Geluidsisolatie werkplaatsvloer...?

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
200
78
Almen aan zee
Beste bouwers,
ik ben een oude schuur aan het verherbouwen naar een fijne werkplaats.
Alles is inmiddels geïsoleerd, nu de vloer er nog in:
Op de oude (golvende) betonvloer heb ik hardhouten regels verankerd
De regels zijn 4 cm dik, en alles is met stelklossen en vulplaatjes op gelijke hoogte gebracht.
Daarop ben ik nu dikke vloerdelen als dekvloer aan het schroeven.

Ik had het kunnen bedenken, maar niet bij nagedacht: het wordt een grote klankkast.

Hebben jullie tips, ideeën, advies?

De oude betonvoer ligt gewoon op het zand. Is stabiel, maar als ik 'm afsluit komt er toch vanuit de bodem vocht in.
Daarom heb ik bewust de ruimte tussen de regels open, voor ietrs van een beetje luchtstroom.

Dank alvast voor het meedenken!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.998
871
Enschede, Twente
Plastic en dan fermacell korrels of gelijkwaardige (kurk is een goed optie, maar mss wat duur). De experts moeten maar even aanvullen of het zinnig is om over de korrels nog iets van dampopen te leggen.

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.704
816
Enschede
ingoogni.nl
Plastic op het beton en dan cellulosevezelplaten of houtwolvezelplaten. Stevige steenwol doet het ook. 4cm haalt echter alleen het midhoog weg, zeker niet het laag. Mocht je problemen in het laag krijgen dan is het spelen met de plaatsing van de machines, net op / net naast een balk. Absorberende voeten er onder. Sorbothane is ideaal, maar ik weet niet of dat voor zware machines beschikbaar is. De hardheid van de absorber moet afgestend zijn op de frequentie en het gewicht dat de poot draagt.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.704
816
Enschede
ingoogni.nl
Nog een, als je (zware) machines hebt die altijd op een vaste plak staan, door de houten vloer heen boren en de poten op het beton zetten. Zorg dat de poten nergens het hout raken, dan stoot je de planken/klankkast niet aan.

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
255
95
Als de beton op voldoende dikte gestort is zou deze geen vocht mogen doorlaten?

Anders; onder de regels plastic aanbrengen en dan isolatiemateriaal.

Geen zin om de regels eruit te halen? Dan pir tussen de regels. Pir isoleerd weliswaar niet goed tegen geluid maar gaat wel de klankkastwerking flink tegen en is gied warmteisolerend Pir is behoorlijk bestand tegen vocht ik zou de pir wel met flexpur afpurren om zo zoveel mogelijk het vocht van je houten vloer weg te houden.

Ideaal is de tweede methode niet, omdat je de regels opsluit en deze toch onderheving zullen zijn aan vocht en dus rot en schimmel op de lange termijn.

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
255
95
Plastic op het beton en dan cellulosevezelplaten of houtwolvezelplaten. Stevige steenwol doet het ook. 4cm haalt echter alleen het midhoog weg, zeker niet het laag. Mocht je problemen in het laag krijgen dan is het spelen met de plaatsing van de machines, net op / net naast een balk. Absorberende voeten er onder. Sorbothane is ideaal, maar ik weet niet of dat voor zware machines beschikbaar is. De hardheid van de absorber moet afgestend zijn op de frequentie en het gewicht dat de poot draagt.

Een absoluut waterdichte laag plastic is hier een voorwaarde ander creëer je met dit soort organische materialen een waar schimmelparadijs.

TS heeft de regels er al in gelegd waardoor je het vochtscherm niet goed kunt plaatsen (over en tussen de regels) en de regels in het vocht opsluit.

Zelfs als je het plastic eerst legt zul je dit ( om de regels te verankeren) moeten perforeren. Dit zorgt afhankelijk van de waterdruk weer voor migelijke vocht intrede.

Ik zou dus niet snel met organisch materiaal werken in deze situatie.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.