Gereedschap organiseren: Mijn ultieme gereedschapskar/trolley

Thijsleeuw

Nieuw lid
2 mei 2020
5
16
Delft
In de video van Adam Savage laat hij een trolley zien waarmee hij zijn gereedschap op organiseert op basis van hoe vaak hij het nodig heeft.

Ik heb op basis van dit idee mijn eigen gereedschapstrolley ontworpen, omdat ik hier zo tevreden mee ben deel ik mijn ontwerp en uitwerking hiervan in dit forum. De trolley rol ik naar de plek waar ik op dat moment veel werk. De trolley is zo georganiseerd dat al het gereedschap wat ik veel gebruik het dichtst bij is.
Wat misschien niet duidelijk is op de foto's, ik heb een kabel-oprolsysteem van een oude stofzuiger (gratis bij de kringloop te krijgen) in de trolley verwerkt zodat ik overal extra stroompunten heb.

Doe er je voordeel mee.
Link naar Sketchupbestand (2017) is beschikbaar via PM

2020-11-11 16_46_35-Window.png

2020-11-11 17_52_31-Foto's.png2020-11-11 17_53_53-Foto's.png2020-11-11 17_54_10-Foto's.png
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Tip:
Die magneetstrip vd Ikea zou ik bij de HBM kopen.... tig keer goedkoper:

 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Klopt. Die heb ik zelf. Maar dat is geloof ik €7 voor 3 stuks: 20, 30 en 45 cm.
Als je het terugrekent, is het idd net zo duur en tevens wat flexibeler in het plaatsen.
Normaal zijn ze bij de HBM €8.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Klopt. Die heb ik zelf. Maar dat is geloof ik €7 voor 3 stuks: 20, 30 en 45 cm.
Als je het terugrekent, is het idd net zo duur en tevens wat flexibeler in het plaatsen.
Normaal zijn ze bij de HBM €8.
De laatste keer bij HBM nam ik twee van die driedelige setjes mee, en TIEN van de gewone lengte. Ik heb het nu echt helemaal voor elkaar. Ik zal eens foto''s maken binnenkort
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ook na drie jaar verzamelen blijft mijn gereedschap voorraad uitdijen. Ik zie de mooiste oplossingen voorbij komen maar vraag me altijd af, hoe doen jullie dat nou als er weer iets nieuws bijkomt? Heb hierdoor zelf nog niks custom gemaakt (ook omdat ik hoop binnen drie jaar een aparte ruimte te bouwen voor mijn hout hobby gepruts)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Herkenbaar. Ik heb afgelopen jaar een aantal gereedschapslades gemaakt onder mijn werkbank en ik heb een paar ladekasten op wielen. Daar zit het elektrisch gereedschap in, de boren en toebehoren en de schroeven etc. Verder heb ik een gereedschapsbord (plaat underlayment) boven de werkbank waar steeds meer spijkers in komen om dingen aan op te hangen. En een wandrek waar wat gereedschap in koffers op staat.
Het gereedschap dat ik nagenoeg niet gebruik, staat op zolder vanwege ruimtegebrek.
Ik heb verder nergens een vakkenverdeling in (alleen sommige dingen, zoals de boren, per soort in een doosje) om de indeling makkelijk te kunnen wijzigen als er nieuw gereedschap bijkomt of als het blijkt dat ik iets eigenlijk bijna niet gebruik.

Maar terug naar de trolley van Thijs, je hebt er zo te zien goed over nagedacht wat je waar wilt hebben. En handig om zo al je gereedschap bij de hand te hebben tijdens het klussen. Ik loop, vooral als ik in de zomer buiten bezig ben om wat meer ruimte te hebben, nogal wat meters om steeds weer iets te halen wat ik nodig heb.
Wat voor wielen heb je eronder zitten, en staat hij stabiel? Hij lijkt wat hoog in vergelijking tot de bodem.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik dacht nog ...Dát is handig voor in m'n gereedsschapskist..... maar nee, een paar van die magneetstrippen erin en dan is die kist helemaal niet meer te tillen. Best jammer, want al het kleinere grut blijft ook zo lekker plakkken aan die strips...
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

Thijsleeuw

Nieuw lid
2 mei 2020
5
16
Delft
Herkenbaar. Ik heb afgelopen jaar een aantal gereedschapslades gemaakt onder mijn werkbank en ik heb een paar ladekasten op wielen. Daar zit het elektrisch gereedschap in, de boren en toebehoren en de schroeven etc. Verder heb ik een gereedschapsbord (plaat underlayment) boven de werkbank waar steeds meer spijkers in komen om dingen aan op te hangen. En een wandrek waar wat gereedschap in koffers op staat.
Het gereedschap dat ik nagenoeg niet gebruik, staat op zolder vanwege ruimtegebrek.
Ik heb verder nergens een vakkenverdeling in (alleen sommige dingen, zoals de boren, per soort in een doosje) om de indeling makkelijk te kunnen wijzigen als er nieuw gereedschap bijkomt of als het blijkt dat ik iets eigenlijk bijna niet gebruik.

