Gereedschap voor kantenband

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.074
440
hilversum
Ik gebruik de kanten knipper en foto van virutex.
Vind ik fijner werken dan zo'n knijpding.
1000012224.jpg
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
91
39
Waddinxveen
Ik onderschrijf wat @Wim Kluck schrijft, afknippen gaat goed, maar in de lengte probeert de andere tool een vellingkant te maken, een hele slechte.
Ik de lengte gebruik ik een scherpe beitel, wel heel vlak op je werkstuk houden.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
317
82
Rotterdam
Ik gebruik de zijkant van een beitel. (Dus niet de scherpe snede, maar de lange zijkant.) Schuin op het materiaal zetten en dan "afritsen". Nabewerken met een schuurblokje.
 
  • Leuk
Waarderingen: michelb_ww en rinus

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
53
40
Den Haag
Als kantenband op plaat gaat waarvan de oppervlakte als is bekleed heeft de beitel mijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
507
Noord-Veluwe
Ik heb een voorkeur voor de zijkniptang van Fastcap voor de uiteinden en een meubelmakersschaaf voor de randen. Dat ding van Fastcap knipt echt vlak tot op het hout. Als je niet toevallig al een meubelmakersschaaf hebt, dan werkt een flush cutting plane ook goed. Maar een schaafijzer gemonteerd op een blokje hout is net zo doeltreffend. Wel met een snijdende beweging te werk gaan, want anders kan de kantenband breken en lelijke rafelranden krijgen.

[Edit] Ik heb even gezocht naar een plaatje, zodat je ziet waarom die tang fijn is voor dit soort werk:

 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Een eenvoudige meubelmakersschaaf kan ik wellicht zelf wel maken. Ik heb nu eerst een goedkoop setje van Ali besteld. Als dat niet werkt, probeer ik het met een schraapstaal, schaaf(beitel) en/of zijkniptang. Bedankt!

Nu eerst maar eens de meubelplaten in kaart brengen en bestellen. Was weer een goed excuus om een excelletje te maken :geek:

ScreenHunter 1165.jpg
 

jorisvh

Post veel
Ik weet niet hoeveel die van nonkel Ali kost maar deze Stanley is verbazingwekkend goed voor amper 6€ 😳.
1722587136657.jpeg
Ik heb er wel nog nergens vervangmessen voor kunnen vinden.

CMT heeft een gelijkaardige maar die kost 5 keer zoveel.
En een setje vervangmessen kost 2 keer zoveel als een volledige Stanley trimmer 🙄
En, hij is zeker niet beter. Dat was weggegooid geld dus.

Momenteel gooi ik de Stanley telkens weg als die bot is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.