
Kees
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Ik heb zelf een mft mal van 247wood liggen. Ze verkopen hem zelf volgens mij niet meer.

Ik zag op het forum een foto voorbij komen, deze is het. Kan gebruikt worden met 24mm kopierring als ik het goed heb.


Deze mag je overnemen van me, hij is nooit gebruikt.

Groeten,
Kees

Ik stuur je zo een PB!
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Als je over een 3D-printer kan beschikken, zou je een van de Thingiverse templates kunnen printen (kan je met dat ontwerp ook gewoon op papier printen en met de hand een eigen template maken).
Voor mijn werkblad heb ik de LR32 rail van Festool gebruikt, gaf me meteen de mogelijkheid om aan één zijde "alle" gaten te voorzien en aan de andere zijde een grotere oppervlakte zonder gaten te houden (vooral interessant als ik fijnere elektronica of mechanica hanteer waarbij het niet handig is als transistortjes of schroefjes door de gaten vallen).
 
  • Leuk
Waarderingen: turboton623

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Als de mal wel voor een 30mm ring is kan ik natuurlijk ook mijn kopieerring van 24mm gebruiken met een frees van 14mm. Dan zou je in theorie ook goed uit moeten komen want het verschil tussen ring en frees blijft 10mm. Klopt mijn beredenering?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Als de mal wel voor een 30mm ring is kan ik natuurlijk ook mijn kopieerring van 24mm gebruiken met een frees van 14mm. Dan zou je in theorie ook goed uit moeten komen want het verschil tussen ring en frees blijft 10mm. Klopt mijn beredenering?
De redenering klopt, maar een D14 frees is volgens mij redelijk zeldzaam. (Ik heb er in elk geval geen.)
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Als de mal wel voor een 30mm ring is kan ik natuurlijk ook mijn kopieerring van 24mm gebruiken met een frees van 14mm. Dan zou je in theorie ook goed uit moeten komen want het verschil tussen ring en frees blijft 10mm. Klopt mijn beredenering?
en daarmee maak je dan je eigen mal die voor jouw kopieerringen en freesdiameters past :)
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
103
63
Tilburg
Als de mal wel voor een 30mm ring is kan ik natuurlijk ook mijn kopieerring van 24mm gebruiken met een frees van 14mm. Dan zou je in theorie ook goed uit moeten komen want het verschil tussen ring en frees blijft 10mm. Klopt mijn beredenering?
Risico lijkt mij daarvan dat je mogelijk een beetje kan kantelen met je frees met beschadigingen van je gaten tot gevolg. Bij een 30mm kopieerring is dat (theoretisch ;)) niet mogelijk
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Als de mal wel voor een 30mm ring is kan ik natuurlijk ook mijn kopieerring van 24mm gebruiken met een frees van 14mm.
Zoals ik hierboven al schreef; ik heb dit bewust zo gekocht. Wanneer je gaten te ruim worden kun je met tape om de buitenkant kopieerring nog wat corrigeren
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.118
430
Ik wil mijn werkbank aanpassen en wil als bovenzijde een HDF plaat met gatenpatroon. Dit vooral om makkelijker dingen vast te zetten in het midden van het blad en ook om benchdogs te kunnen gebruiken.
Omdat ik deze tafel waarschijnlijk niet zal gebruiken met invalzaag zou het minder erg zijn als het patroon niet 100% haaks is, maar desondanks lijkt het mij het meest handig om het patroon met een mal te maken.
Is er iemand die er 1 heeft welke ik mag lenen of overnemen?
Ik weet dat @Superkees er in het verleden een aantal had gemaakt?

Op Marktplaats worden er verschillende aangeboden voor een schappelijke prijs, maar ik heb alleen een Metabo bovenfrees welke slechts een kopieerring van 24mm heeft en je hebt 30mm nodig voor het gebruik van de mallen die aangeboden worden....
Ik heb nog wel wat liggen. Gaten zijn gewoon 20 mm. Mal klemmen op je werkblad, voorboren en kopieren met een kopieerfrees. Geen getob met kopieerringen. Alleen opletten dat je de mal zelf niet beschadigd. Door de mal steeds om te draaien (bovenzijde wordt onderzijde) worden repeterende fouten voorkomen.

Stuur maar een PB als je interesse hebt.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
277
13
het is makkelijk te printen. enkel het printen van de volle pin blijkt niet te werken
 

Bijlagen

  • IMG20240822130053.jpg
    IMG20240822130053.jpg
    155,2 KB · Weergaven: 39

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
wat voor een kopieerring je hiervoor nodig hebt
In de link naar thingiverse kun je de info wel vinden.
Maar je moet ook het juiste ‘peg board‘ hebben
 

Bijlagen

  • IMG_0566.png
    IMG_0566.png
    651 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0565.png
    IMG_0565.png
    669,1 KB · Weergaven: 15
  • IMG_0564.png
    IMG_0564.png
    154,5 KB · Weergaven: 12

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
957
Ulvenhout
Ah ik zie het. Dan kijk ik toch even voor een andere oplossing. Ik ben ondertussen nog bezig met een ander project en druk met werk dus dit ligt nog even stil.
Dank overigens voor het aanbod!
 
  • Leuk
Waarderingen: stefke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.