Gebruikt iemand een coping sled met een freestafel

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Ik ben op internet de coping sled's van Woodpecker en UJK tegen gekomen. Beide hebben plexiglas afstandsheider die langs de geleider van je tafel gaat, waarmee de freesdiepte bepaald wordt.

Het komt op mij over alsof het erg onhandig is om die plaat in te stellen op de juiste diepte en 100% parallel met de bodemplaat. Je wil immers niet dat als je bv een pen freest, dat je frees het aluminium van de plaat raakt of dat de schouder niet perfect haaks is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het idee van zoiets lijkt me sowieso wel super handig werken
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
139
57
Zaanstreek
in een serieuze machinale is een pennenslede onmisbaar, tenzij je bijvoorbeeld een rondloop-pennenbank hebt. Zie ook dat steeds vaker stationair frezen met een roltafel(tje) worden gebouwd, zoals de Hammer F3, Felder F700 serie etc.

je schouder wordt haaks zolang je geleiding goed haaks staat. Bij een roltafel-stijl is dit de geleider t.o.v. de roltafel, bij dit soort sledes is dat de afstelling tussen geleider en haakse aanslag/stuit.
Ikzelf heb een mitre-slot naast mijn freeslift ingebouwd en loop daar met een Incra mitre-fence overheen. Na goed afstellen is herhaaldelijk haakse borstlijnen frezen kinderspel.

iu


iu


je zal bij de door jou genoemde jigs inderdaad je borstlijn búiten je bodemplaat moeten leggen. Gelijk is ongelijk, dus je gaat 'm of raken of je bent te voorzichtig en daardoor niet zuiver. Ansig geen probleem - zolang je geen spiral-up bit gebruikt. Normaliter bij rechte snijkanten heb je uitsplintering aan de áchterkant van je klos, niet de onderkant.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Kijk eens bij Banggood naar de versie van Hookedonwood Bij iedere frees is het de bedoeling dat je het mdf opofferingsplaatje vervangt. Schrijf de frees erop en je kan hem de volgende keer weer gebruiken. Ik heb hem een keer gebruikt, maar moet mijn freestafel nog aanpassen. De acrylgeleider valt precies in de sleuf van mijn incra ls geleider.
Verder heb ik er mijn zaaghandvaten mee gefreesd. Dat is kops- en langshout en dat ging prima. Als ik dat zo uit de hand doe is dat moeilijk. Werkstuk slaat uit je handen.
Jessem heeft er ook een, maar dat is een totaal ander prijsniveau.
Zo'n ding kan je ook zelf maken. Internet/YouTube staan veel voorbeelden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.834
1.033
Omgeving Eindhoven
Kijk eens bij Banggood naar de versie van Hookedonwood
Wim je bedoelt deze denk ik?



Die heb ik ook al een tijdje in m'n winkelwagentje staan daar, als ik zo naar het filmpje van HookedOnWood kijk, is dat wel het ideale hulpstuk voor de freestafel. Werkstuk wordt er zonder al te veel instellen haaks ingeklemd. Je moet het werkstuk inderdaad zo inklemmen dat het aluminium langs je frees af loopt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Ik heb al in het rode alu een markering gemaakt :cry:. Ik had er ook een grote 45 gr frees op en dat is de eerste keer nog wel wennen met afstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.