gebrek aan haaksheid van mn schaven voor gebruik op de futselplank/shooting board

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
Ik heb in mijn bezit aan schaven: een nr 4 en een low angle rabbet plane van Juuma, daarnaast een 9 1/2 van Stanley. Allemaal niet heul erg futselplank materiaal, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Wat me het meeste tegenvalt is dat geen van allen haaks zijn, verre van zelfs. Natuurlijk kan ik de beitel stellen en kan ik alsnog schaven, maar dat wordt iedere keer een beste klus. €450+ aan een Veritas shooting plane is me wat te gortig, maar ik had gehoopt dat er wat tussenin zou zitten. Tips? Tricks?

De enige oplossing die ik nu voor mezelf kan verzinnen is een futselplank op maat maken voor een bepaalde schaaf, oftewel, er een hoek in schaven/zagen, om zo de haaksheid te bereiken.. Lijkt me een stuk praktischer...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Je kan toch een houten voorloper van marktplaats halen. Voor die paar houtjes die je schaaft, ga je die niet verslijten. Kost je weinig. Je kan zo'n ding ook makkelijk haaks maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: beitelaar

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Een houten schaaf met een goede draging aan de zijkant gaat vast helpen. Ik geloof heel weinig van al dat hippe gereedschap tegen absurde prijzen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Heeft die gast in boskoop niks? Dat is toch bij jouw in de buurt? Kan je er misschien een uitzoeken. Die houten schaven kosten meestal niet de hele wereld.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
je kunt toch ook wat van die PTFE tape op de zijkant van je schaaf plakken (in de veronderstelling dat de schaaf taps is) zodat hij wel haaks is. Zo heb ik het tenminste een tijd gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
Heeft die gast in boskoop niks? Dat is toch bij jouw in de buurt? Kan je er misschien een uitzoeken. Die houten schaven kosten meestal niet de hele wereld.
Heb 'm al 2x een bericht gestuurd voor andere dingen met vragen, hij reageert niet.. ben wel een beetje klaar met m
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Dat is dan weer jammer. Hij adverteert volgens mij nog wel op marktplaats, dus hij zal nog wel in leven zijn.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
847
444
Noord-Veluwe
Mocht je uiteindelijk toch niet voor een houten schaaf willen gaan, dan is een zeer populair alternatief voor zo'n inderdaad erg dure futselschaaf een #5½ met een "sausage" erop om de grip wat aangenamer te maken. Helaas heb ik geen idee hoe dat ding in het Nederlands heet. Bij Dictum hebben ze dergelijke schaven voor een redelijke prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb in mijn bezit aan schaven: een nr 4 en een low angle rabbet plane van Juuma, daarnaast een 9 1/2 van Stanley. Allemaal niet heul erg futselplank materiaal, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Wat me het meeste tegenvalt is dat geen van allen haaks zijn, verre van zelfs. Natuurlijk kan ik de beitel stellen en kan ik alsnog schaven, maar dat wordt iedere keer een beste klus. €450+ aan een Veritas shooting plane is me wat te gortig, maar ik had gehoopt dat er wat tussenin zou zitten. Tips? Tricks?

De enige oplossing die ik nu voor mezelf kan verzinnen is een futselplank op maat maken voor een bepaalde schaaf, oftewel, er een hoek in schaven/zagen, om zo de haaksheid te bereiken.. Lijkt me een stuk praktischer...
Ik gebruik een QiangSheng (Ik denk een Dictum, maar het kan ook een Peak zijn geweest) #4 om te futselen, en die is haaks (genoeg). Bij een op zich goeie schaaf die niet helemaal haaks is zou mijn eerste optie denk ik zijn om de relevante zijkant (referentievlak) zodanig op te vullen dat hij bij het futselen wel precies haaks ligt. Dat kan zelfs al met Scotch Tape...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Misschien niet het leukste werkje, maar ik heb mijn #4 schaaf haaks geslepen op onderstaande constructie.
Tegen de achterwand schuurpapier 120 geplakt, het horizontale vlak ingewreven met kaarsvet. Kost wel wat ellenbogenstoom. Wel zorgen dat de vlakken exact haaks op elkaar staan, anders kan je het zoals ik twee keer doen.IMG_20230113_105503_resized_20230113_105535085.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
Thx, @munckf Ik heb voor dat soort voegen een alu hoekprofiel (chunky) met daarop een smalle houten schaaf. Alleen bedoeld voor het voegen van voor- en achterblad van een akoestische gitaar. Die is echter te smal voor ander werk
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.228
533
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb al zo'n 35 jaar een Ulmia voorloper. Die is heel simpel te gebruiken voor het voegen van vioolbladen
Je kan toch een houten voorloper van marktplaats halen.
Dat is het leuke van houten schaven, wil je er geleiders aan, een paar rampamoeren en draadeinden en het ding dient een ander doel. Wil je een "worstje" aan de zijkant, van het zelfde laken een pak. En voor drie gemodificeerde voorlopers kun je met een schaafbeitel toe. Je gebruikt ze toch niet tegelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

beitelaar

Nieuw lid
8 jul 2020
7
0
Amsterdam
@Rizz : Een goede ‘tussenprijs’ schaaf die het prima doet op een shooting board / futselbord is de Dictum low-angle jack plane No 62. Ik gebruik die nu anderhalf jaar en ben heel tevreden over het resultaat: goed haaks. Ze verkopen hem ook met ‘hot dog’ = hun naam voor zo’n opzetstuk dat het shooten ergonomischer maakt (kies wel de goede voor rechts- of linkshandig gebruik). Ik laat die hot dog er altijd op zitten, ook als ik de de schaaf voor ander werk gebruik. Voor een paar tientjes meer krijg je overigens een hardere schaafbeitel, fijn als veel met hard hardhout werkt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
@beitelaar : dat is idd een zeer mooie schaaf! Die gaat op het verlanglijstje. Voor nu heb ik het opgelost met wat welgeplaatste stukjes tape en dat werkt! Bedankt voor de tips.. Van het weekend dan maar eens een futselplank in elkaar prutsen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.