Gefineerd...en nu?

MvdLeeden

Nieuw lid
1 mrt 2021
15
22
50
Arnhem
Ik ben bezig een platenspeler te bouwen. Grofweg is de constructie een rechthoekig frame gemaakt van 75x45mm vuren, daar bovenop 5mm multiplex.

Ik be nu samples aan het maken en vraag me af hoe ik het af zal maken. Natuurlijk is er persoonlijke voorkeur, maar er zijn ook technische factoren. Grofweg zijn de opties olie, lak en epoxy (met nog allerlei onderliggende opties). Ik heb een voorkeur voor gekookte lijnzaadolie, maar vroeg me af of iemand nog tips heeft voor fineer. Het betreft trouwens Spaans noten.

Share your thoughts! Thanks.

Gr. Martijn
 

Bijlagen

  • 48ADC104-C940-47CA-ADD5-A207C26B036D.jpeg
    48ADC104-C940-47CA-ADD5-A207C26B036D.jpeg
    150,2 KB · Weergaven: 78

MvdLeeden

Nieuw lid
1 mrt 2021
15
22
50
Arnhem
Ik heb nu twee samples gemaakt, dit is de tweede, nog onbehandeld. De eerste had ik in de gekookte lijnzaadolie gezet, en al wordt dat met de tijd lichter, ik vond het toch te donker. Het liefst zou ik de natuurlijk uitstraling behouden. Iemand tips hoe je het kunt behandelen en toch zo dicht mogelijk tegen deze matte kleur aan kunt blijven?
 

Bijlagen

  • 5A65AFD4-1703-4AFD-98DD-4FB6A39770A5.jpeg
    5A65AFD4-1703-4AFD-98DD-4FB6A39770A5.jpeg
    192,3 KB · Weergaven: 41

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Hallo Martijn,

Hier op het forum komt regelmatig Skylt voorbij, een supermatte 2-componentenlak die een onbehandeld uitstraling zou geven. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, hoop dat binnenkort te doen met een te bouwen ladenkast.

Overigens hoop ik dat het je goed gegaan is sinds Bouwfonds ;-)

Groet,
Peentjens
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Als alternatief voor Skylt kan je ook Polyvine vloerlak extra mat proberen. Dat is een 1 componenten product wat het wat makkelijker maakt om te verwerken.
Ik heb hier gefineerd kersen mee behandeld en je ziet er werkelijk niets van. Hier staan wat plaatjes: Dressoir in MDF en kersenfineer
 
  • Leuk
Waarderingen: MvdLeeden

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Polyvine decorateursvernis. Vloerlak is in de meeste gevallen echt niet nodig, en deze vernis is een stuk goedkoper. Het verwerkt heel erg makkelijk, zeker voor een watergedragen afwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: MvdLeeden

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout

Deze.
De decorateursvernis is idd iets goedkoper maar het scheelt maar €6 per liter. Met die vernis heb ik nog nooit gewerkt overigens.
 
  • Leuk
Waarderingen: MvdLeeden

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Maar 6 euro per liter? Het lijkt me dat er niet over dit kistje gelopen hoeft te worden. Ik gebruik het op dit moment voor mijn keuken en muren, de liters willen best erdoor gaan. En als je veel liters gebruikt scheelt het in totaal best wel wat, zeker als je het vergelijkt met een 2K lak als Skylt.
 

MvdLeeden

Nieuw lid
1 mrt 2021
15
22
50
Arnhem
Wat voor mij belangrijk is (in volgorde van belangrijkheid):
  1. Matheid
  2. Sterkte (het is uiteindelijk een platenspeler)
  3. Kwaliteit
  4. Methodiek van aanbrengen
  5. ...
  6. ...
  7. ...
  8. Prijs
Oftewel, het effect moet vooral goed zijn, esthetisch, en het moet goed zijn. Ben nu ongeveer 120 uur verder (uitzoeken, problemen oplossen en maken), dus het eindresultaat moet er zijn 😉

Dank allen, voor de tips!

Martijn
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Als je nou in de buurt van Breda woont kan je best even langskomen met een stukje zodat we er wat Polyvine op kunnen smeren. Hoef je dat niet meteen aan te schaffen.
Je kan je woonplaats ook invullen bij je avatar
 
  • Leuk
Waarderingen: MvdLeeden

MvdLeeden

Nieuw lid
1 mrt 2021
15
22
50
Arnhem
Als je nou in de buurt van Breda woont kan je best even langskomen met een stukje zodat we er wat Polyvine op kunnen smeren. Hoef je dat niet meteen aan te schaffen.
Je kan je woonplaats ook invullen bij je avatar
Ik woon in Arnhem, zal m’n profiel even wat beter invullen. Bedankt, super leuk aanbod. Ik ben er nog niet uit, maar ga eerdaags wat bestellen (ik vermoed Polyvine). Ik deel de resulaten hier nog wel even.

Ondertussen begonnen de echte stukken fineer plat te maken, dan kan het er deze week op.

Gr.
Martijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.