Gele aandrijfriem slipt hm1

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
37
8
5424ts
Het gele aandrijfriempje van mijn scheppach hm1 slipt. Is dit opgelopen??? Of is het gewoon vervangen???
Ik zie in ieder geval geen stelschroef.

Alvast bedankt voor de hulp
Christian van Bergen
 

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
37
8
5424ts
Ff typ fout vervangen

Het gele aandrijfriempje van mijn scheppach hm1 slipt. Is dit op te lossen ??? Of is het gewoon vervangen???
Ik zie in ieder geval geen stelschroef.

Alvast bedankt voor de hulp
Christian van Bergen
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ken deze machine niet zo gied, maar je kunt toch altijd spannen door de motor op te schuiven of te kantelen.

Is deze riem in een keer gaan slippen of is dit geleidelijk meer geworden.
Wanneer je niets geks ziet aan die riem moet je gewoon kunnen naspannen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.334
2.878
Gaanderen
Die zit toch in een 8 vorm erop? Wij hadden die riempjes op voorraad. Slijtage is normaal. Het kan zijn dat de HM1 en de HM 2 anders zijn, maar ik dacht dat ze op dezelfde manier werkten. Ook de spindel en moer slijten en moeten af en toe vervangen worden.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Filmpje gevonden van een HM2.
Wanneer dit hetzelfde is als bij de HM1 is er inderdaad geen spanmogelijkheid.
Of riempje vervangen, of eerst even proberen met anti slip spray.


 

Bijlagen

  • IMG_0560.png
    IMG_0560.png
    176,3 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0559.png
    IMG_0559.png
    231 KB · Weergaven: 5

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Als ik het me goed herinner zit dat hele aandrijfblok met 2 bouten door de behuizing vast. Die hoor je eigenlijk ook even los te draaien bij het monteren van een nieuwe riem. En dus niet met een schroevendraaier de riem er op wrikken. Kijk even of die bouten nog wel goed vast zitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.894
2.937
Volgens mij heb je die gekruiste riem niet bij scheppach. Dat was meer een kity dingetje .
 

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
37
8
5424ts
Inderdaad goed geheugen heb de 2 bouten aan de binnenkant los gedraaid dit geeft ook enige stel ruimte kan hem ney een beetje strakker leggen en icm met v belt spray doet hij het weer ff. Heb voor de zekerheid 2 nieuwe riemen besteld. Iedereen bedankt voor de input.
Mvg Christian van Bergen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.