Geleiding Festool bovenfrees smeren

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
608
123
Stiens
De geleiding van mijn oud model Festool bovenfrees loopt steeds stroever. Ik moet hem een keer uit elkaar halen (lukt wel) en smeren. Nu vraag ik mij af of bijv. dunne fietsolie een goed idee is. Zo niet wat is dan aanbevolen?

Sommigen bevelen WD40 aan, maar ik lees toch veel berichten dat dit geen goed idee is.

Festool_Bovenfrees.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Is dat een of 900 e ? De mijne is al uit de tijd van 80-90 en ik heb een keer een sponsje gepakt om de aanslag weg te schuren en de boel met teflon ingespoten.

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
96
77
Ik smeer de mijne regelmatig met wat bison houtglijmiddel, gewoon een beetje op de geleider spuiten en de frees een aantal keer op en neer bewegen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WD40 is geen smeermiddel. Het verdampt en is 'drukgevoelig'. Ik zou denk ik ook aan een teflon fietsspray denken, oid. Of wellicht ventielolie voor koperen blaasinstrumenten, maar dan geen pistonolie - das te dun en vluchtig, maar rotorolie (voor cilinderinstrumenten) of schuifolie voor trombones

rik

Post veel
8 nov 2010
806
158
Zoals aangegeven een spray die niet vet is.
Veel machinebouwers raden Balistol aan. Dit gebruik ik voor alle geledingen in (extreem) stoffige omgevingen worden gebruikt.
Denk aan zaagtafel geleiders, onderdelen van frezen, lijmtangen, pneumatische persen etc.

Veel succes 🤞

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
608
123
Stiens
@ZotVanHout schrijft: 'probeer eerst te smeren zonder uit elkaar te halen'.
@RVester schrijft: 'Eerst gewoon goed schoonmaken, ik neem aan dat het sinterbrons glijlagers zijn. Die moet je niet smeren.'

Niet uit elkaar halen is de veilige optie en kost het minste tijd. Dat ga ik zeker doen. Waar de glijlagers van gemaakt zijn weet ik ook niet maar als het advies is om sinterbrons lagers nooit te smeren is het interessant om zeker te weten waar ze van gemaakt zijn.

Ik ben niet zo voorzien van opties als @henkverhaar blijkbaar is maar ik kan natuurlijk iets kopen als dat nodig blijkt. @JonasLa adviseert Bison houtglijmiddel en dat heb ik wel. Ga ik gewoon proberen. Plakt niet en is siliconenvrij.
Ik herinner mij nu dat ik over de Balistol (geweerolie?) van @rik al eens gelezen had. Iemand schreef hier ooit dat hij zijn machinetafels bij het onderhoud ermee insmeerde. (Gek zoals dat ineens in mijn geheugen opborrelt.)

Als het sinterbrons is, zijn Bison houtglijmiddel en Balistol dan nog wel een goede ideeën? D.w.z. is niets dan beter?

Bedankt voor alle aandacht en adviezen.

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.108
566
Noord-Veluwe
Geen plakkerige/vochtig smeermiddel gebruiken. Dat trek alleen maar nieuw vuil aan. Gewoon een generiek droogsmeermiddel is goed genoeg.

Ik heb even in EKAT voor je gekeken bij de OF900, maar daar staat alleen maar dat het een bushing is (436300), niet van welk materiaal deze gemaakt is. Mocht RVester gelijk hebben, dan moet je inderdaad helemaal geen smeermiddel gebruiken. Dan is goed schoonmaken al voldoende. Tenzij de lagers erg versleten zijn en er voldoende speling is ontstaan waardoor vuil ertussen kan gaan zitten (lijkt mij niet erg waarschijnlijk).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.