Geleiderrail voor Festool

Oliver

Nieuw lid
4 mrt 2025
6
2
Krommenie
Dag allemaal,

Voor een knutselproject zoek ik een geleiderrail van 30 à 40 cm voor een Festool invalzaag. Hiervoor wil ik dan liever niet de dure van Festool gebruiken.
Heeft iemand deze zaag een keer op één van de HBM-rails gezien en/of gebruikt?

Groet,
Oliver

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
316
67
Oss
Dag allemaal,

Voor een knutselproject zoek ik een geleiderrail van 30 à 40 cm voor een Festool invalzaag. Hiervoor wil ik dan liever niet de dure van Festool gebruiken.
Heeft iemand deze zaag een keer op één van de HBM-rails gezien en/of gebruikt?

Groet,
Oliver

Anders iets van hout in elkaar knutselen als je niet met dure geleider wil van festool. Maar rij is toch gemaakt om te erop te zagen ipv inzagen dus snap niet wat het kwaad kan bij normaal gebruik

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
316
67
Oss
vermoed dat draadjestarter een invalzaag als afkortzaag wil gebruiken
kan uiteraard
en daartoe zelf een geleider in mekaar knutselen kan eveneens

Plaat met 2 balkjes erover met hoeklijn waar zaag doorheen kan glijden en je kunt afkorten of een plaat en geleider erop schroeven lijmen tegen hout houden en zagen. Zijn zoveel betere en goedkopere opties

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Oliver

Nieuw lid
4 mrt 2025
6
2
Krommenie
Dag rolandvs,
Je hebt gelijk, dat kan natuurlijk ook, er zijn legio voorbeelden, zoals hier en hier. Maar als je bij HBM 2 x700 mm krijgt voor net geen 30 Euro, dan heb je nog een rail over om iemand anders blij te maken.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
316
67
Oss
Dag rolandvs,
Je hebt gelijk, dat kan natuurlijk ook, er zijn legio voorbeelden, zoals hier en hier. Maar als je bij HBM 2 x700 mm krijgt voor net geen 30 Euro, dan heb je nog een rail over om iemand anders blij te maken.

Eigenlijk zou er nog een aanslag of verstelbare hoek of weet ik hoe ze dat noemen er nog bij moeten hebben. Daarnaast op zo'n korte breedte is het ook moeilijk om het precies recht te houden en met klemmen vast zetten is ook niet altijd even gemakkelijk. Als het niet zo nauw komt kun je het ook met cirkelzaag en aftekenen kunnen afzagen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.252
3.420
Gaanderen
Volgens mij heb ik hier nog wel een 800 mm rail liggen. Is wel het oude model. Mag opgehaald worden.
Als je belangstelling hebt laat het even weten dan ga ik even zoeken.
Krommenie- Gaanderen is wel een flink stuk.

Oliver

Nieuw lid
4 mrt 2025
6
2
Krommenie
Dag Wim, Gaanderen is dan toch net te ver. Maar bedankt voor het aanbod.
De Evolution van Amazon is dan voor het gewone knutselwerk te kostbaar. Daarom dacht ik dus aan die rails van HBM.
Maar voor zover: bedankt voor het meedenken.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
632
349
‘s-Hertogenbosch
Houd rekening met de lengte van de zool van je invalzaag. Mijn kortste lineaal is 60 centimeter ook voor dit doel, toen bleef er nog een korte over van 80 cm🤩
Als afkortzaag gebruik kan zeker 👍🏼alleen wel opletten hoe je zaagblad in het te zagen oppervlak valt. Vandaar de opmerking let op de zoollengte
Succes John

• Leuk
Waarderingen: Oliver en Houtsoort

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.