gerenoveerd hollands spanten dak

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
9
0
thuis
Dag,

Kunnen jullie mij meer info geven over het type dakconstructie op de foto in de bijlage. Volgens mij is het een oude hollands spanten constructie (bruine balken) die tijdens een renovatie deels werd omgevormd tot een hedendaags spanten dak (groene balken). De tweede foto is van het verdiep eronder. De wit gepleisterde balken zijn volgens mij de balken waarop de "kreupele stijlen/kappoot" rust.

Wat ik mij vooral afvraag is wat de ijzeren stang in het midden doet vanaf de nok. Dit lijkt me geen makelaar gezien deze stang geen duwkrachten aankan. Wat is het nut dan wel? Mogelijks om doorbuiging van de wit gepleisterde balk tegen te gaan?

Daarnaast vraag ik me af in welke mate deze oude bruine houten constructie nog nodig is gezien er geen gordingen meer opliggen, maar nieuwe spanten aan bevestigd zijn?

Geen zorgen, deze vragen zijn enkel om info in te winnen en wat bij te leren. Ik ga er niets aanpassen zonder structureel ingenieur in te schakelen.

Bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_2927.jpg
    IMG_2927.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 97
  • IMG_0060.jpg
    IMG_0060.jpg
    75 KB · Weergaven: 95

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
9
0
thuis
trek- ipv duwkrachten ?
Lijkt me ook dat deze stang trekkrachten aankan en geen duwkrachten. Echter was mijn vraag waarom deze dan nodig is? Mijn eigen hypothese was dat de gepleisterde witte balk in de 2e foto mogelijks ondergedimensioneerd is en daarom omhoog gehouden wordt door deze stang aan de nok?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.186
281
Goeree-Overflakkee
Het verlaagde plafond (=witte balk) hangt aan die stang. Die loopt door tot de nok omdat dat een vast punt in de driehoek is.

Ik zie geen nieuwe spanten, dus heb onvoldoende info om je andere vraag te beantwoorden. Na verbouwingen is het sowieso niet altijd helder hoe de krachtsafdracht is. Oude delen dragen nog verrassend vaak mee in het geheel.
 

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
9
0
thuis
Het verlaagde plafond (=witte balk) hangt aan die stang. Die loopt door tot de nok omdat dat een vast punt in de driehoek is.

Ik zie geen nieuwe spanten, dus heb onvoldoende info om je andere vraag te beantwoorden. Na verbouwingen is het sowieso niet altijd helder hoe de krachtsafdracht is. Oude delen dragen nog verrassend vaak mee in het geheel.
hoe bedoel je, je ziet geen nieuwe spanten? wat zijn de nieuwe groene planken dan? Dit is toch geen gordingen dak meer want er liggen geen gordingen op?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.665
797
Enschede
ingoogni.nl
Hangen de hanenbalken aan de makelaar of staat de makelaar op de hanenbalken? Een steekschoor staat schuin naar onder "op" de makelaar, waar gaat de kracht naar toe?. De makelaar hangt aan de nok, de driehoek "A"-vorm die de meeste sterkte heeft.
 

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
9
0
thuis
Hangen de hanenbalken aan de makelaar of staat de makelaar op de hanenbalken? Een steekschoor staat schuin naar onder "op" de makelaar, waar gaat de kracht naar toe?. De makelaar hangt aan de nok, de driehoek "A"-vorm die de meeste sterkte heeft.
Volg eerlijk gezegd niet wat je hiermee wilt zeggen of vragen (gezien de vraagtekens). De ijzeren stang die tussen de nok, hanenbalk en zolderbalk loopt lijkt me geen makelaar gezien dit traditioneel een balk is die drukt op de hanenbalk. Een ijzeren stang kan geen druk aan lijkt me, wel trek.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.665
797
Enschede
ingoogni.nl
Volg eerlijk gezegd niet wat je hiermee wilt zeggen of vragen (gezien de vraagtekens). De ijzeren stang die tussen de nok, hanenbalk en zolderbalk loopt lijkt me geen makelaar gezien dit traditioneel een balk is die drukt op de hanenbalk. Een ijzeren stang kan geen druk aan lijkt me, wel trek.
De zolderbalk hangt aan de nok middels de stangen, dat is een gelijke functie aan die van de makelaar. Een makelaar hoeft amper/geen duwkrachten op de vangen. Die is door de "A"-vorm zelfs niet eens nodig. De gele A oefent een neerwaardse kracht uit op de poten en de dwarsbalk van de A houdt de poten bij elkaar om een "Bambi on ice" te voorkomen. Er is geen reden om de nok op de dwarsbalk van de A te steunen, dat is zelfs contraproductief. Het zou betekenen dat je de dwarbalk moet gaan verzwaren daar waar je in principe ook met trekstangen toe zou kunnen.

 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.186
281
Goeree-Overflakkee
hoe bedoel je, je ziet geen nieuwe spanten?
Ik bedoel dat de foto's te onduidelijk zijn om er iets over te kunnen zeggen. Graag betere foto's plaatsen dus ;) Gebruik een goede lamp om het uit te lichten.

Bedenk je dat wij achter een beeldscherm vanaf een klein plaatje een inschatting moeten maken, we zijn niet ter plekke geweest.
 

user89

Nieuw lid
22 jun 2024
9
0
thuis
e poten en de dwarsbalk v

Ik bedoel dat de foto's te onduidelijk zijn om er iets over te kunnen zeggen. Graag betere foto's plaatsen dus ;) Gebruik een goede lamp om het uit te lichten.

Bedenk je dat wij achter een beeldscherm vanaf een klein plaatje een inschatting moeten maken, we zijn niet ter plekke geweest.
Dat je niet ter plekken bent geweest lijkt me altijd het geval hier. Ik vraag immers info op een communicatieplatform.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.665
797
Enschede
ingoogni.nl
Dat je niet ter plekken bent geweest lijkt me altijd het geval hier. Ik vraag immers info op een communicatieplatform.
Heel praktisch, vraag het aan een bouwkundige. Houtbewerkers gebruiken wel houten balken en maken misschien zelfs daken, maar zijn niet noodzakelijkerwijs ook bouwkundigen.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.522
428
Dordrecht
Volgens mij is het enige deel dat goed is juist je spanten. Ertussen ljjkt gerommeld door dunnere sporen, die ondersteund waren door gordingen uit het spant, te vervangen door hogere sporen met alleen een nokgording.

Dit geeft aan de onderzijde op de muren een veel hogere horizontale kracht, die tot spatten kan leiden (bambi dus). Alles wat helpt om je muren bij elkaar te houden zou ik zeker behouden, dit is een beetje een twijfelachtige aanpassing.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
477
101
Volgens mij is het enige deel dat goed is juist je spanten. Ertussen ljjkt gerommeld door dunnere sporen, die ondersteund waren door gordingen uit het spant, te vervangen door hogere sporen met alleen een nokgording.

Dit geeft aan de onderzijde op de muren een veel hogere horizontale kracht, die tot spatten kan leiden (bambi dus). Alles wat helpt om je muren bij elkaar te houden zou ik zeker behouden, dit is een beetje een twijfelachtige aanpassing.
We kunnen natuurlijk niet zien of de nieuwe sporen niet op vloerniveau zijn gekoppeld met een trekplaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.