Gegroefd vaasje

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.098
326
Etten-Leur
Naar aanleiding van Woodturning magazine (dec 2020) heb ik een bestaand vaasje (de linker van de eerste foto) van spiraal groeven voorzien. Eikenhout, plm 15 cm hoog een grootse dia plm 11 cm.

Rasterwerk uitzetten voor 24 groeven en dan uitsteken met de houtsnijguts 8/16, verder schrapen en schuren tot je een onsje minder weegt. Tijdrovend klusje.

Afwerking volgt met Houtdraaiersolie van Steinert.

IMG_3297.jpgIMG_3310.jpgIMG_3318.jpgIMG_3321.jpg

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.098
326
Etten-Leur
Gaaf,

Ja, dat is wel fff werk.
Hoe heb je hem hem vast geklemd toen je hem hebt uit gegutst ?.
Net zoals de foto met de schuur roede ?

Gr Edwin
vlg Woodworking magazine zou je dat kunnen doen op de draaibank als de vaas nog met de chuck is bevestigd. Voor mij kwam dat wat te laat en heb ik hem geklemd in zo'n mobiele werkbank (JawHorse), inderdaad waar ook het schuren is gedaan. Kan trouwens ook tussen twee blokken op je werkbank.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.141
512
Mooi effect, je kunt er leuk mee experimenteren. Het vaasje rechts net zo, maar dan met kruisende geulen?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.098
326
Etten-Leur
Mooi effect, je kunt er leuk mee experimenteren. Het vaasje rechts net zo, maar dan met kruisende geulen?
Daar is de wand wat dun voor.. en, eerste gedacht, als je gaat kruisen wordt het kruispunt wel erg zwak.. de Ierse houtdraaier Liam Flynn heeft heel wat van dit soort werk gemaakt. ik ga wel eens verder kijken.

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
knappe vaas!
Ik gebruik wel eens zo'n saburr tooth kopje in de dremel om het schuren wat sneller te laten gaan. het uitsnijden doe ik wel nog steeds met de hand en ook het laatste schuren. Het maakt een pokke lawaai en veel stof... maar het bespaart veeeeel tijd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.