Geen teak?

UtrechVH

Nieuw lid
31 jan 2021
2
0
Hoi!

Kan jullie expertise goed gebruiken. We zijn bezig met de restauratie van een sloepje en hebben hiervoor een tweedehands teak tafel gekocht om zelf deklatten van te zagen. Erg belangrijk dat het echt teak is ivm de vorm vastheid en waterbestendigheid. Nu we met de tafel werken twijfelen of het wel echt teak is.

het heeft een wat andere nerf en is lichter dan de (koloniaalse) teak tafel, ook de kleur.

Kan iemand dat vanuit onderstaande foto’s beoordelen? Zouden we erg mee geholpen zijn!
 

Bijlagen

  • 33556062-6551-4396-8A50-E63112A059D2.jpeg
    33556062-6551-4396-8A50-E63112A059D2.jpeg
    89,7 KB · Weergaven: 103

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Ik zie geen enkele gelijkenis met Teak. Het rechterstuk doet me veel aan Azijnhout denken. Als je teakhout van tafels gebruikt zul je over het algemeen met een snel gegroeide plantage soort te maken hebben. Of minder courante delen uit jonge bomen die weinig stabiliteit hebben. Ik heb voor een blokrooster indertijd gekozen voor hout van een gerenommeerde houthandel die levert aan jachtwerven.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: UtrechVH en jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Het lijkt mij gewoon eiken. Misschien een paar extra fotos om een wat duidelijker beeld te krijgen?

Voor de rest ben ik het eens met Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: UtrechVH

UtrechVH

Nieuw lid
31 jan 2021
2
0
Dank voor de snelle reacties! Dan gaan we er maar een vogelhuisje van maken haha.

Ja, scheepsbouw kwaliteit is beter maar willen het zo budget efficiënt mogelijk doen. Hier nog een foto:
 

Bijlagen

  • 5B752FA1-237A-4CB8-A95D-8C9E2FD1B13C.png
    5B752FA1-237A-4CB8-A95D-8C9E2FD1B13C.png
    504 KB · Weergaven: 96

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik ben zelf niet zo goed in het herkennen van hout soorten. Maar heb laatst deze salontafel van iemand over genomen die zei dat het teak was. Ik heb er uiteindelijk toch geen goed doel voor. Mocht dit volgens de kenners wel teak zijn en je hem wilt hebben, misschien wil je hem dan ruilen voor jouw tafel? Of mag je hem overnemen

Aan je naam te zien woon je in de buurt ;)

WhatsApp Image 2021-01-31 at 16.16.19 (1).jpegWhatsApp Image 2021-01-31 at 16.16.19.jpegWhatsApp Image 2021-01-31 at 16.21.57.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Dit is inderdaad wel (plantage) teak.
Maar let wel, zoals Fons al aangaf, het is voor een boot geen beste kwaliteit.
Ik heb onze huidige teak tafel een keer opgeschuurd om deze opnieuw te lakken. Voor het schuren was het 1 egale kleur, na het schuren kwam erg veel spinthout tevoorschijn. Dat was dus mooi op kleur gebracht zodat het allemaal kernhout leek.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Weer wat geleerd :D

Was niet de bedoeling matige kwaliteit aan te bieden. Mocht je vanwege budget toch interesse hebben, laat gerust weten

@leo gave schaal!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Misschien ook een leuke tip:
Ik had jaren geleden een Friese collega die zeilde met een houten schip. Hij leerde mij dat je teak ook kunt RUIKEN als je er in boort of zaagt.
Hij vroeg mij ooit of ik teakhout had en of ik op mijn draaibank een stel proppen voor hem wilde draaien.
Ik zegde dat toe. Want ik DACHT dat ik teakhout had. Dat bleek dus niet zo te zijn. Later bracht hij teak voor me mee en leerde mij deze herkenningstruuc. Ik kan de geur niet beschrijven, maar geloof mij: Als je het ruikt, weet je het!!!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Klopt Jan! Ik kan ruiken wat Teak is, moeilijk uit te leggen, een beetje muffe, leerachtige geur zou ik het willen beschrijven. Bovendien kan ik het voelen aan de vette structuur die goed Teakhout heeft. Wat je ook in mijn topic over de blokroosters kunt nalezen is dat het vers gezaagd een wat groene kleur kan hebben. Dat trekt overigens snel bij onder invloed van zuurstof.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Klopt Jan! Ik kan ruiken wat Teak is, moeilijk uit te leggen, een beetje muffe, leerachtige geur zou ik het willen beschrijven. Bovendien kan ik het voelen aan de vette structuur die goed Teakhout heeft. Wat je ook in mijn topic over de blokroosters kunt nalezen is dat het vers gezaagd een wat groene kleur kan hebben. Dat trekt overigens snel bij onder invloed van zuurstof.

