Sinds begin van het jaar liep ik met het idee om voor mijn gereedschap meer opberg mogelijkheid te scheppen. Dat begon met een vijftal lades onder mijn werkbank toen ik mijn afkortzaag had weggedaan aan een forumlid.
Oude lade gedemonteerd, ladegeleiders goed opgeborgen, etc.

Op basis van voorgaande ervaringen dus een losse korpus gebouwd en deze met 600mm ladegeleiders uitgerust; links 3 en rechts 2 lades. In eerste instantie helemaal tot boven gepland, maar door ervaring toch besloten om een plank te houden waar ik spullen kort neerleggen en in de toekomst toch een gatenpatroon in het werkblad kon maken.
Monteren van de geleiders ging door opgedane ervaring, lees: gemaakte fouten, zonder veel problemen. De lades ware ook allemaal binnen een mm dezelfde breedte. Maaaaaaaar toen merkte ik dat de underlayment aan een zijkant naar binnen boog, waardoor niet alles paste.
Alles losgehaald, opnieuw goed vastgezet en na wat geschuur passen alle lades.


Kennisniveau weer wat verhoogd.
Daarna de tafel voor mijn boorstandaard uit elkaar gehaald, opbrengst: wielen en ladegeleiders en wat stukken hout. Nog een les: korpus hoef je niet te lijmen
Daarna het plan opgevat om een gereedschapswagen te gaan bouwen, met plaats voor mijn bankschroef en plek voor mijn spullen als ik aan mijn fietsen sleutel. Bij het inkorten en afvullen van de remleidingen van mijn 29-er had ik dat gemist.
Veel geschetst en naar voorbeelden gekeken en ook overwogen om gewoon eentje te kopen en bijna eentje van GEDORE gekocht.



Lang verhaal kort, hout gehaald bij de houthandel en aan het werk gegaan met enige haast omdat ik weer naar mijn werk moest en dus niet veel thuis zou zijn. Globale maten 600x450x600 zonder blad en wielen.
Nu had ik weer wat geleerd van mijn vorige project, de zijkanten zouden deze keer in een groef komen, de goede plaatzijde aan de buitenkant, vooraf controleren of niets krom was en ik wilde niet meer met stukken hout de ladegeleiders monteren voor de juiste afstanden. Dus van Wolfcraft een dübelleiste en van die euroschroeven gehaald.
De groeven heb ik op twee manieren geprobeerd, invalzaag langs de liniaal en met de bovenfrees en geleider. Conclusie: volgende keer weer met de invalzaag.
Bij het nameten merkte ik dat ze bovenkant 3mm verder naar binnen was gekomen dan de onderkant die door de groef was opgesloten. Kennelijk ontspant het hout na het zagen nog wat. Nu kon ik dat bij het monteren van het blad nog wegwerken.
Het boren van de gaten voor de lade geleiders ging eenvoudig en zonder problemen, het monteren van de geleiders was in een zucht gedaan.
Daarna de bodems voor de lades op maat gemaakt, het gaat met een invalzaag en je krijgt alles op een potlootstreep gelijk.
Nog wat geleerd: gewoon aftekenen en langs de liniaal zagen, ik kwam er achter dat de stukken, die met de schrijfhaak waren uitgelijnd, scheef waren. Deze moesten dus allemaal over.
Ook nu weer heb ik de lades heel nauwkeurig kunnen zagen en zonder probleem kunnen monteren. Als je frontjes maakt dan kun je nog veel zaken met de mantel der liefde verhullen
.
Wat ik niet snap is dat "alle" lades aan een zijde een halve cm voor de zijkant uitsteken, terwijl alles goed uitgelijnd schijnt te zijn. Dit weekeinde nog maar een keer nameten of ik bij het boren van de gaten voor het 32mm patroon een fout heb.
Ik zal tzt ook de goedkope ladegeleiders vervangen voor de wat duurdere, omdat ik de achterste 5cm van de lades niet kan zien ondanks dat ik ze als "vollauszug" heb gekocht. De lades en wagen zijn zo goed als klaar en voorzien van een laag Wasserlack van Clou, daarover breng ik nog een laag lijnolie aan.


Zowel de gereedschapwagen als het eerder genoemde ladeblok zal ik nog voorzien van frontjes en identieke grepen.
Mijn voorlopig laatste project wordt het maken van een simpele kast voor mijn sortmaster dozen met onderin een vak met twee deuren die ik met pot scharnieren wil bevestigen.
Zo zijn mijn garage projecten steeds wat ingewikkelder geworden en met een in mijn ogen beter resultaat. De oneffenheden in dit project kan ik verklaren en weet waar ik op moet letten. Ik ben en word geen meubelmaker, maar ik heb er plezier van.
Dus…… Als je iets wilt maken, of je kennis wilt vergroten, of wat voor reden dan ook. Zoek uit het hoe het kan en ga aan de slag en maak fouten zodat je wat leert
Oude lade gedemonteerd, ladegeleiders goed opgeborgen, etc.

