Gevraagd: Low angle schaaf

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Ik ben nog redelijk nieyuw in het werke met hout. Ik heb allemaal power tools waar ik best mee uit de voeten kan. Echter krijg ik steeds meer een voorliefde om met handschaven te werken. En dan niet met de houten blokschaven maar de stalen versie. Ik heb een no.4 schaaf van nooigedacht pas gekocht van iemand hier op het forum en ik heb mijn oude naamloze schaafjes in de hoek gezet. Wat een verschil al zeg met die oude naamloze schaafjes.
Ik heb me ingelezen over een futselplank en ik wil die gaan maken en dan met een mooie low angkle schaaf. Hoeft geen Nielsen te zijn of ander top merk maar een paektool/nooitgedacht/Stanley of eventueel een Veritas om eens mee te beginnen.(Nielsen mag ook wel tegen de prijs van een peaktool hahahahaha)

Ik vrees dat ik mezelf kennende over een aantal jaar een mooie verzameling met schaven zal hebben opgebouwd maar nu eerst een low angle schaaf.

Dus als je er 1 hebt die niet meteen de bank breekt voor mij en er afstand van wil doen hoor ik het graag. Of als je meerdere modellen hebt en die in 1 koop wil aanbieden mag dat ook natuurlijk.
Alvast bedankt
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
Waarom gebruik je die nr. 4 niet gewoon op je futselplank. Daar heb je geen low angle schaaf voor nodig.
Natuurlijk werkt die wel, maar dat doet iedere scherpe goed afgestelde schaaf.
Eens met Wim, ik gebruik zelfs een oude houten schaaf op mijn futselplank. Zolang hij maar scherp is zal het best werken. Tenzij je natuurlijk een 'excuus' zoekt om nieuw gereedschap te kopen, dan MOET je een low-angle schaaf hebben natuurlijk ;).
 
  • Haha
Waarderingen: Roel22

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
334
136
Zuid Holland
Eens met Wim, ik gebruik zelfs een oude houten schaaf op mijn futselplank. Zolang hij maar scherp is zal het best werken. Tenzij je natuurlijk een 'excuus' zoekt om nieuw gereedschap te kopen, dan MOET je een low-angle schaaf hebben natuurlijk ;).
Nee dan moet je apart een "shooting plane" hebben ;)




(de mijne komt hopelijk binnenkort binnen, veel te duur maar wel mooi spul)
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Roel22 en Schaafnerd

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
200
124
Schouwen-Duiveland
Mooie argumenten mannen. Blij om te horen dat mijn NO.4 ook gaat werken. Maar toch verlang ik stiekum wel naar een low angle. En een mooi blokschaafje zoals ze schijnbaar bij Baptist op de open dag hadden voor €100 ofzo. Ik zag in ieder geval een mooi messing kleurig schaafje voorbij komen en ik was er bijna verliefd op hahahahahaha.

Dus kortom resume ende nogmeer, ik ga dus een futdelplankje maken voor mijn no.4.

MAAAAAAr mocht iemand een low angle schaaf hebben en er vanaf willen dat sta ik er open voor
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.091
404
Prov. Groningen
Ik ben bang @Triek77 dat het een moeizaam gedoe gaat worden... Die malloten/verzamelaars/liefhebbers hier op het forum hebben allen hun eigen excuses om dingen te "hebben"....:ROFLMAO:
Ondergetekende niet uitgezonderd....😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

woodworks

Actieve deelnemer
19 mrt 2022
42
4
dordrecht
Ben je nog op zoek naar een low angle schaaf ik heb mijn veritas low angle jack schaaf te koop voor €250 zo goed als nieuw

 

Bijlagen

  • IMG_2243_11zon.jpg
    IMG_2243_11zon.jpg
    131,8 KB · Weergaven: 6

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.