Maar terug naar de trolley van Thijs, je hebt er zo te zien goed over nagedacht wat je waar wilt hebben. En handig om zo al je gereedschap bij de hand te hebben tijdens het klussen. Ik loop, vooral als ik in de zomer buiten bezig ben om wat meer ruimte te hebben, nogal wat meters om steeds weer iets te halen wat ik nodig heb.
Wat voor wielen heb je eronder zitten, en staat hij stabiel? Hij lijkt wat hoog in vergelijking tot de bodem.
Het idee is dat ik de kar aan kan blijven passen. zoals je op de foto's ziet wijkt het uiteindelijke resultaat af van de geplande tekeningen. Er zitten nu eenvoudige zwenkwielen van de IKEA onder. Onderin de kar liggen hamers en mokers, de kar is goed stabiel.

Buitenmaten:
  • Diepte 350mm
  • Breedte 500mm
  • Hoogte 1200mm (zonder zwenkwielen)
  • Diepte bovenkant 125mm
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Herkenbaar. Ik heb afgelopen jaar een aantal gereedschapslades gemaakt onder mijn werkbank en ik heb een paar ladekasten op wielen. Daar zit het elektrisch gereedschap in, de boren en toebehoren en de schroeven etc. Verder heb ik een gereedschapsbord (plaat underlayment) boven de werkbank waar steeds meer spijkers in komen om dingen aan op te hangen. En een wandrek waar wat gereedschap in koffers op staat.
Het gereedschap dat ik nagenoeg niet gebruik, staat op zolder vanwege ruimtegebrek.
Ik heb verder nergens een vakkenverdeling in (alleen sommige dingen, zoals de boren, per soort in een doosje) om de indeling makkelijk te kunnen wijzigen als er nieuw gereedschap bijkomt of als het blijkt dat ik iets eigenlijk bijna niet gebruik.

Maar terug naar de trolley van Thijs, je hebt er zo te zien goed over nagedacht wat je waar wilt hebben. En handig om zo al je gereedschap bij de hand te hebben tijdens het klussen. Ik loop, vooral als ik in de zomer buiten bezig ben om wat meer ruimte te hebben, nogal wat meters om steeds weer iets te halen wat ik nodig heb.
Wat voor wielen heb je eronder zitten, en staat hij stabiel? Hij lijkt wat hoog in vergelijking tot de bodem.

Mijn werkbank is ook voorzien van meerdere lades waar ik bijvoorbeeld twee schuurmachines, boren en accu's in heb zitten.
Daarnaast heb ik een gereedschapwagen gebouwd waar ik mijn sleutelgereedschap voor de fietsen in heb zitten. Dus tangen, dop- en steeksleutels, schroevendraaiers etc. Verder nog een tweede bankschroef en schuur/ slijpmachine.

De rest van mijn electrische gereedschap staat in de dozen op een paar hondjes zodat ik we makkelijk weg kan rollen.
Als ik thuis of buiten wat moet doen, dan laad ik alles wat ik denk nodig te hebben, in een Lbox en neem die mee.

De trolley is wel een mooi project geworden. Ik ben ook nog op zoek naar een paar goede wielen. En wat zijn dat voor grepen om de kar te bewegen?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Zien is geloven!
En uiteraard ben ik best wel nieuwsgierig ;-)

Bij deze dan. De kastjes ben ik zeer tevreden over. Komen van Hornbach en zijn redelijk betaalbaar. De magneetstrips zijn na enig experimenteren met high tack op de binnenkant van de deurtjes geplakt.

Ik was de rekken aan de muren zat. Dit ziet er veel opgeruimder uit.
20201112_120508.jpg20201112_120426.jpg

20201112_134544.jpg20201112_120522.jpg20201112_120508.jpg
 

Bijlagen

  • 20201112_120439.jpg
    20201112_120439.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Nou Jan, je hebt zo een keurig opgeruimde werkplaats. Mijn complimenten (y)
Dankjewel.
er is een jarenlange wens vervuld. Mijn garage was een samengeraapt zootje. Dit jaar heb ik in etappes het hele hok leeg gemaakt. De cementvloer betegeld, de garagekanteldeur omgebouwd naar dubbel openslaande deuren, een tussenwand met schuifdeur gemaakt zodat de koelkast, vriezer, wasmachine en droger in een afgescheiden ruimte staan. (stofvrij) Een keukenblok gebouwd en kasten om de apparatuur gebouwd.
verder bij HBM en Hornbach een stel kasten met heeeeeeeel veel lades gekocht. OK, het is nu nog zoeken waar ik dingen ook alweer had gelaten, maar ik ben nu behoorlijk opgeruimd. en een tegelvloer is veel makkelijker schoon te maken. echt heel blij mee!!!! Ik heb nu 7 bij 3 meter.
 

Thijsleeuw

Nieuw lid
2 mei 2020
5
16
Delft
Mijn werkbank is ook voorzien van meerdere lades waar ik bijvoorbeeld twee schuurmachines, boren en accu's in heb zitten.
Daarnaast heb ik een gereedschapwagen gebouwd waar ik mijn sleutelgereedschap voor de fietsen in heb zitten. Dus tangen, dop- en steeksleutels, schroevendraaiers etc. Verder nog een tweede bankschroef en schuur/ slijpmachine.

De rest van mijn electrische gereedschap staat in de dozen op een paar hondjes zodat ik we makkelijk weg kan rollen.
Als ik thuis of buiten wat moet doen, dan laad ik alles wat ik denk nodig te hebben, in een Lbox en neem die mee.

De trolley is wel een mooi project geworden. Ik ben ook nog op zoek naar een paar goede wielen. En wat zijn dat voor grepen om de kar te bewegen?
Dat zijn oude grepen van een koelbox
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.