Gebruik woca masterolie in overdekt terras

merijn

Nieuw lid
3 jul 2024
2
0
Roeselare
Beste forum.
Ik heb eiken planken geschaafd voor een gevelbekleding in een overdekt terras. De planken zijn witte amerikaanse eik. De gevelbekleding is niet blootgesteld aan direct zonlicht of regen, maar staatwel in contact met de buitenlucht.
Ik ben op zoek naar een correcte langdurige bescherming. Enerzijds tegen rot, houtworm en schimmels, en anderzijds om water te bufferen en zo kromtrekken maximaal tegen te gaan.
Ik heb nog een pot woca master oil staan die ik gebruikt heb om het parket binnnen te behandelen. Ik vroeg mij af of deze ook voor dit project een afdoende bescherming zou bieden. Daarnaast vraag ik mij ook af of ik de planken nog apart moet behandelen tegen rot en houtworm, en of zo'n product combineerbaar is met een olie. Andere ideeen zijn welkom. Ik zou wel graag maximaal de lichte kleur en structuur van het hout wensen te benadrukken. Alvast bedankt voor de suggesties.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.272
695
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je het hout met zorg uitgezocht hebt zodat er geen spinthout in je planken zit, zal het met houtworm wel meevallen. Goede ventilatie, ook achter de planken, lost je probleem met rot en schimmels op.

Of de olie het effect geeft wat je bedoelt, zou ik op een reststukje proberen. Over het algemeen maakt olie hout donkerder.
 

merijn

Nieuw lid
3 jul 2024
2
0
Roeselare
Bedankt voor de reactie. Er zit wel wat spint in het hout, en reeds houtworm aanwezig op de kanten. Ik kan die er wel nog afzagen.
Het effect van de olie vind ik wel mooi. Maar het gaat mij er vooral om dat de masterolie bedoeld is om parket binnen te behandelen. Zal die ook de gewenste bescherming bieden in de buitenlucht? UV en water zijn geen probleem, daartegen is het hout beschermd door een overkapping. Tegen luchtvochtigheid en temperatuurschommelingen niet.

Mvg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
635
151
Toepassing op de wand, geen direct zonlicht en geen regen.
En zoals Jurriaan al aangeeft, zorg voor ventilatie; dan kun je eigenlijk al zonder bescherming .
Zorg wel dat het hout kan werken, zal buiten altijd wat uitzetten en krimpen.
Gebruik geen onbehandelde stalen nagels of schroeven, met eik krijg je roest.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
635
151
Tegen luchtvochtigheid en temperatuurschommelingen niet.
Temperatuurverschillen heeft het hout geen last van.
Luchtvochtigheid; ook behandeld hout zet uit en krimpt door verschillen in luchtvochtigheid. Maar in jouw toepassing en zeker wanneer je zorgt voor ventilatie aan de achterkant is dit beperkt en geen probleem.
ik heb zelf parket met olie in mijn woonkamer, in de winter krimpt dit door de lage rv binnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.