Gelamineerde schaafmes uit China (review)

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zoals beloofd een korte review van de Chinese schaafbeitel.

Volgens het plaatje een gelamineerd mes met een hardheid van 60 a 62, bijzonder hard dus(inlegstuk) het staal van de rug is volgens het plaatje een stukje minder 15 a 20.



IMG_9426 2.jpeg

Bij het verwijderen van de verpakking zag ik direct al dat er een klein stukje van de snede in de hoek was afgebroken, op zich niet ze erg maar het betekend een beetje meer tijd om de beitel perfect geslepen te krijgen.
Bij het slijpen van een nieuwe (schaaf)beitel beginnen we met het vlakken van de spiegel ook wel vlak genoemd. Je start eerst met de fijnste steen die je hebt. Immers als de spiegel al zuiver is heb je weinig werk, zou je met een grovere steen beginnen en het spiegeltje is al vlak dan heb je een hoop extra slijpwerk.
Door goed te kijken naar het vlak kun je heel goed een inschatting maken met welke steen je moet beginnen.
In dit geval heb ik gekozen voor een diamant korrel 400. Ben al gauw overgestapt naar een iets grovere diamant steen de 250.
Hier onder zie je het resultaat niet vlak maar gelukkig niet bol (bij een bolle spiegel kun je die beitel wel vergeten) Om tijd te besparen heb ik gevlakt tot dat ik overal onder de snede een 4 a 5 mm had. Is voor de eerste aanzet echt voldoende, vervolgens met stappen tot 12.000 gevlakt.

IMG_9443.jpeg


Dan is de vouw aan de beurt! minimaal geslepen uit de vrij hand, hoek gehandhaafd tot ik een braam over de gehele lengte van de snede voelde.
Het afgebroken hoekje daar bekommer ik me niet over dat komt later wel eerst schaven!


IMG_9445.jpeg

Vanaf de diamandsteen gritt 1000 direct naar mn Japanse steen gritt ligt tussen de 5000 en 6000

IMG_9446.jpeg

Eindigend op mn corticule die een fijnte heeft van een 12.000

IMG_9447.jpeg

Het hele slijp proces heeft een kleine 10 minuten geduurd het gelamineerde deel is inderdaad knoeper hard wat ik zelf niet heel fijn vind. Ik hou van een iets zachter staal die sneller te scherpen is en dat de standtijd wat minder is neem ik op de koop toe.
Bij de hardere staal soorten heb je een iets langere standtijd maar dat tijds voordeel verlies je weer door de veel langere slijp duur.

Mijn oude schoolschaaf Stanley no 4 waar ik dagelijks mee schaaf gaat deze beitel krijgen, moest iets vijlen aan de mond opening. 2 minuten werk en de schaaf is gebruiks klaar.
Op een stukkie eiken even proef geschaafd, mooie krul, het mes is ietsje dikker als een normaal Stanley mes 3mm t.o.v. 2.2mm.
Morgen maar eens zien hoe de beitel zich houdt
Als het een fijn beiteltje blijkt zal ik natuurlijk wat meer aandacht aan het slijpen geven!
Op zich kostte mij dit beiteltje rond de 10 euro inclusief verzenden vanuit China.

IMG_9448.jpeg

Groetnis,

Roeland
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Roeland
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit
Mogen we ook weten welke verkoop site het was
Mvg leroy
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zeker Leroy, op Ali besteld
€ 7,04 5% Off | Hand Schaafmachine Blade 184x51x2.51mm HSS Schaafmachine Cutter 38 44 51mm Houtbewerking Schaafmachine Zaagbladen 184*51*3.2mm + Schaven Cover

als ik wat langer met deze schaafbeitel gewerkt heb post ik m’n bevindingen


Groetnis,
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou even een update!

Ben zeer tevreden over het gelamineerde schaafmes, een prima standtijd, hele dag schaven tussendoor een stropje geen probleem.
Gelukkig niet zo kneiterhard als onze Woodworking.nl beitel dus vlot te slijpen.
Nogmaals voor dat geld een aanrader het staal lijkt me iets harder als de oude nooitgedaght gelamineerde schaafbeitels. Maar dat is een persoonlijke indruk.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG en city17

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Bij het verwijderen van de verpakking zag ik direct al dat er een klein stukje van de snede in de hoek was afgebroken, op zich niet ze erg maar het betekend een beetje meer tijd om de beitel perfect geslepen te krijgen.
vroeger op school juist geleerd dat je de hoekjes moest afslijpen, van de zoete blokschaaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.