Fons
Dag Fons, ik heb net het verhaal van de blokroosters gelezen. Fantastisch mooi gemaakt!!!
Als ik niet zo ver van het water af woonde, dan was ik zeker vrijwilliger geworden op een oud schip of gemaal. Het zeemansbloed kruipt waar het niet gaan kan. De eerste schepen waar ik vroeger op voer, hadden vaak nog teakhouten dekken. (Staal, met teak planken bekleed) Was verbazingwekkend hoe dat heel bleef ondanks alle pakjes en zakjes die er op werden gegooid en geschoven. Oja..Teak is wel hygroscopisch. Dat zag je vaak in de ochtenduren: Dan was het teak-oppervlak nog nat, terwijl de rest droog was.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Dank je Jan! :)Ik las er ook weer wat delen van terug en het viel me op hoeveel waardevolle adviezen ik van forumleden heb gekregen bij het maken van de roosters. Dat heeft me al werkende aan het project goed op weg geholpen en kon ik de juiste keuzes mee maken.

Zou het Teakhout niet vochtig blijven omdat het zo vettig is en dus niet snel water absorbeert?

Fons
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Dank je Jan! :)Ik las er ook weer wat delen van terug en het viel me op hoeveel waardevolle adviezen ik van forumleden heb gekregen bij het maken van de roosters. Dat heeft me al werkende aan het project goed op weg geholpen en kon ik de juiste keuzes mee maken.

Zou het Teakhout niet vochtig blijven omdat het zo vettig is en dus niet snel water absorbeert?

Fons
Nou, dat teak op een scheepsdek was helemaal grijs en ruw en zo droog als het onderstel van Sinterklaas, dus niet (meer) vet. Meer zou ik er niet meer over kunnen verklaren.
Groeten,
Jan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Teak krijgt pas zijn zo geroemde eigenschappen als stabiliteit, rot bestendigheid etc als de boom een minimaal 80 jaar oud is. De goedkope meubels zijn eigenlijk altijd gemaakt van plantageteak wat al gezaagd wordt als het boompje vanaf 15 jaar oud is. Het heeft dan al wel de geur van teak maar verder niet.

Dat supermooie teak komt hoofdzakelijk uit Birma en kleine delen van India en Thailand. De nederlanders hebben op Java veel taakplantages gesticht vanaf eind 18e eeuw. De laatste 40 jaar is teak overal aangeplant in de tropen, maar door de andere grond en groei omstandigheden levert dat heel ander hout op dat het oorspronkelijke teak.

Maar als je b.v. bij de Arnhemse Fijnhouthandel taakdeeltjes koopt met lijm, primer en kit ben je ongeveer € 300 per m2 kwijt. Imitatie teak van PVC is niet veel goedkoper. Een goedkoper alternatief is Iroko of b.v. Guariuba.

En het klopt Jan, het ruikt heerlijk en die lucht vergeet je niet weer...

jaap
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Misschien ook een leuke tip:
Ik had jaren geleden een Friese collega die zeilde met een houten schip. Hij leerde mij dat je teak ook kunt RUIKEN als je er in boort of zaagt.
Hij vroeg mij ooit of ik teakhout had en of ik op mijn draaibank een stel proppen voor hem wilde draaien.
Ik zegde dat toe. Want ik DACHT dat ik teakhout had. Dat bleek dus niet zo te zijn. Later bracht hij teak voor me mee en leerde mij deze herkenningstruuc. Ik kan de geur niet beschrijven, maar geloof mij: Als je het ruikt, weet je het!!!
Ja Teak heeft zijn eigen reuk, maar niet alleen Teak heeft zo zijn eigen reuk, er zijn verschillende soorten hout die je by the reuk kunt kennen, Als Ik bij de wagen maker binnen liep, rook Ik de Ash die hij droge en gebruikte, het zelfde in de hout zagerij die Eiken boom zaagden, Iep heeft zo zijn eigen reukje ;-))
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.