Op basis van voorgaande ervaringen dus een losse korpus gebouwd en deze met 600mm ladegeleiders uitgerust; links 3 en rechts 2 lades. In eerste instantie helemaal tot boven gepland, maar door ervaring toch besloten om een plank te houden waar ik spullen kort neerleggen en in de toekomst toch een gatenpatroon in het werkblad kon maken.
Monteren van de geleiders ging door opgedane ervaring, lees: gemaakte fouten, zonder veel problemen. De lades ware ook allemaal binnen een mm dezelfde breedte. Maaaaaaaar toen merkte ik dat de underlayment aan een zijkant naar binnen boog, waardoor niet alles paste.
Alles losgehaald, opnieuw goed vastgezet en na wat geschuur passen alle lades.


Kennisniveau weer wat verhoogd.
Daarna de tafel voor mijn boorstandaard uit elkaar gehaald, opbrengst: wielen en ladegeleiders en wat stukken hout. Nog een les: korpus hoef je niet te lijmen
Daarna het plan opgevat om een gereedschapswagen te gaan bouwen, met plaats voor mijn bankschroef en plek voor mijn spullen als ik aan mijn fietsen sleutel. Bij het inkorten en afvullen van de remleidingen van mijn 29-er had ik dat gemist.
Veel geschetst en naar voorbeelden gekeken en ook overwogen om gewoon eentje te kopen en bijna eentje van GEDORE gekocht.



Lang verhaal kort, hout gehaald bij de houthandel en aan het werk gegaan met enige haast omdat ik weer naar mijn werk moest en dus niet veel thuis zou zijn. Globale maten 600x450x600 zonder blad en wielen.
Nu had ik weer wat geleerd van mijn vorige project, de zijkanten zouden deze keer in een groef komen, de goede plaatzijde aan de buitenkant, vooraf controleren of niets krom was en ik wilde niet meer met stukken hout de ladegeleiders monteren voor de juiste afstanden. Dus van Wolfcraft een dübelleiste en van die euroschroeven gehaald.
De groeven heb ik op twee manieren geprobeerd, invalzaag langs de liniaal en met de bovenfrees en geleider. Conclusie: volgende keer weer met de invalzaag.
Bij het nameten merkte ik dat ze bovenkant 3mm verder naar binnen was gekomen dan de onderkant die door de groef was opgesloten. Kennelijk ontspant het hout na het zagen nog wat. Nu kon ik dat bij het monteren van het blad nog wegwerken.
Het boren van de gaten voor de lade geleiders ging eenvoudig en zonder problemen, het monteren van de geleiders was in een zucht gedaan.
Daarna de bodems voor de lades op maat gemaakt, het gaat met een invalzaag en je krijgt alles op een potlootstreep gelijk.
Nog wat geleerd: gewoon aftekenen en langs de liniaal zagen, ik kwam er achter dat de stukken, die met de schrijfhaak waren uitgelijnd, scheef waren. Deze moesten dus allemaal over.
Ook nu weer heb ik de lades heel nauwkeurig kunnen zagen en zonder probleem kunnen monteren. Als je frontjes maakt dan kun je nog veel zaken met de mantel der liefde verhullen
Wat ik niet snap is dat "alle" lades aan een zijde een halve cm voor de zijkant uitsteken, terwijl alles goed uitgelijnd schijnt te zijn. Dit weekeinde nog maar een keer nameten of ik bij het boren van de gaten voor het 32mm patroon een fout heb.
Ik zal tzt ook de goedkope ladegeleiders vervangen voor de wat duurdere, omdat ik de achterste 5cm van de lades niet kan zien ondanks dat ik ze als "vollauszug" heb gekocht. De lades en wagen zijn zo goed als klaar en voorzien van een laag Wasserlack van Clou, daarover breng ik nog een laag lijnolie aan.


Zowel de gereedschapwagen als het eerder genoemde ladeblok zal ik nog voorzien van frontjes en identieke grepen.
Mijn voorlopig laatste project wordt het maken van een simpele kast voor mijn sortmaster dozen met onderin een vak met twee deuren die ik met pot scharnieren wil bevestigen.
Zo zijn mijn garage projecten steeds wat ingewikkelder geworden en met een in mijn ogen beter resultaat. De oneffenheden in dit project kan ik verklaren en weet waar ik op moet letten. Ik ben en word geen meubelmaker, maar ik heb er plezier van.
Dus…… Als je iets wilt maken, of je kennis wilt vergroten, of wat voor reden dan ook. Zoek uit het hoe het kan en ga aan de slag en maak fouten zodat je wat leert