Gebruik lamellenfrees

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
7
2
NH
Hebben jullie wat tips voor het gebruik van een lamellenfrees.
Ik wil om te oefenen even een simpel boekenkastje maken, zeg maar de Billy boekenkast. Hiervoor heb ik wat multiplex van 15mm. De onderste en bovenste plank lukken wel. Hoe kun je het beste de tussenliggende planken doen?

Filmpjes zat op youtube maar die gebruiken allemaal dikker materiaal.

Ik kan de onderkant van de machine als referentie gebruiken op de plek waar je de plank aftekent met een steunbalkje op de zijkant van het kastje geklemd. Maar heel precies vind ik dat niet, zeker niet omdat het 15mm materiaal is en ik daarvoor moet corrigeren ten opzichte van de standaardmaat van 19mm waar de lamellenfrees vanuit gaat. Het steunbalkje moet ik paar mm ten opzichte van de positie van de plank opklemmen.

Plaatje van internet geplukt ter illustratie.
1722846140113.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.701
2.146
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !

het plaatje dat je geplukt hebt, is precies dé manier van werken
hulpplaat van dezelfde breedte als de staander
lengte berekenen op basis van de afstand van de frees tov de behuizing
noot: plaat gebruik je links + rechts & voor elke hoogte zaag je een nieuw plaatje
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
7
2
NH
Blijft vrij onnauwkeurig lijkt mij.
Wat waarschijnlijk ook niet helpt is dat ik om te kijken om ik dit überhaupt een prettige manier van werken vind een HBM lamellenfrees heb gekocht. Deze lastig precies in te stellen en helemaal de afstand van de onderkant van de machine tot het zaagblad is heel slecht aangegeven.

Maar het is dus kwestie van eerst wat testjes doen op resthout en kijken wat wel en niet werkt.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Als je, zoals aangegeven en in je plaatje, een stukje hout als afstandhouder gebruikt dan zullen alle lamellos precies op dezelfde hoogte komen, mits je stukje hout haaks is en je de frees goed er tegenaan houd.
De nauwkeurigheid of je boekenplank in z'n geheel een mm hoger of lager zit maakt waarschijnlijk iets minder uit. Maar zoals je zei: dat is te testen met een proefstukje!
 

jorisvh

Post veel
zo moet je het inderdaad doen.
met 15mm maak je het wel ingewikkeld voor een eerste probeersel, zeker als je de koekjes ongeveer in het midden van de plaat wil hebben.
volgens mij kom je er bij 15mm nog net mee weg om de zool te gebruiken zonder correctie. normaal gezien komt het midden van het koekje op 10mm. dan heb je dus 8mm plaat / 4mm koekje / 3mm plaat.
als je zorgt dat de 3mm onderaan zit, zou ik dat riskeren.
maw, je bouwt de kast van boven naar onder op. tekens een reststuk met breedte = afstand tussen de leggers tegen de vorige plank aan en frezen en volgende plank tijdelijk monteren met koekjes.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ik wil om te oefenen even een simpel boekenkastje maken, zeg maar de Billy boekenkast. Hiervoor heb ik wat multiplex van 15mm.
15 mm is ook dun voor een boekenkast.
Je zou ook kunnen overwegen een plaat 18 mm mdf te kopen, relatief goedkoop. En past beter bij methode van jouw plaatje, je moet wel goed blijven opletten om referentievlak steeds aan dezelfde kant te houden, maar dat is ook het doel van een oefenproject.
 

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
7
2
NH
Kastje hoeft niet functioneel te zijn, als het goed gelukt is worden het weer plankjes voor een volgend probeersel.
Wil voor nu vooral oefenen voordat ik het op massief hout ga proberen.

Dank jullie voor de tips
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Gewoon uitproberen en je weg vinden, is bij elke nieuwigheid of onbekende handeling altijd hetzelfde.
Net als met het fietsen. Is bij mij ook met vallen en opstaan geleerd. Toen ik vroeger het vak leerde heb ik er ook jaren over gedaan. Toen hadden we nog geen YouTube, we moesten oefenen en uitproberen.
Succes, en oefen ze 👍🏼
 

Kajoe

Nieuw lid
13 aug 2024
7
3
Nieuw Zeeland
Voor wat het waard is: Heb vroeger een Ryobi lamellen frees gehad en nu een Makita.
Het verschil is hemelsbreed, zowel in precisie en lawaai.( de prijs ook ,trouwens)
 
  • Leuk
Waarderingen: Norro

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
7
2
NH
Voor wat het waard is: Heb vroeger een Ryobi lamellen frees gehad en nu een Makita.
Het verschil is hemelsbreed, zowel in precisie en lawaai.( de prijs ook ,trouwens)
Dit klopt helemaal, ik heb inmiddels een Makita op accu, dat werkt stukken prettiger. En lawaai is inderdaad zoveel minder dat je eigenlijk geen oordoppen meer nodig hebt terwijl je bij HBM je echt doof wordt zonder oordoppen.

Dus binnenkort zet ik een HBM op het marktplein ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.