Gebruik van MDF met lakdraagfolie

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.156
861
Ulvenhout
Ik ga binnenkort starten met de bouw van een nieuw meubel, een lage kast voor in de hal met de maten 2540x400x400mm. Er komen 3 lades in, deze wil ik monteren met Blum softclose ladegeleiders. Voor de lades komen fronten waarbij het idee nu is om deze zelf te gaan fineren.
Corpus wil ik maken van MDF met lakdraagfolie waarna ik deze zal schilderen.
Omdat ik nog niet eerder met lakdraagfolie heb gewerkt een paar vragen:
Als ik de corpus verlijm, kan dit dan met normale houtlijm? Met andere woorden, hecht de kopse kant van het MDF op de lakdraagfolie?
Vanwege de lengte van het meubel ben ik aangewezen op een plaat van 3050mm omdat je een naad altijd blijft zien. Kan ik toe met een plaat van 16mm dik ipv de standaard 18mm? Ik vind de 18mm die ik normaal gebruik een beetje te lomp en zou het graag wat slanker willen zonder het instabiel te laten worden. Voordeel is dan ook dat ik de lades ook van 16mm kan maken. Dat is immers de maximale breedte die Blum voorschrijft voor z'n ladegeleiders.

Hebben er mensen ervaring met hout-fineer.nl? Als ik zelf wil fineren zou ik het patroon op alle 3 de lades door willen laten lopen en daarvoor heb ik een flink lange strook nodig. Of wellicht zijn er andere zaken aan te raden?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Houtlijm hecht slecht/niet op de lakfolie. Van andere lijm weet ik dat niet. Je kan de verbindingen met deuvels maken, of sponningen frezen in de boven- onderplaat waar de zijkanten in vallen.
Voor de achterplaat een sponning rondom in de corpus frezen van 16mm diep, zodat de plaat daar in valt.
16mm ipv 18mm kan prima.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
ik heb mijn keuken daarvan gemaakt en niet de ervaring dat houtlijm slecht hecht op die folie
de folie neemt vocht op dus de lijm trekt er een beetje in net als bij hout
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
@Musicus ,
Wegens de tegenstrijdige berichten, toch nog maar even een testje gedaan:
Kopse kant van mdf op lakfolie: met titebond 2. Een uur laten drogen: het plakt, maar het lijmt niet, je trekt het zo los.
Lakfolie op lakfolie: ook met titebond 2, ook een uur laten drogen: het plakt een beetje, je haalt het zonder moeite er van af.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Dan zou ik met een frees er net een fractie vanaf frezen, dus een hele ondiepe sponning van zeg 1/2mm. Puur om de folie weg te frezen, maar zodanig ondiep dat het niet opvalt als naad en/of anders storend is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.156
861
Ulvenhout
Hmm dank voor de antwoorden en testjes. Wel gek dat de antwoorden zo tegenstrijdig zijn. Ik had het er vanochtend over met een collega en hij zei me weer dat dit prima te lijmen viel. Niet dat ik de testjes in twijfel trek!

Ik vraag me nu af of ik dan niet beter gegronde MDF kan gebruiken. Aangezien ik de kopse kanten ook nog af moet werken....
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Misschien is het prima te lijmen met een ander soort lijm. Een contactlijm zoals bison-tix bijvoorbeeld.
Hele vliegtuigen worden in elkaar gelijmd, dus het zal echt wel mogelijk zijn.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
als je folie op folie lijmt is gewone houtlijm naar een uur bijna nog nat
en moet je ook heel dun lijmen.

probeer het nogmaals maar laat het dan eens 8 uur uitharden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Probeer een Woodmax, Purocol of een andere kitlijm. Houtlijm verlijmt enkel hout of afgeleide producten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.156
861
Ulvenhout
Dank voor alle antwoorden.
Inmiddels het ontwerp een beetje aangepast en ik kom er achter dat er eigenlijk weinig zichtwerk in de kast zit. Ik heb besloten om met V313 MDF te werken, die lagen grondverf neem ik voor lief. Komende week de platen ophalen en dan kan ik starten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.