Gebruikte werkbank opknappen

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
14
5
Hoi,
ik heb een gebruikte ANKE werkbank gekocht en wil graag tips om het blad weer in mooie staat terug te brengen. Het gaat met name om wat verfvlekken. Zijn er naast schuren andere tips of trucjes om deze kwijt te raken en ook niet onbelangrijk; wat smeer ik erop als bescherming. Het hout is beuken. Op de website lees ik dat ze gewaxd zijn.

Ik hoor graag van jullie.
Ben

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
598
187
Zutphen
Helaas schuren, op mijn werkbank gekookte lijnolie gebruikt , maakt het oppervlak wel iets gladder maar is te herhalen van tijd tot tijd.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.595
3.033
Gaanderen
Vaak is een schraapstaal genoeg. Hangt natuurlijk wel af van de vervuiling/beschadigingen. Wil je hem in nieuwstaat krijgen dan de schaaf zoals hierboven vermeld.
Als je de bank gekocht hebt om er veel mee te gaan werken zou ik het blad glad maken en ziet het er dan niet uit er een laagje mdf eroverheen doen.. Als dat weer aan vervanging toe is ben je snel klaar met een nieuwe plaat. Niet een elegante oplossing maar wel een snelle.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
301
162
‘s-Hertogenbosch
Een werkbank moet niet persé mooi zijn…., te mooi houdt in dat je voorzichtig er mee omgaat. Als werkpaard van je werkplaats moet je je niet druk maken om het mooie van je werkplaats maar meer met je project en de afwerking daarvan.

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
14
5
Ik ben vandaag lekker bezig geweest. Heb het 'ergste' eraf kunnen schuren en daarna ingesmeerd met wat lijnolie. Ziet er weer prima uit en inderdaad; er moet mee gewerkt kunnen worden!
De foto is van 'before', ben helaas vergeten een foto 'After' te maken. Bedankt voor jullie tips.

Ik ben nog op zoek naar zo'n zwart gietijzeren 'ding' waarmee de hendel vastzit aan de bankschroef. Ik mis deze aan de bankschrioef aan de rechter zijkant. Wie heeft er toevallig nog zo'n onderdeel liggen?
IMG_7144.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en ZotVanHout

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
205
80
Almen aan zee
zo'n zwart gietijzeren 'ding' waarmee de hendel vastzit aan de bankschroef
Heb je de rest van de bankschroef er wel aanzitten?
Dus dat gietijzeren deel vast onder de werkbank,
en de dikke as met schroefdraad die erin draait?

Ik kan van de week wel even kijken of ik nog zo'n 'ding' heb liggen op het werk (wie wat bewaart ;-)
Als ik heb is het geen Anke, maar als de diameter van de draai-as gelijk is moet dat ook passen lijkt me.

Dus: wat is de asdiameter?

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
14
5
Heb je de rest van de bankschroef er wel aanzitten?
Dus dat gietijzeren deel vast onder de werkbank,
en de dikke as met schroefdraad die erin draait?

Ik kan van de week wel even kijken of ik nog zo'n 'ding' heb liggen op het werk (wie wat bewaart ;-)
Als ik heb is het geen Anke, maar als de diameter van de draai-as gelijk is moet dat ook passen lijkt me.

Dus: wat is de asdiameter?
Hoi Marcel, alvast bedankt. Ik ben helaas de hele week op reis en kan pas vrijdag of zaterdag even meten.
Het mechaniek is kompleet, spindel etc. Wat ik mis is het T-vormige gietijzeren deel wat over de as gaat en met een pen wordt vastgezet en de houten steel/handel (maar dat is zelf eenvoudig te maken). Het zal ergens tussen 12 en 15mm zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.